گزارش و تحلیل

انتخاب اسپانیا و عدم رضایت کاتالونیا

© AFP 2023 / Lluis Geneانتخاب اسپانیا و عدم رضایت کاتالونیا
انتخاب اسپانیا و عدم رضایت کاتالونیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاتالونیا قصد ندارد مسئله ی مربوط به جدایی از اسپانیا را فیصله دهد.

 بیست وهفتم سپتامبر رای گیری انجام می شود که در واقع به جهان نشان خواهد دارد این منطقه چقدر برای استقلال آماده است. در این روز در کاتالونیا ، انتخابات پیش از موعد در پارلمان منطقه برگزار خواهد شد. همه می دانند که احزاب و سازمان هایی که در موضع استقلال از اسپانیا قرار دارند در یک لیست واحد به انتخابات منطقه ای می روند.

اگر نیروهایی که از حق حاکمیت حمایت می کنند در انتخابات پیروز شوند آنوقت بیست و هشتم سپتامبر مکانیزم مستقل شدن آغاز می گردد. طرفداران جدایی آماده اند کمتر از شش ماه پارلمان جدیدی ساخته و قانون اساسی را آماده نموده و حتی انتخابات جدیدی را در سال 2017 برگزار نمایند. قابل توجه است که این نیروها، درخواست های دشواری را پیش نمی کشند و سعی دارند همزمان فشاری را که بین منطقه و مرکز است بردارند و به اهداف خود برسند. ولادیمیر بروتر ، کارشناس انستیتوی بین المللی تحقیقات سیاسی- علوم انسانی می گوید:

در کاتالونیا این درک وجود دارد که نباید با اولتیماموم دادن و طرح پرسش هایی در خصوص ایجاد دولت مستقل عجله کرد. در هر صورت این فعلا یکی از گزینه هاست. گزینه ای که به نظر من به اندازه ی کافی تنش و بی ثباتی را به اوضاع سیاسی اجتماعی در اروپا وارد می کند. من اکنون تصور می کنم که نیروهای سیاسی چپ و منطقه ای باید اسپانیای جدیدی ایجاد کنند. اسپانیایی که در آن مادرید از جمله در مسائل اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی دیکته نمی کند. در واقع این مسئله دلیلی برای تنش بین بارسلونا و مادرید است. اگر اکنون این تنش برداشته شود نه اینکه آب سردی رویش بپاشند آنوقت می توان گفت که علل ریشه ای این کشمکش ها را نیز می توان در آینده ای قابل پیش بینی از بین برد.

نباید فراموش کرد که در ماه نوامبر بیش از 80 درصد از مردم به استقلال این استان اسپانیا رای دادند. این موضع پیش از همه با اسناد اقتصادی مرتبط است که به نفع کاتالون ها ست. یوری کواشنین،  رئیس بخش تحقیقات اتحادیه ی اروپای دانشکده ی اقتصاد و ارتباطات بین الملل آکادمی علوم روسیه در این زمینه می گوید:

کاتالونیا یکی از اصلی ترین مناطق — اهدا کننده است. برای همین این منطقه که از ابتدا نسبتا منزوی بوده است ، در آنجا کاتالون ها زندگی می کنند که خود را اسپانیایی نمی دانند و زبان مخصوص به خود دارند که بخشی از آن شبیه به زبان اسپانیایی و بخشی شبیه به فرانسوی است. در واقع آنها با وجود همه ی این مسائل می توانند صلح کنند اما آنها واقعا نمی خواهند که به بقیه ی بخش های اسپانیا غذا دهد بخش هایی که عقب مانده تر هستند. مناطق بسیار عقب مانده ای مانند استرمادوری وجود دارند ، این منطقه نزدیک به پرتقال و در غرب است. در واقع هرچه مناطق غربی تر باشند ، عقب مانده ترند. اما کاتالونیا در واقع در شرق و در مرز با فرانسه است. در آنجا روحیه ی قوی جدایی از اسپانیا وجود دارد.

در ماه دسامبر اسپانیا منتظر یک حادثه ی سیاسی دیگر یعنی انتخابات در پارلمان است.

مشخص است که چیزهایی از پارلمان کنونی به پارلمان جدید به ارث می رسد. در پایان ماه اوت نمایندگان پارلمان پیشنهاد دادند که هزینه ها ی خانواده ی شاهنشاهی به یک سوم کاهش یابد. در شرایط بحران حتی پادشاه ها نیز باید صرفه جویی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала