گزارش و تحلیل

یک سال مبارزه آمریکا با داعش نتیجه ای ببار نیاورده

© REUTERS / Social media via Reuters TVداعش دختر دانشجویی را به اتهام جاسوسی کشت
داعش دختر دانشجویی را به اتهام جاسوسی کشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک سال پیش ائتلاف بین المللی با ایالات متحده در راس به کارزار نظامی علیه "دولت اسلامی" - داعش پرداخت. از آن زمان تا کنون داعش اراضی بیشتر را تصرف کرد.

در آن زمان باراک اوباما رهبر آمریکا اعلام کرد: "ائتلاف ما در حال هجوم است. داعش به دفاع پرداخته ولی آنها خواهند باخت".

به گفته مقامات رسمی آمریکا تعداد افراد مسلح آن سازمان تروریستی تقریبا همین ماند زیرا شبه نظامیان کشته شده را به سرعت با تازه وارد های احضار شده در سراسر جهان جانشین کردند.

آمریکا بعلاوه حملات هوایی در طول سالی که گذشت چکار کرده؟ آمریکا سعی کرد مخالفان معتدل را پیدا کرده و آنها را برای عملیات جنگی بیاموزد ولی معلوم شد که این، کار آسانی نیست.

آمریکا به قول خودش "برای متحد کردن افراد مبارز با داعش" از هوا به زمین تسلیحات پرت می کرده لیکن بخشی از آن در دست شبه نظامیان قرار می گرفت.

جواب کارمندان آمریکایی به همه سووالات در باره سوریه یکی است و آن اینکه "بشار اسد مقصر همه چیز است".

بی نتیجه بودن یک سال مبارزه آمریکا با داعش - اسپوتنیک ایران
بی نتیجه بودن یک سال مبارزه آمریکا با داعش

همچنین گزارش سرویس های ویژه آمریکا مورخه سال 2012 وجود دارد حاکی از آن که نیروی محرکه اپوزیسیون سوریه — رادیکال ها می باشند. سه سال پیش هم سیاستمداران عالی مقام آمریکا این داده ها را داشتند ولی با این همه تصمیم حمایت از مخالفان را گرفتند.

به عقیده "مایکل فلین" رییس اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا رهبری این کشور به گزارش تحلیلیشان توجه کرده ولی باز هم "همان تصمیم سنجیده را پذیرفته و مطابق آن اقدام می کنند".

"برایان بکر" هماهنگ کننده ملی ائتلاف ضد جنگ "انسر" در این خصوص گفت: "ایالات متحده آمریکا یقینا می دانسته که رادیکال ها از جمله گروه داعش به نیروی عمده مخالفان بدل می شود و برای اثبات این حقیقت حتی به اطلاعات محرمانه جاسوسی احتیاج نداشتند. آمریکا خوب می دانسته به کی پول می داده و به کی اسلحه می فرستاد. با وجود این آمریکا حاضر بود از این گروه ها برای سرنگونی دولت استفاده کند. آمریکا می خواست رژیم آنجا را براندازی کند".

لیکن الان سوال از این مهمتر هم مطرح است: رهبری آمریکا در آینده به چه اقدامی مبادرت خواهد ورزید؟ آیا از همین خط پیروی کرده و همین نتیجه را بدست خواهد آورد و یا تاکتیک جدیدی را بکار خواهد برد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала