گرسنگی، مرگ و آرزو

© Sputnikیک میلیونر آمریکایی پیشنهاد کرد کشور جداگانه ای برای آوارگان ایجاد شود
یک میلیونر آمریکایی پیشنهاد کرد کشور جداگانه ای برای آوارگان ایجاد شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازگشت به وطن در حکم وداع با زندگی است.

لبنان با  4 میلیون جمعیت  بیش از 1 میلیون و 500 هزار نفر از  پناهجویان سوریه را  از آغاز  بحران  در کشور همسایه پناه داده است. چنین تعداد پناهجویان تأثیر  منفی بر  اقتصاد و  امنیت کشور می گذارد.

 خبرنگار « ریا نووستی» با  پناهجویان مسیحی — آشوری  در بیروت  ملاقات کرد و از چند اردوگاه  در  شهرستان « عکار»  در شمال لبنان  و دره « بقا» دیدن کرد که سوری ها  در آنجا زندگی می کنند و در آرزوی رفتن به اروپا  هستند و ترجیح می دهند به کشور خود برنگردند که تعداد زیادی از شهرها  و نقاط مسکونی   به دست گروهبندی تروریستی « کشور اسلامی » (داعش) افتاده است که آنها مقررات و موازین قرون وسطی خاصی خود را در آنجا برقرار کرده اند.

اولین گزارش را مورد توجه شما قرار می دهیم.

محله آشوری ها در  شمال بیروت  کوچک ترین  جامعه  در لبنان است.  همانا در آنجا در خانه  کشیش کلیسای آشوری   با  «آشور» پناهجو سوری  از شهر « الحسکه» سوریه دیدار خبرنگار ما برگزار شد.

مرد جوان 40 ساله  همراه همسر و دخترش پس از آنکه  شبه نظامیان «داعش»   او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و  در بیابان به حال خود رها کردند تا بمیرد از سوریه به لبنان فرار کرد.

« من معلول شدم.  جوانان از روستای  مجاور  که با « داعش»  همکاری می کردند و سوگند  وفاداری خورده بودند مرا به این روز انداختند. در راه حرکت از  قصبه خودمان به شهر  « الحسکه»  ماشین مرا متوقف کردند. آنها مرا می شناختند و  می دانستند که کار و بار من خوب است.  ماشین و هر چیز با ارزشی که  داشتم را به غارت بردند، مرا زدند  و همانجا گذاشتند تا بمیرم.  بعد در بیمارستان « الحسکه» بهوش آمدم. سه ماه  نمی تواستم راه بروم». آشور گفت که قبل از  ترک روستای زادو بومی یکی از  شبه نظامیان  تهدید کنان فریاد زد: « کافر به آنسوی جهان فرار کن  و الا دیدار بعدی آخرین دیدار  تو خواهد بود».

هم دینان لبنانی به آشوری های فراری سوریه  کمک می کنند. تعدادی در  خانه های آشوری در لبنان ساکن می شوند و برای  بعضی  کاری دست و پا می کنند  و آپارتمان هایی برای چند خانواده اجاره می شود. آشور با همسر ودخترش در خانه  برادر، خواهر و والدینش ساکن شده اند- 18 نفر در یک آپارتمان 4 اتاقه زندگی می کنند.

در وطن،   کسب و کار خوبی داشتند. آنها  در  تمام شهرهای سوریه مصالح ساختمانی می فروختند. برادر ارشد آشور گفت: « تا قبل از بروز بحران، ما به آشوری های فراری از عراق کمک می کردیم.  حالا من باربر و آشور معلول  است که او را  هیچ جا استخدام نمی کنند».

آشور در آرزوی رفتن به آلمان به نزد پسر خاله خود است. او نمی تواند آینده خوبی برای دخترش در لبنان  تصور کند  و فرزند دیگری هم نمی خواهد.  او و خویشاوندانش از لبنان سپاسگزار هستند که به آنها پناه داده است. « ما درک می کنیم که این کشور مشکلات خاص خود را دارد. از آنها سپاسگزاریم که  حداقل برای مدتی به ما پناه داده اند».  آشور اطمینان دارد که به محض  رسیدن به اروپا  او آدمی دارای حق و حقوق و  اطمینان به آینده خواهد شد.

رهبری لبنان در ماه مه  تصمیمی  دال بر بستن مرزها  به روی پناهجویان سوری اتخاذ کرد. پس از مذاکرات طولانی برای نمایندگان جامعه آشوری استثنا قائل شدند.  سخنگوی کلیسای آشوری در لبنان  در توضیح گفت، مقامات پس از  اینکه کلیسای آشوری متعهد شد  خودش به پناهجویان آشوری کمک کند، این اجازه را صادر کرد.  جوامع آشوری  ساکن در  دیگر کشورها، از جمله روسیه، آمریکا و  استرالیا  به حمایت از  همدینان خود برخاستند.  به این ترتیب  هر آشوری با نشان دادن گواهی غسل تعمید  می تواند بدون مشکل از مرز عبور کند.

خبرنگار « ریا نووستی» پس از صحبت با آشور  خواست از نظر خود لبنانی ها در این باره آگاه شود.  در  گفتگو  با اهالی عادی بیروت معلوم شد که آنها  نگران حضور پناهجویان در آنجا هستند.  اکثر اهالی  بیروت  گفتند که به دلیل آمادگی سوری ها برای  کار ، حتی بطور رایگان، تعداد بیکاران  در لبنان افزایش یافته است.  کسانی که  نمی خواهند کار کنند دست به دزدی می زنند.  آنچه بیش از هر چیز دیگر باعث نگرانی  ساکنان لبنان می شود.  موضوع  دیگر این است که  نه فقط افراد معمولی بلکه رادیکال ها  وارد کشور می شوند که سعی می کنند  جوانان لبنان  را برای  پیوستن به صفوف آنها استخدام کنند و  اوضاع در کشور را بی ثبات سازند، یعنی درست همان کاری که در سوریه انجام دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала