گزارش و تحلیل

تسلیحات روسی برای اسد و عصبانیت آمریکا

© AFP 2023 / Stringerتسلیحات روسی برای اسد و عصبانیت آمریکا
تسلیحات روسی برای اسد و عصبانیت آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری تاس به نقل از گفته های ماریا زاخاروا، نماینده ی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد: سوریه ضمانت می دهد که از اسلحه ی روسی تنها برای مبارزه با تروریسم استفاده خواهد کرد ، این مطلب در قرار دادها ذکر شده است .

وی بیان داشت: " ما هیچ وقت نگفتیم که در سوریه مشکلی نیست ، اینکه دولت کنونی در دمشق بهترین نمونه در جهان است. ما گفتیم که همه ی مشکلات باید توسط خود سوریه ای ها بدون مداخله از خارج و بدون فشار تروریست حل شود."

زاخاروا تاکید نمود که دمشق ضمانت کرده است که از تسلیحات روسی تنها برای مبارزه با تروریست استفاده می کند.

وی خاطر نشان نمود: " چنین ضمانت هایی در قرارداها ثبت شده است. ما تسلیحات ارسال می کنیم و با دمشق به تفاهم رسیده ایم که آنها برای مبارزه با تروریسم است. "

زاخاروا بیان داشت که روسیه ضمن ارائه کمک نظامی به سوریه هیچ گونه هدف دیگری غیر از مبارزه با تروریسم ندارد.

پیشتر وزیر امور خارجه ی روسیه سرگی لاوروف بر حضور نظامیان روسی در سوریه تاکید نمود.

نیروهای ویژه ی آمریکایی متذکر شده اند که روسیه ارسال اسلحه و فن آوری به دولت سوریه را افزایش می دهد و همچنین نظامیان را می فرستد. علاوه براین شک و تردید دارند که مسکو در تلاش برای مداخله ی مستقیم در عملیات های نظامی است. روزنامه ی The Daily Beast به نقل از نماینده ی اطلاعات آمریکا می نویسد: " قابل درک نیست که روس ها می خواهند آنجا چه کار بکنند. افزایش نظامیان روسی باعث نگرانی است به ویژه در ارتباط با اینکه این کار ضمن هماهنگی با سایر کشورهایی که در منطقه عمل می کنند صورت نگرفته است.

یوگنی ساتانوسکی ، رئیس مرکز مستقل علمی " انستیتو خاور میانه" این پرسش را مطرح می کند: آیا حکم شورای امنیت برای سوریه وجود دارد که ارسال تسلیحات به دولت بشار اسد ممنوع است ، دولتی که با تروریست های مسلح شده القاعده و داعش مبارزه می کند؟ اولا نیست. ثانیا نه چین ، نه روسیه که از تجربه ی تلخ لیبی درس گرفته اند ، از اوضاع یوگسلاوی نمی گویم ، هیچ وقت رودرروی واشنگتن و بروکسل نمی ایستند. آن زمان ها گذشته است. ضمنا این کشورها اگر تحت فشار باشد روسیه و چین را در منگنه می گذارند. اطمینان کردن به حرف بس است ، حرف هایی که کاملا دوگانه اند. مهم نیست که این قرارداد قدیمی و یا قرارداد جدید است. مهم این است که دولت سوریه آنرا دارد. و اینکه آمریکایی ها ، انگلیسی ها و یا فرانسوی ها می گویند که این دولت غیر قانونی است، مشکل خودشان است. آنها می توانند با این رژیم کار نکنند. و هیچ کس موظف نیست که این نظر را تایید کند.

رسانه های آمریکایی با خشم به اطلاعات مربوط به ارسال تسلیحات روسی به سوریه و اینکه  " روسیه حضور مشاورین نظامی خود در سوریه را توجیه می کند" درواقع این تیتر گزارش نیلا ماکفارکوارا در نیویورک تایمز بود،عکس العمل نشان می دهند. نویسنده ی این مقاله می نویسد که " اختلاف نظرهای جدید بین آمریکا و روسیه از عواقب دوره ی کوتاه مدت همکاری در اوت است وقتی وزیر امور خارجه جان کری از تلاش های سرگی لاوروف برای کار روی حل سیاسی بحران سوریه حمایت کرد".

یوگنی ساتانوسکی می گوید: " آمریکایی ها واقعا در این خصوص نگرانند. اگر اسد سیستم دفاع ضد هوایی داشته باشد بدان معناست که نمی توانند بمباران کنند همان کاری که با قذافی کردند. آنها واقعا نگرانند از اینکه موفق نشوند یک دولت را منفجر کرده و یک کشور عربی دیگر را سرنگون کنند. مسئله یک قاتل است. اگر شما قبول کرده اید که قاتل باشید و سفارشی برای نابودی کسی دارید و اگر شما قاتل منظمی هستید باید این سفارش را انجام دهید. عربستان سعودی، قطر، ترکیه سفارش نابودی بشار اسد و سرنگونیش را داده اند. آمریکایی ها و اروپاییان یعنی انگلیسی ها و فرانسوی ها سعی می کنند این سفارش را انجام  دهند. در این طرح آنها کاملا صادقند. و سیستم های دفاعی روسی که برای اسد فرستاده می شوند مزاحمند. دقیقا همانند قطعات برای هواپیماها و یا توپخانه ها که برای بمباران اسد و گرفتن دمشق مزاحمت ایجاد می کنند. آنچه که بعد از این، اتفاق می افتد میلیون ها مهاجرند که هیچ کس برایشان نگران و مشوش نیست. "

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала