گزارش و تحلیل

پوتین و اوباما و دیدار در نیویورک

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiپوتین و اوباما و دیدار در نیویورک
پوتین و اوباما و دیدار در نیویورک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبر هیجان انگیز مربوط به دیدار پیش روی روسای جمهور روسیه و آمریکا که روزنامه ی نیویورک تایمز با استناد به منابع خود پیش از همه منتشر کرد، روز پنج شنبه به طور رسمی در کاخ سفید تایید شد.

دیمیتری پسکوف،  سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور نیز تایید کرد که دو رهبر در خصوص این دیدار توافق کرده اند. به گفته ی وی دوشنبه آینده ولادیمیر پوتین گفتگویی با نخست وزیر ژاپن شینزو آبه داشته و پس از آن با رئیس جمهور آمریکا گفتگو خواهد کرد. یادآوری می کنیم که بیست و هشتم سپتامبر سخنرانی رئیس جمهور روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود.

ولادیمیر پوتین و باراک اوباما تقریبا یک سال پیش رودرو گفتگو کردند ، آنها آخرین بار در نوامبر سال 2014 در اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه درپکن در زمان کوتاهی دیدار داشتند اما این تماس کوتاه را به دشواری بتوان دیداری کامل نامید. در ماه می سال جاری آقای اوباما به هفتادمین سالگرد جشن پیروزی که در مسکو برگزار شد، نیامد.

در کنار مسئله ی اوکراین ، سوریه نیز مسئله ی جدایی و اختلاف در ارتباطات بین روسیه و آمریکا بود. در آن زمان که  رئیس جمهور اوباما در خصوص از دست دادن مشروعیت بشار اسد می گفت ، مسکو حمایت از دولت در دمشق را پیشنهاد داد. داستان کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا ادوارد اسنودن نیز محرک دیگری بود ، او بعد از آشکار کردن اسناد رسمی به مسکو آمد. در واقع پس از درگیری حول اسنودن ، باراک اوباما در سال 2013 ، دیدار خود با رئیس جمهور پوتین را لغو کرد. سپس حوادث کریمه رخ داد و پس از آن رئیس کاخ سفید همتای روسی خود را متهم کرد که او در طرف دیگر داستان قرار دارد و تهدید کرد که روسیه سزای آن را خواهد پرداخت.

در نتیجه طی سال های طولانی رهبران دو کشور تماس های تلفنی یکدیگر را محدود کرده و امکانی نه تنها برای برگزاری اجلاس بلکه برای گفتگو در زمینه جلسات بین المللی هم نمی دیدند از جمله اجلاس گروه بیست که در استرالیا برگزار شد. ضمنا باراک اوباما فشار شدیدی به متحدین آسیایی و اروپایی وارد آورد و از آنها خواست که سیاست تحریم ها را اجرا کرده و تماس های خود با رئیس جمهور پوتین را تا حداکثر ممکن قطع کنند.

در عین حال با توجه به همه ی مسائل اوضاع ممکن است تغییر کند. گواه آن این است که رهبران برجسته ی اروپایی نیز پشت سر باراک اوباما حاضرند گفتگوهای خود با ولادیمیر پوتین را از سر بگیرند ، آنجلا مرکل صدراعظم آلمان از آمادگی خود برای دیدار با رئیس جمهور روسیه در نیویورک خبر داد.

کارشناسان ضمن نقد و بررسی دیدار پیش روی ولادیمیر پوتین و باراک اوباما آنرا به شدت خوشبینانه میدانند. آندری کارتونف ، مدیر کل شورای امور بین الملل روسیه بیان داشت: " فعلا زود است که از نرمال شدن ارتباطات روسیه و آمریکا بگوییم. برخی توافق های محلی ، بردار کلی را تغیر نمی دهند ، همانطور که بارها در ارتباطات دو کشور اتفاق افتاده است. یکی از نمونه های آن ، شرکت مشترک در حل مشکلات تسلیحات شیمیایی سوریه بود که اجازه نداد روند منفی در کل برداشته شود. در عین حال خود این حقیقت دیدار پیش روی روسای جمهور پوتین و اوباما قابل توجه است. پایه واساسی وجود دارد که گمان کرد این دیدار بیهوده نبوده و موضع دو کشور را نزدیک می سازد. "

به گفته ی آقایی کارتونف ، طی بحث و گفتگو اوضاع سوریه ، " بسته ی جامعی از مسائل مرتبط با یکدیگر " بررسی می شوند ، شامل مسائل گذار دولت و هماهنگی نیروها در مبارزه با " داعش" بین متحدین غربی و ائتلافی که با شرکت روسیه ، ایران و سایر کشورهاست.

آندری کارتونف معتقد است: " نتایج مثبت اصلی این دیدار این است که سیگنال دقیقی برای ادامه گفتگو در سطح عالی به همگان یعنی اروپایی ها و آمریکایی ها و روسها می دهد که بارها اوباما را با اسامه بن لادن مقایسه می کردند. این دیدار باعث می شود که بیانات منفی کمتر شده و بازسازی ساختار تماس های آمریکا و روسیه آغاز شود. و این امر خود به خود دستاوردی بزرگ است. " 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала