گزارش و تحلیل

بارزترین سخنرانی های مجمع عمومی سازمان ملل متحد: از فیدل کاسترو تا معمر قذافی

© AP Photo / Seth Wenigبارزترین سخنرانی های مجمع عمومی سازمان ملل متحد
بارزترین سخنرانی های مجمع عمومی سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیش از هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، رادیو " اسپوتنیک " گذری دارد به بارزترین سخنرانی های رهبران جهانی در جلسات سالهای پیش.

بیست وششم سپتامبر سال 1960 ، رهبر کوبا فیدل کاسترو اینچنین گفت " وقتی فلسفه ی سرقت و دزدی از بین برود ، آنوقت فلسفه ی جنگ هم محو خواهد شد."   این سخنرانی 4 ساعت و 29 دقیقه به طول انجامید و به طولانی ترین سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل شد.  فیدل کاسترو در متن سخنانش معنای واقعی انقلاب کوبا و هدف اصلاحاتی که دولتش آغاز کرده بود را توضیح داد و همچنین بعد از آشکار کردن دلایل واقعی پیچیدگی ارتباطات آمریکا و کوبا،  به آمریکا برای حمله به کشورهایی که روی پای خود ایستاده اند هشدار داد.

دوازدهم اکتبر سال 1960 رهبر اتحاد جماهیر شوروی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. نیکیتا خروشف در سخنرانی خود ، از کشورهای آفریقایی  که از یوغ استعمار آزاد شده اند حمایت نمود. وی همچنین از کشورها خواست که خلع سلاح کامل شوند تا ابزار زیادی برای جنگ نداشته باشند. بعدا رسانه های نوشتند که دبیر اول دفتر مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی در زمان سخنرانی با کفش هایش روی میز کوبیده است. شاهدان شرح دادند که این اتفاق در سالن افتاد زمانی که نماینده فلیپین اتحاد جماهیر شوروی را با اردوگاه های کار اجباری مقایسه کرد.

سیزدهم نوامبر سال 1974 رهبر فلسطین یاسر عرفات برای اولین بار به درخواست جنبش عدم تعهد به  اجلاس عمومی سازمان ملل متحد دعوت شد. وی ضمن سخنرانی ، صهیونیسم را شکلی از نژاد پرستی خواند. یک سال بعد اجلاس عمومی سازمان ملل متحد با تایید اینکه صهیونیسم فرمی از نژاد پرستی و تبعیض نژادیست، قطع نامه ی " نابودی تمامی انواع تبعیض نژادی" را تصویب کرد. در سال 1991 پس از فروپاشی بلوک شرق به تقاضای آمریکا و اسرائیل این قطع نامه لغو شد. 

بیست و یکم سپتامبر سال 1987 در چهل و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، رئیس جمهور آمریکا رونالد ریگان ، " تهدیدات فرازمینی " را فاکتور قدرتمندی نامید که می تواند تناقضات متقابل بین کشورها را حل و فصل کند.  وی برای اولین بار این ایده را به رهبر اتحاد جماهیر شوروی در سال 1985 و در دیدار با دبیر کل دفتر مرکزی حزب کمونیست شوروی میخاییل گرباچوف در ژنو مطرح کرد. بعدا رونالد ریگان گفت که این موضوع محبوب علمی — تخیلی اوست و رسانه ها نوشتند که مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی کولین پاول سعی داشت اشارات اینچنینی را از متن سخنرانی رسمی رونالد ریگان حذف کند.

بیستم سپتامبر سال 2006 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد  هوگو چاوز ، رئیس جمهور ونزوئلا با این جمله سخنرانی خود را شروع کرد " شیطان به اینجا آمده است". این سیاست مدار بعدا توضیح داد که منظورش جرج بوش پسر رئیس جمهور آمریکا بوده است که قبل از او سیاست خارجی آمریکا را از تریبون سازمان ملل متحد توجیه می کرد. هوگو چاوز همچنین آمریکا را به " استثمار، چپاول و تسلط بر مردم جهان " متهم نمود. این سخنرانی به طور مستقیم در ونزوئلا پخش شود و طی روز چندین بار نیز تکرار گردید.  نمایندگان آمریکا خاطر نشان کردند که این سخنرانی برای رئیس جمهور کشور نادرست و نابجا ست.

بیست و سوم سپتامبر سال 2009 رهبر انقلاب لیبی معمر قذافی علیه " فئودالیسم سیاسی" سخنرانی کرد و خواستار حق وتوی دائمی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. او همچنین بیان داشت که لیبی موظف نیست از قطع نامه سازمان ملل متحد پشتیبانی کند و منشور سازمان را پرتاب کرد. معمر قذافی در عوض 15 دقیقه ی اختصاص داده شده ، بیشتر از دو ساعت سخنرانی کرد. تقریبا بعد از یکساعت مترجم لیبیایی بی هوش شد و رئیس بخش عربی مترجمین سازمان ملل متحد جای او را گرفت.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала