دلایل خودکشی

© AFP 2023 / Toshifumi Kitamuraساکنان توکیو
ساکنان توکیو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خودکشی در روسیه یک مسأله در مقیاس ملی است.

در ژاپن کارزار جلوگیری از خودکشی  آغاز شده است.  این اقدام در چارچوب  روز جهانی  جلوگیری از خودکشی  آغاز شد که 10  ماه سپتامبر  به تصمیم سازمان ملل  به این روز اختصاص داده شده است.

طی یک هفته  خط داغ تماس در ژاپن برای  کمک به افرادی  برقرار می شود که خودکشی را یگانه راه برون رفت از  وضعیت دشوار  زندگی می دانند.  در خیابانهای شهرها و وسایل نقلیه  آگهی  اجتماعی ظاهر شده است که هدف آن  جلوگیری از  خودکشی است.  خودکشی یک مسأله  بزرگ اجتماعی در ژاپن است. بالاترین سطح خودکشی در این کشور به ثبت رسیده است —  در سال 2014 حدود 25 هزار و 500 نفر خودکشی کردند.

 سالخوردگان فقیر  بی دفاع ترین طبقه اجتماعی  در ژاپن هستند.  اما اکثر کسانی که دست به خودکشی می زنند مردان و جوانان از سن 15 تا 34 سال هستند.  تعداد جوانان و نوجوانان در بین کسانی که خودکشی را تنها راه حل می دانند خیلی زیاد است  و ژاپن از این نظر در بین  کشورهای  گروه 7  در صدر فهرست  قرار دارد.

خودکشی در روسیه نیز یک  مسأله در مقیاس  ملی است.  هر چند در سال 2014  تعداد  خودکشی ها در روسیه در مقایسه با  سال گذشته به میزان 7 درصد کاهش یافت تعداد  افرادی که دست به خودکشی زدند تقریبا مساوی با  آمار ژاپن است (  24 هزار و 600  نفر) است.

روسیه از نظر تعداد کل  خودکشی ها در ردیف چهارم  پس از هند و چین و آمریکا قرار دارد.  اما  افزایش تعداد خودکشی ها در بین نوجوانان نگران کننده است.

اگر در باره  دلایل کلی خودکشی در  جهان صحبت شود  آنها عبارتند از افسردگی شدید و ناامیدی،  مشکلات اقتصادی ، درد فیزیکی  و  مشکلات خانوادگی.  متخصصان ژاپنی  پیش از هر چیز از ناکامی های شغلی،  بیکاری  و مشکلات مالی  و خستگی مفرط  بر اثر ساعت های طولانی کار ، وخیم شدن شرایط کاری و  مناسبات متقابل با  همکاران نام می برند.  هر یک از گروه های سنی با مجموعه ای از این دلایل دست بگریبان است —  مشکلات جسمی،  کمبود پول، نادیده گرفتن نیازهای بچه ها از طرف نزدیکان  و تنهایی.  یکی از دلایل خودکشی بچه ها،  اذیت و آزار در مدرسه  عنوان می شود.

در روسیه دلایل  عبارتند از — مشکلات شغلی، ناکافی بودن درآمد، از دست دادن یکی از نزدیکان،  درگیری در خانواده  و بیماریهای سخت  که باعث درد های طاقت فرسای جسمی  بشود  و تنهایی.  نوجوانان وقتی با عدم درک والدین  و  عشق ناکام مواجه می شوند دست به خودکشی می زنند.  اغلب  اعتیاد به مواد مخدر و  الکل به خودکشی می انجامد.

میخائیل وینوگرادوف  رئیس مرکز  کمک روانی  در اوضاع اضطراری  در این خصوص گفت:  هم اکنون با مسائل بزرگی  از نظر سطح تشنج  و  خشونت مواجه هستیم.  آمار کودکان در خودکشی  6-5 بار افزایش یافته است.  این امر با بی ثباتی زندگی  و این امر   ارتباط دارد که والدین — چه فقیر و چه ثروتمند — از امکان  معاشرت ضروری با کودکان خود بی بهره هستند.

ثروتمندان از صبح تا شب مشغول کار و تجارت خود هستند و فقرا مجبورند در 3-2 جا کار کنند تا  بتوانند خرج خانواده را تأمین کنند. عملا بچه ها به حال خود رها می شوند.  ما می توانیم  هر چه دلمان بخواهد ایدئولوژی  اتحاد شوروی را  سرزنش کنیم  اما در آن زمان بچه ها تحت سرپرستی دولت قرار داشتند. ، کلاس های فوق العاده،  باشگاههای ورزشی- همه اینها برای همه قابل دسترسی بود…

 راه چاره کدام است؟  میخائیل پِرتسِل در این خصوص گفت: اگر بچه ها با وضعیت ناخوشایندی، مشکلی مرتبط با سلامتی ، مدرسه،  از دست دادن نزدیکان، عدم درک از سوی والدین  مواجه شوند، این مسائل می توانند  دلیل جدی برای خودکشی باشند.  یکی از  وسایل موثر  جلوگیری از خودکشی بچه ها — گفتگوی اعتماد آمیز است. کودکی که در باره مشکلاتش حرف بزند باید  مورد حمایت و درک  قرار بگیرد که معمولا  در شرایط عادی  از آنها بی بهره می ماند.  کودک احساس  راحتی خواهد کرد. می فهمد که او را درک می کنند و می پذیرند…»

با توجه به گرایش  کاهش خودکشی در بین جوانان در کشورهای غربی  اوضاع در ژاپن، کره جنوبی و روسیه برعکس است که  توجه جدی را طلب می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала