شناوری ایستگاه علمی

© Sputnik / Sergei Mamontovایستگاه شناور قطبی
ایستگاه شناور قطبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کار در ایستگاه علمی به وضع یخ و شرایط آب و هوایی وابسته است.

 ایستگاه شناور روسی «  قطب شمال —2015»  4 ماه کار کرد و تمام  اهداف محوله را به انجام رساند. 17 ماه اوت  قطب نوردان به  مورمانسک برگشتند  (شهر بندری در  شمال روسیه). اعضای هیأت علمی 420 کیلومتر  را در اقیانوس  منجمد شمالی شناوری کردند.

تهیه مقدمات  این کار علمی مدتها قبل از شروع کارها آغاز شد و باتوجه به  صعب العبور بودن محل  استقرار پایگاه علمی  ، مجهز کردن آن  یک روند بسیار دشوار است.  ابتدا  وسایل و تجهیزات  ویژه به آنجا رسانده شد. سپس گروهی از 19 نفر برای  ساخت  باند فرود  و صعود هواپیما به  طول یک کیلومتر به آنجا اعزام شد.  روی یخ یک مینی — شهر برای انجام  تحقیقات علمی  ساخته شد.

یوری  سیچوف در این خصوص گفت: ایستگاه علمی ابتدا در یک قطعه یخ به  اندازه 3 در 5 کیلومتر  با ضخامت یخ  2  متر   برپا شد. باند فرود نیز در  همانجا ساخته شد. اعضای هیأت علمی در  آزمایشگاه  ها کار می کردند و در 10 مدول مسکونی ساکن بودند. دو یخ نورد و دو تراکتور  نیز در اختیار آنها گذاشته شد.  اعضای هیأت علمی  از ارتباط  مستقیم دائمی با  زمین بزرگ از طریق  ارتباط ماهواره ای  برخوردار بودند.  افراد  تفنگ  و راکت های آتش داشتند  که در صورت  روبرو شدن با خرس سفید  از آنها استفاده کنند. در آخر شناوری چنین موردی بروز کرد.  خرس ها  به ایستگاه نزدیک می شدند و  اعضای هیأت علمی مجبور بودند دائما آنها را از آنجا دور کنند.

 ابتدا قرار بود  ایستگاه علمی از دو ماه ونیم  تا 3 ماه کار کند.  همه چیز به وضع یخ و  شرایط هوایی وابسته بود.  زیرا آب و هوا در  فصل بهار در قطب  پایدار نیست  و  محققان مجبور بودند به تصحیح برنامه های کاری خود بپردازند. در نتیجه کارها 4 ماه طول کشید.  متخصصان توانستند  از  این امکانات  حداکثر استفاده را بکنند.

کیریل فیلچوک،  معاون رئیس  ایستگاه شناور  « قطب شمال — 2015  » دراین خصوص گفت:

مزیت این نوع کار در این است  که از روی یخ شناور می توان برخورد جامعی  نسبت به فرایند تحقیق  نشان داد  که در تمام  محیط اطراف  در قطب رخ می دهد. ما به مطالعه یخ شناور دریا پرداختیم.  زیر ایستگاه  4 کیلومتر  آب اقیانوس و بالای سرمان —  جو منطقه قطبی  بود. در بین اعضای گروه ما گروه هواشناسی  بود که با کمک سنجش  به  مطالعه لایه های فوقانی آتمسفر می پرداخت.  دو محقق یخ  در بین ما بودند  که به مطالعه یخ ها  و مشخصات آنها  و دو اقیانوس شناس که به مطالعه آب اقیانوس مشغول بودند.  همچنین متخصصان هیدرو  شیمی و هیدرو بیولوژی  و جانورشناس در بین ما بودند  که ظاهر شدن  نمایندگان این یا آن  نوع بیولوژیکی روی یخ را تحت نظارت قرار می دادند.

مأموریت کنونی را می توان  یک مأموریت خود ویژه دانست  زیرا روسیه به تکامل  فناوری کار روی  ایستگاه شناور  یخ ادامه می دهد که پایه آن در  زمان شوروی  بنا شده بود.

یوری  سیچِف در  این خصوص گفت:  ایستگاه «  قطب شمال —2015»  یک ایستگاه شناور  علمی — پژوهشی است که فصلی است.  روسیه دارای  فناوری بی نظیر  سازماندهی  این نوع ایستگاه های شناور است. شایان ذکر است که هیچ یک از دیگر کشورها به  تحقیقات سیستمی  از روی یخ های شناور دست نزده است  و روسیه  و شوروی  در سال 1937 میلادی  با سازماندهی  ایستگاه  « قطب شمال —1» این  نوع تحقیقات را آغاز کردند که  پاپانین متخصص مشهور روس ریاست آن را عهده دار بود. از آن تاریخ تحقیقات سیستمی  در قطب شمال برای  حل و فصل انواع مختلف  مسائل آغاز شد.

نتایج دریافتی کارها مورد پردازش  قرار گرفته و سیستم بندی  خواهند شد.  دیرتر بطور مفصل  در باره کارهای انجام شده  در  ایستگاه شناور « قطب شمال — 2015» تعریف خواهد شد.  هم اکنون می توان گفت اطلاعاتی در دست است که شرکت کنندگان  مأموریت علمی  تغییرات  قابل توجهی در ترکیب یخ  در  قطب شمال را  کشف کردند: قطب گرم می شود و سریع تغییر می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала