گزارش و تحلیل

چین و آمریکا در آستانه دیدار سران "ابرها را پراکنده می کنند"

© AP Photo / Ng Han Guanچین-امریکا
چین-امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن مجبور شد در آستانه دیدار روسای جمهوری چین و ایالات متحده آمریکا شی جین پینگ و باراک اوباما برخی گذشت ها بدهد.

چین دشمن مجازی آمریکا است و ایالات متحده قبل از دیدار شی جین پینگ می خواست این کشور را بخاطر خرابکاری های کامپیوتری حکر های چینی مورد تحریم قرار دهد. باراک اوباما اعمال هکر ها را تجاوز علیه آمریکا خواند. واشنگتن قصد داشت برای نمونه نشان دادن آن شرکت های چینی را مجازات کند که ممکن بود از حملات سایبری سود جیب  زده باشند.

ولی عجالتا وضع تحریمات مطرح نیست. به نوشته "نیو یورک تایمز" طرفین به سرعت دارند توافقی در مورد امنیت سایبری را  تهیه می‌کنند که ممکن است در چارچوب دیدار سران در تاریخ از 22 تا 25 سپتامبر به امضا برسد. لیکن این سند یک نوع مصالحه موقت است. طرفین متعهد خواهند شد که در زمان صلح همدیگر را در فضای سایبری مورد حمله قرار نخواهند داد. به نوشته نیو یورک تایمز این سند شامل حملات به موسسات دولتی و بازرگانی به قصد جاسوسی صنعتی نخواهد بود. ولی به عقیده آمریکا همانا این اعمال بخش عمده مداخلات از اراضی چین را تشکیل می دهد.

در ضمن  توافق عنقریب در مورد اکثر حملات علیه آمریکا و چین از اراضی ایالات متحده هیچ تضمینات محافظتی را در نظر نمی گیرد و آمریکا می تواند هر لحظه علیه چین تحریمات اعمال کند و  می تواند این کار را  بر پایه روایت جدید جواب مسلحانه به خطرات سایبری که پنتاگون آنرا در ماه آوریل اعلام کرده انجام دهد. در سند مربوطه چین بعنوان دشمن مجازی آمریکا معرفی شده است.

در این رابطه کارشناس "وانگ شیائو فنگ" از دانشگاه فودان شانگهای با "اسپوتنیک" گفت و گو کرده و چنین  گفت:

"بازدید های متقابل سران برای کشور های ما از اهمیت بسیار بزرگی برخوردارند. چین و آمریکا دو قدرت بزرگ و متنفذی هستند و رسیدن آنها به توافق به نفع نه تنها این دو کشور بلکه به نفع کل جامعه جهانی است. چین به حل مسایلی موجود در روابط با ایالات متحده برخورد صادقانه و عادلانه دارد. این امر امکان می دهد که  ما در مورد موضع سنجیده و عقلانه رییس جمهور آمریکا امید داشته باشیم. من گمان می کنم که ضرری که آمریکا از جاسوسی سایبری دیده  به‌ آن قدری که رسانه‌ها معرفی می‌کنند بزرگ نیست. ولی چون این مساله توجه بیش از حد عقاید اجتماعی را به خود جلب می‌کند در این باره صحبت خواهد شد که چطور می‌توان مسایل بروز کرده را حل کرد و اجازه نداد که در آینده از اتهامات متقابل اجتناب ورزید. در هر صورت خود عامل بررسی این مسایل حتی اگر طرفین سخنان نه چندان دل پذیری به همدیگر بگویند خوب است. بعلاوه طرفین می‌توانند در باره مکانیسم حل موقعیت های بحرانی به توافق برسند تا آن‌ها از کنترل خارج نشوند.

واشنگتن قبل از آمدن شی جین پینگ یک ژست دیگر «حسن نیت» را انجام داد. با وجود اینکه دو کشور توافق استرداد فی ما بین را ندارند امریکا یکی از افراد فاسد خیلی جنجالی را به چین استرداد کرد. «یانگ جین جونگ» در چین به‌ حیف و میل بیت المال و رشوه خواری متهم است و 14  سال در آمریکا پناهندگی می کرد. کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین مامور کنترل انضباط استرداد این فرد فاسد را بعنوان «پیشرفت مهم» در همکاری‌های ارگان های حافظ قانون دو کشور ارزیابی کرد. از سوی دیگر «ژنگ ژگوانگ» معاون وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که چین اسناد مقنع ای در اثبات لیست متهمان و مورد پیگرد در دست دارد. این اشاره به آن است که رهبر چین در واشنگتن در مذاکرات با اوباما این موضوع حساس در روابط دو کشور را مطرح خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала