گزارش و تحلیل

احتمال حضور پیروان حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، زیر سایه ی داعش

© Sputnik / Ruslan Krivobok /  مراجعه به بانک تصاویر تاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان تحقیق و بازرسی در ارتباط با اعضای حزب نهضت اسلامی آغاز شده است.

مقامات مظنوند که اسلام گرایان برنامه ی کودتای دولتی را مد نظر دارند. در روزهای آینده دفتر دادستان کل تاجیکستان قول میدهد که اسنادی را ارائه کند و فعلا شبکه های تلویزیونی محلی، برخی جزئیات جالب فعالیت های اسلام گراهای تاجیکستان را پخش کرده است. علیم فسخ الدینوف ، خبرنگار ویژه ی ما از دوشنبه این اوضاع را با ما درمیان می گذارد.

وضعیت حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به سرحد خود رسیده است. در روزهای اخیر در دوشنبه برنامه ی تلویزیونی را بحث و بررسی می کنند که در شبکه دولتی " سفینه" پخش شد. در این برنامه اسلام گراهای تاجیکستانی را در ارتباط با گروهک مسلح ژنرال شورشی عبدالحلیم نظرزاده و تلاش برای اجرای کودتای دولتی متهم کردند.  در این برنامه اعلام شد که اعضای حزب اسلامی برخی از سازمان های دولتی در دوشنبه را محاصره کرده اند. ساختمان تلویزیون ، فرودگاه و کمیته دولتی امنیت ملی در این لیست جای می گیرند. تهیه کنندگان این برنامه اسناد بدست آمده از دفتر حزب نهضت اسلامی را نشان دادند. از جمله خطابیه آماده شده به ملت  توسط مشاور سیاسی حزب اسلام گرا ، از شورش آنها حمایت می کند. در جامعه ی کارشناسی ضمن نقد و بررسی این برنامه ی تلویزیونی می گویند ، اتهام مطرح شده به حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در واقع سیگنالی برای نابودی هرچه سریعتر آن است. بدیهی است که حزب نهضت اسلامی حتی ممکن است در لیست ساختار تروریستی جای بگیرد. دیمیتری پاپوف،  کارشناس مسائل آسیای مرکزی دانشکده ی تحقیقات استراتژیک روسیه در مصاحبه ای با رادیو " اسپوتنیک" خاطر نشان نمود که این حزب چندی پیش درکنار سایر سازمان های تروریستی جای گرفته است:

کاملا بدیهی است که این اوضاع به عنوان دلیلی برای حل و فصل نهایی مسئله ی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان استفاده خواهد شد. اگر  توجه کنیم که چطور اوضاع حول حزب تاجیکستان جدید و یا گروه —24 و  روند کلی توسعه ی سیستم سیاسی  گسترش و بسط می یابد،  گمان می کنم که حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در وضعیت کنونی نابود شود. به ویژه روند آن آغاز شده است در واقع پس از انتخابات پارلمانی وقتی که حزب نهضت اسلامی جایگاه خود را در پارلمان از دست داد و سپس رهبر حزب محی الدین کبیری کشور را ترک کرد.

سازمان های محافظ قانون ، سیزده فعال حزب نهضت اسلامی تاجیکستان شامل سه معاون ریاست را دستگیر کردند.  آنها پنج روز است که در بازداشتگاه بوده و شهادت می دهند. در دفتر دادستانی کل تاجیکستان اطلاع دادند که اتهامات رسمی به آنها تا پایان هفته اعلام خواهد شد. رهبر اسلام گراها محی الدین کبیری در حال حاضر در ترکیه به سر می برد و سازمان های محافظ قانون گزینه ی دستگیری وی از طریق اینترپل را بعید نمی دانند. تحلیل گران ضمن ارزیابی اوضاع توسعه یافته سعی می کنند عواقب احتمالی را پیش بینی کنند. به عقیده ی دیمیتری پاپوف ، کارشناس دانشکده ی تحقیقات استراتژیک روسیه ، نابودی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان نمی تواند تاثیر گسترده ای در جامعه ی تاجیکستان داشته باشد اما نباید خروج برخی از اعضای حزب اسلامی را به سازمان های افراطی تکمیلی فراموش کرد.

فکر نمی کنم که در مرحله ی کنونی بستن حزب نهضت اسلامی تاجیکستان قادر باشد به شدت جامعه ی تاجیکستان را به هم زده و در میدان " دوستی" تظاهرات های گسترده تشکیل شود. این اتفاق نیافتاد ، پس از آنکه حزب را بر اساس ارزیابی خودش به پارلمان راه ندادند و یا بعد از آنکه کبیری رئیس حزب از کشورفرار کرد. بخشی از طرفداران حزب به ویژه از بین جوانان همانطور که پیش بینی می شود ممکن است به سازمان های افراطی اسلام گرایی چون داعش  که در تاجیکستان محبوبیت یافته است ، بروند. در واقع پیشرفت و توسعه ی نفود فرقه های سیاسی — مذهبی رادیکالی در آینده ای نزدیک برای دولت تاجیکستان خطرناک است.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در حال حاضر تنها حزب سیاسی با مفهوم مذهبی در آسیای  مرکزی است. در سال 1973 به صورت زیرزمینی به وجود آمد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قانونی شد. در دوره ی جنگ میهنی در تاجیکستان در سال 1990 اعضای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در بخش اپوزیسیون مشترک فعالیت می کردند و پس از امضای صلح در سال 1997 وضعیت حقوقی به عنوان حزب را بدست آورد. در انتخابات اخیر پارلمانی در تاجیکستان در بهار امسال اسلام گراها کمتر از دو درصد آراء را بدست آورده و نماینده خود در سازمان قانون گذار کشور را از دست دادند. در ماه مارس هیچ کس نمی توانست حدس بزند که طی شش ماه حزب اسلامی مسیر مبارزه برای بدست آوردن مقام را تا سقوط و نابودی طی خواهد کرد.     

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала