گزارش و تحلیل

مهاجرین، جناح راست افراطی اروپا را تقویت می کنند

© AFP 2023 / Aris Messinisمهاجرین، جناح راست افراطی اروپا را تقویت می کنند
مهاجرین، جناح راست افراطی اروپا را تقویت می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احزاب راست افراطی ممکن است یکی ازبزگترین ذینفع های بحران توسعه یافته و آشکار مهاجرت در اروپا باشند.

چنین ارزیابی های کارشناسی در روزنامه های غربی منتشر شد. برخی دیگر از ناظرین گمان می کنند که ملی گرایان افراطی موفق نمی شوند مهره های سیاسی مهم بدست آورند، برای آنکه دلایل آنها و شعارهایشان توسط احزاب محافظه کار محاصره می شود.

مایکل هالتسل،  کارشناس انستیتوی ارتباط بین الملل فنلاند در مصاحبه ای با نیویورک تایمز بیان داشت ، احزاب راست ملی گرایان افراطی بیشترین نفع را از اوضاع کنونی در اروپا می برند.

وی اوضاع در آلمان و اتریش را متذکر شد  که موافقت کرده اند هزار مهاجر را بپذیرند و همچنین سوئد که بازترین کشور برای پناهندگان به کشورهای اروپایی محسوب می شود.

در سوئد حزب ضد مهاجرت اروپایی " دموکرات های سوئدی" در حال حاضر موافق همه پرسی نظرات اجتماعی است که دو نیروی سیاسی برجسته یعنی حزب کارگر حاکم سوسیال —دموکرات سوئد و حزب میانه رو با رتبه ی 25.2 درصد پیش رو آن است. در انتخابات ماه سپتامبر سال گذشته حزب دموکرات سوئد رکورد 12.9 درصد آراء را داشت.  تامی نیلسون نماینده ی حزب دموکرات بیان داشت: " برای ما این پیروزی بزرگی است، مهاجرین بسیار زیادی وافراد فقیر زیادی از اروپای شرقی هستند. مردم فکر می کنند که این مشکل بسیار جدی برای سوئد است."

در آلمان در سال جاری بیش از 200 آتش سوزی در مکان هایی برای استقرار پناهندگان اتفاق افتاد. بعید نیست که عدم رضایت مردم به اقدامات مشابه و آغاز درگیری نئونازی ها با پلیس منجر گردد در حالی که در کشور زمینه ی سیاسی حاکم موثر وجود ندارد در واقع حزب ملی گرای " آلترناتیو برای آلمان " که قدرت گرفته بود ، تفکیک شده و راه پیمایی های ضد مهاجرین موفق نبوده است.

در اتریش همه چیز برعکس است: آتش سوزی کمتر اتفاق می افتد اما حزب راست افراطی آزادی اتریش ، مهره های زیادی در ماه های اخیر بدست آورد و به نظر می رسد که در انتخابات شوراهای شهری و مناطق وین یازدهم اکتبراز حزب حاکم سوسیال دموکرات اتریش پیشی بگیرد ، برای آنکه روی لایه ی فقیر مردمی که به شدت روحیه ی ضد اسلامی دارند شرط بندی کرد.

روند مشابه در سایر کشورهای اتحادیه ی اروپا مشاهده می شود ، کشورهایی که هنوز آغوش خود را برای پناهندگان باز نکرده اند.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز تحت فشار است. در این کشور در سال گذشته 330 هزار مهاجر وارد شده اند و حزب حاکم مستقل از پادشاهی کاهش این شاخص و یا خروج از اتحادیه ی اروپا را می خواهد. بحران مهاجرت مانند آب در آسیاب آندسته از کسانی است که از بریتانیایی ها می خواهند به اتحادیه ی اروپا در رفراندومی که به نظر می رسد پاییز آینده برگزار شود نه بگویند.

دلیل اول احزاب راست افراطی جریان مهاجرین است که فقط درخواست های واقعی پناهندگی از سوریه و عراق نیست بلکه مهاجرت های اقتصادی از پاکستان و بنگلادش است. دلیل دوم با رشد تهدیدات تروریستی و فعالیت های گروهک " داعش" مرتبط است. اما مهم تر از همه آمادگی اتحادیه ی اروپا برای پذیرش مهاجرین، هزاران نفر را بر آن می دارد که راهی  این سفر پرمخاطره شوند.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала