گزارش و تحلیل

نبرد اصلی آمریکا

© Fotolia / Wasin Pummarinنمای شهر واشنگتن
نمای شهر  واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نه چین، بلکه روسیه در مرکز توجه آمریکا قرار دارد.

آمریکا  که نتوانسته به موفقیت  خاصی در  مبارزه با چین  بر سر  برقراری کنترل خود بر  سیستم مالی جهان  ارز ذخیره  دست یابد  و در مبارزه  یکسری از کشور بر سر  برقراری کنترل در  تحویل نفت  شکست خورده است، به احتمال زیاد   توجه خود را به سمت دیگری  متوجه می سازد که  مهمتر از  سیستم مالی و  نفت و گاز در درازمدت است.

 ولادیمیر لِپِخین  کارشناس  آژانس بین المللی خبری «  راسیا سوودنیا»  در این باره  به اظهار نظر می پردازد.

 انرژی اتمی  و  تولید  تسلیحات هسته ای  نسل جدید مرتبط با آن، یکی از این جهات آینده دار است. نظریه پردازان آمریکایی  شکست خود در  جبهه های  مالی  و  نفت و گاز  را با خصوصی سازی  فناوری  تولید انرژی ارزان  و موثر  (و البته  سوپر سلاح جدید)  از اورانیوم 238 جبران خواهند کرد. ذخیره این  ایزوتوپ اورانیوم بر خلاف  اورانیوم —235 مورد استفاده در  صنعت اتمی،  در زمین  نامحدود است.  نخبگان آمریکایی  بیشتر در  جهتی کوشش می کنند که بتوانند  نوعی فناوری انقلابی  کنترل بر  واکنش های  سنتز  ترمو هسته ای  و  تولید  تسریع کننده های  کوچک انرژی بالا  و  وسایل  کشف کلاهک های هسته ای  را به دست آورند.

در این رابطه  نه چین، بلکه روسیه در مرکز توجه  آمریکا قرار دارد.  روسیه تنها کشور جهان است که  دارای  چنین  فناوری  است و نه فقط به عنوان  یک پروژه ، بلکه تا حدودی  در فرمات  تحقیقات  انجام شده و  کارهای تجربی —  ساختاری.  توانایی و قدرت  روسیه  برای  تولید  محصولات  فکری  که آمریکا — (سوپر ابر قدرت!)  از عهده آن بر نمی آید، باعث عصبانیت و ترس  آمریکایی ها می شود.  روسیه به عقیده آمریکایی ها با داشتن  فناوری  هدایت  واکنش های  ترمو هسته ای  بطور مستقیم دکترین  « استثنایی بودن» آمریکا را نقض می کند.  مطابق با این دکترین فقط ایالات متحده باید از  فناوری  کنترل سیاره زمین برخوردار باشد.

چطور  باید این نوع فناوری را بدست آورد؟  آمریکا می توانست  براحتی ایده خود را عملی سازد، اگر صبوری و  سیاست  شایسته ای در رابطه با روسیه  نشان می داد.  ابتدا  دولت  کلینتون و  بوش  گام های  صحیحی دراین جهت برداشتند  و  به سازماندهی گفتگو پرداختند  که روسیه، نخبگان و مردم برای انجام آنها همیشه  آماده  بوده و هستند.  اما دولت اوباما  با سیاست  ناصحیح خود بر تمام  تلاش های  پیشکسوتان  خود خط بطلان کشید و روسیه را به اردوگاه  دشمنان خود منتقل کرد.

البته در  دولت آمریکا هستند کسانی که با  درک بی کفایتی  اوباما و این حقیقت که حفظ هژمونی جهانی  فقط با داشتن  باصطلاح «  چوب جادو»  به شکل  انواع جدید   سوپر فناوری  و  سوپر سلاح جدید ممکن است در جهت برقراری تماس های جدید با روسیه تلاش می ورزند. توجه تعدادی از سیاستمداران  آمریکایی دوباره  به روسیه جلب شد، کشوری که  نباید با آن دعوا کرد، بلکه باید با آن « دوست شد».  اما برای چه؟  پاسخ  مشخص است: برای آنکه یکبار دیگر  نخبگان روسیه را با  وعده  وعیدهای پوچ  خام کنند  و به تکنیک آلات و فناوری های بسیار مهم روسیه  دسترسی پیدا کنند.

سرگی لاوروف  اعلام نمود که روسیه سیگنال هایی در رابطه با احیای  مناسبات از  آمریکا دریافت می کند، اما چه برخوردی باید به آنها نشان داد اگر زندگی  بارها نشان داده است که: ایالات متحده آمریکا  از نظر پاتالوژی قادر نیست  به مشارکت مساوی دست بزند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала