گزارش و تحلیل

وقتی روسها شمشیر را از رو می بندند

© Flickr / kuhnmiSyria’s UN ambassador on Wednesday said Russia had every right to carry out airstrikes against the Islamic State militants in his country
Syria’s UN ambassador on Wednesday said Russia had every right to carry out airstrikes against the Islamic State militants in his country - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی هفته گذشته ارسال تسلیحات پیشرفته روسیه به سوریه غربی ها و مخصوصا ایالات متحده آمریکا را بسیار نگران کرده و در نهایت منجر به آن شد که آمریکایی ها مواضع بسته خود در مورد سوریه را تغییر دهند واعلام کنند که آمادگی دارند برای رسیدن به یک راهکار سیاسی در سوریه با روسیه همکاری کنند.

از زمان شروع بحران سوریه هم روسیه و هم ایران تلاش کردند یک راهکار سیاسی و مسالمت آمیز برای جنگ سوریه پیدا کنند اما همیشه با درب های بسته زیاده خواهی های غرب و هم پیمانان آن مواجه شدند چرا که آمریکا و هم پیمانانش  هیچ راهکاری که منجر به حل مسالمت آمیز این بحران می شد را قبول نداشتند.

طی چند ماه اخیر هم روسیه و هم ایران دست به کار شدند تا نظرات سوری ها را به هم نزدیک کنند تا بلکه به یک راهکار سیاسی برسند. ایران متولی گفتگو با برخی کشورهای همجوار و ذی نفوذ شد وروسیه تلاش کرد ضمن گفتگو با مخالفان دولت سوریه از سوری ها گرفته تا کشورهای حامی گروه های خارجی در حال جنگ در سوریه به آنها گوشزد کند که نباید به فکر راه حل نظامی در سوریه باشند و باید کمک کنند هم مشکل سوریه به صورت سیاسی میان خود سوری ها حل و فصل شود و هم گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه با یک همکاری بین المللی (ایجاد یک جبهه که شامل همه کشورهای منطقه باشد) ریشه کن گردد. روس ها در جلسات متعدد به کشورهای حامی تروریست ها در منطقه گوشزد کردند که اجازه نخواهند داد آنها با پشتیبانی ایالات متحده از خطوط قرمز روسیه در سوریه عبور کنند.

پسکوف : روسیه درخواست اعزام نیروهای مسلح  به سوریه را بررسی خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
پسکوف: روسیه درخواست اعزام نیروهای مسلح به سوریه را بررسی خواهد کرد

ظاهرا این کشورها تصور می کردند که روس ها بلوف می زنند و به همین دلیل به جای اینکه به فکر همکاری برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه اقدام به ارسال تسلیحات به مخالفین و تروریست های خارجی نمودند و ترک ها هم رسما برای ورود به خاک سوریه خود را آماده کردند.

نادیده گرفتن حسن نیت های روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه روسیه وادار کرد تا به قرارداد ها وتعهدات نظامی خود با سوریه عمل کند و با ایجاد یک پل هوایی ارسال تسلیحات پیشرفته به سوریه تعدادی از کشتی های نظامی خود را نیز به سمت سوریه گسیل کرد و به قول معروف شمشیر را برای همه از رو بست.

با این شرایط روسیه به همه این پیغام را داد که دیگر بحران سوریه از مرزهای این کشور فراتر رفته و اگر کشورهای دیگر حاضر به همکاری برای حل وفصل این بحران نیستند روسیه آمادگی دارد با کمک به دولت قانونی این کشور تکلیف را یکسره کند واگر دیگران بخواهند قدم به خاک زمینی یکی از همپیمانان روسیه بگذارند با روسیه طرف خواهند بود.

بحران سوریه از چند جهت برای روسیه اهمیت دارد.

اول:  سوریه هم پیمان سنتی روسیه در منطقه خاورمیانه به حساب می آید و طی چند سال اخیر ایالات متحده و ناتو با زیر پا گذاشتن همه توافقاتی که با روسیه داشتند تلاش کردند از خطوط قرمز روسیه در مناطق مختلف جهان مثل ماجرای اوکراین عبور کنند و روسیه پرزیدنت پوتین به هیچ وجه حاضر نیست از خطوط قرمز خود عقب نشینی کند.

دوم: چند هزار جنگجوی چچنی تبار در حال حاضر در حال همکاری با داعش و گروه های تروریستی در سوریه و عراق هستند که اینها همه بمب های ساعتی ای هستند که در حال تدارک برای تهدید امنیت ملی روسیه می باشند و روسیه اجازه نخواهد داد اینها خود را برای فرصت مناسب جهت انجام عملیات تروریستی در این کشور آماده کنند. حتی برخی گزارش ها مبنی آن است که دشمنان روسیه این افراد را اخیرا از میان جنگجویان دیگر جداسازی کرده اند و در حال آموزش آنها برای انجام عملیات تروریستی در داخل روسیه هستند. پس بهتر است روسیه تکلیف اینها را همان جا روشن کند تا اینکه فرصت دهد اینها به روسیه بازگردند و دست به کارهای تروریستی بزنند.

روسیه ، بشار اسد را با نارنجک اندازها و نفربرها تقویت می کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روسیه ، بشار اسد را با نارنجک اندازها و نفربرها تقویت می کند

سوم: با این عمل روس ها نشان دادند که در قبال زیاده خواهی های غرب در همه جبهه ها با قدرت ایستادگی خواهند کرد و غربی ها باید به دنبال تجدید نظر در مورد رفتار خود چه در مورد سوریه و چه در موارد مختلف در جاهای دیگر جهان باشند و تصور اینکه میتوانند کل جهان را قورت دهند را باید از ذهن خود پاک کنند.

در این زمینه بد نیست یادآوری کنم نوع تسلیحاتی که روسیه در اختیار سوریه قرار داده به خودی خود برای مخالفین روسیه معانی زیادی دارد.

1 — روسیه مدرن ترین تسلیحات خود را در اختیار سوریه قرار داده در حالی که آمریکایی ها به هیچ وجه با هیچ همپیمانی حاضر نیستند چنین کاری را انجام دهند. به این معنا که معمولا آمریکایی ها تسلیحات خارج از رده خود را در اختیار همپیمانان خود قرار می دهند در حالی که روس ها تسلیحاتی را در اختیار دولت روسیه قرار داده اند که در حال حاضر خود ارتش روسیه در حال استفاده از آنها می باشد. این به این معنا است که روسیه تفاوتی میان ارتش خود و ارتش کشورهای همپیمان خود مثل سوریه قایل نمی باشد و به همین دلیل ارتش سوریه را به این تجهیزات مجهز می کند. این خود منجر به تقویت روحی همپیمانان دیگر روسیه در دیگر کشورها می گردد و آنها اطمینان پیدا می کنند که می توانند روی روسیه حساب دیگری باز کنند و حتی خیلی کشورها تشویق خواهند شد با روسیه وارد همکاری نظامی شوند.

2 —  همچنین این معنا را دارد که روسیه به ادامه کار دولت و ارتش سوریه اطمینان کامل دارد وگر نه به هیچ وجه ریسک نمی کرد تسلیحات مدرن خود را در اختیار ارتش این کشور قرار دهد و واهمه آن را داشته باشد که احتمال دارد این تسلیحات به دست دشمنان بیافتد و تکنولوژی آن به سرقت رود.

آمریکایی ها هم به وضوح پیغام روسیه را دریافت کرده اند و متوجه شده اند که روس ها در این زمینه تصمیم خود را گرفته اند و به هیچ وجه حاضر نیستند کوتاه بیایند. مضاف بر اینکه در حال حاضر اکثر کشورهای اوروپایی هم به دلیل واهمه ای که از گسترش بحران سوریه به اوروپا دارند با روسیه هم عقیده می باشند اما به دلیل واهمه از ایالات متحده رسما چنین چیزی را اعلام نمی کنند و سعی می کنند کج دار و مریض عمل کنند.

به موازات این حرکت نظامی روسیه، ایران و روسیه تحرک جدید و هماهنگی را در راستای مطرح کردن یک راهکار واحد جهت مقابله با تروریسم در منطقه خاور میانه و همچنین ایجاد راه کار سیاسی جهت بحران سوریه شروع کرده اند که اگر غربی ها تمایل داشته باشند مشکل سوریه حل شود می توانند در این راستا همکاری کنند اما نباید تصور کنند که می توانند به خواسته های نامشروع خود ادامه دهند.

فعلا توپ در زمین ایالات متحده و غرب است و این تحرک روسیه کلیه معادلاتی که آنها روی آن برنامه ریزی می کردند را بهم زد و میز قمار آنها را در هم شکست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала