گزارش و تحلیل

قرقیزستان در آستانه انتخابات

© Sputnik / Tabyldy Kadyrbekovپاسگاه کنترل مرزی در قرقیزستان
پاسگاه کنترل مرزی در قرقیزستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رأی گیری نه بر سر احزاب بلکه بر سر افراد برگزار می شود.

 14 حزب در انتخابات پارلمانی   قرقیزستان شرکت خواهند کرد.  اواخر ماه اوت  کمیته مرکزی انتخابات  پذیرش  تقاضاهای  علاقمندان به شرکت  در  انتخابات پارلمانی  جمهوری را به پایان رساند.

انتخابات  پارلمانی  در قرقیزستان 4 اکتبر  سال 2015 میلادی  برگزار می شود.  احزاب بزرگ  سیاسی کشور  در این انتخابات شرکت خواهند داشت- حزب سوسیال — دمکرات ریاست جمهوری،  اپوزیسیون پارلمانی — حزب « جمهوری» تحت رهبری  آموربک بابانوف،  نخست وزیر سابق  قرقیزستان، حزب پیروز در  مسابقات قبلی  پارلمانی « آتا- ژورت» و  دو حزب متحده «  بیر — بول» و حزب سوسیالیست « آتا — مِکِن».

گریگوری  میخائیلوف  کارمند علمی  انستیتوی  کشورهای  عضو جامعه همسود  در قرقیزستان در این خصوص گفت:  اشخاصی که نتوانستند  حزب خود را سازماندهی کنند و  بعضی از سیاستمداران  و دیگر افراد که از مواضع نزدیک  با کره جنوبی و آمریکا پیروی می کنند  بشکل احزاب واحد در  این انتخابات شرکت ندارند، بلکه  مجبور هستند جایی در  احزاب دیگر برای خود پیدا کنند که از مواضع طرفدار روسیه و یا  بیطرف برخوردارند. نکته دیگر این است که اکثر  احزاب شرکت کننده  که  دراین انتخابات شرکت می کنند  خودویژه نیستند. معمولا اگر شما از انتخاب کنندگان  در  خیابان های  بیشکک و یا  اوش  در باره  تفاوت احزاب سوال کنید، هیچ چیزی به شما نخواهد گفت.  هم اکنون تلاش هایی برای تشکیل احزاب بزرگ انجام می شود  اما در واقع  اکثر احزاب  فاقد نماینده  مشهور و قابل توجه هستند.  مردم  نه با توجه به  عنوان  و یا  جهت یابی  سیاسی ، برنامه سیاسی ، بلکه  اسامی و شخصیت های  مشخص رأی خود را به این یا آن حزب و یا شخص خواهند داد. جوامع شهروندی  نقش بزرگی بازی می کنند.  رأی گیری  نه بر سر احزاب بلکه بر سر افراد  برگزار می شود.

انتخابات  کنونی باید تغییرات  نماد سیاسی در قرقیزستان  طی سالهای گذشته را به ناظران  خارجی و جهانیان نشان بدهد.  در این رابطه قرقیزستان در مقایسه با  دیگر کشورهای منطقه از  امتیازات  وزینی برخوردار است.

بطور کلی انتخابات در قرقیزستان نشاندهنده  شفافیت آنهاست که چنین چیزی  در  کشورهای همسایه  منطقه آسیای مرکزی  زیاد مشاهده نمی شود.  انتخابات گذشته  که در سال 2010 برگزار شدند نمایانگر  رقابت زیاد  و  عدم استفاده گسترده از منابع اداری بود.  این موضوع با این نکته در ارتباط بود که  افراد به قدرت رسیده  ضعیف بودند  و  نمی توانستند  منابع اداری  برای  تأثیر جدی بر  نتایج انتخابات را بکار گیرند. از این رو احزاب مجبور شدند با هم رقابت کنند.  اوضاع کنونی  با آن زمان فرق دارد.  رئیس جمهور و دفتر ریاست جمهوری  طی 5 سال گذشته از قدرت خوب  و  امکان   تأثیرگذاری معینی  بر رویدادهای در حال وقوع برخوردار شدند.

اکثر کارشناسان  اعتراف می کنند  که پارلمان جدید از نمایندگان نیرومندترین  احزاب  سیاسی  کشور تشکیل خواهد شد.  قرقیزستان  از دستور روزی برخوردار است که همه با هم برای اجرای آن  باید مدت  طولانی  تلاش ورزند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала