گزارش و تحلیل

تصمیم کمیسیون اروپایی مبنی بر جا دادن آوارگان در سراسر اروپا موجب بروز اختلافات در اتحادیه اروپا شده است

© Fotolia / Grecaud PaulФлаги Евросоюза напротив здания Европейской комиссии в Брюсселе
Флаги Евросоюза напротив здания Европейской комиссии в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیسیون اروپایی طرح مبارزه با بحران مهاجرت را ارائه کرد.

ژان کلود یونکر رییس این کمیسیون، کشور های اتحادیه اروپا را به عدم همبستگی متهم کرده گفت: "اتحادیه اروپا دو چیز را کم دارد: اروپا و اتحادیه.

یکی از بند های این طرح حاکی است که  160 هزار نفر از آوارگانی که در حال حاضر در مجارستان، ایتالیا و یونان قرار دارند در دیگر کشور های اروپایی جا داده خواهند شد. از این گذشته تمایلات کشور های پذیرنده در نظر گرفته نشده و آنها نمی توانند در توزیع سهمیه ها شرکت کنند.

این نقشه به مزاق کشور های اروپای شرقی خوش نیامده است.

"بوهوسلاو سوبوتکا" نخست وزیر جمهوری چک اعلام کرد: "ما با سیستم سهمیه ها موافق نیستیم. من مخالف آن هستم و آن را تصمیم ثمربخش نمی شناسم".

به عقیده "روبرت فیتسو" نخست وزیر اسلوواکی باید دقیقا تعیین کرد که چه چیز به اراده ما باشد و کدام چیز ها حتمی الاجرا است. وی افزود: "من اجازه نخواهم داد که ما را مجبور کنند چنان شمار آوارگان را بپذیریم که ما از آن خبری نداریم".

خانم "اوا کوپاچ" نخست وزیر لهستان گفت: "تجدید توزیع اول آوارگان فقط باعث شد که آنها به قاره ما بیایند".

"کریس بامبری" کارشناس انگلیسی در امور سیاسی بر آن است که اگر کشور های عضو اتحادیه اروپا به توافق نرسند موقعیت ممکن است بصورت نهایی از کنترل خارج شود.

وی در توضیح گفت: "بر اثر حوادث در سوریه و عراق موقعیت باز هم وخیمتر خواهد شد. بعلاوه تنش ها نه تنها در خاور نزدیک بلکه در اراضی پهناور شمال آفریقا هم رو به افزایش نهاده است. به اطلاع سازمان ملل متحد امسال 400 هزار آواره راهی اروپا خواهند شد. تعداد آنها افزایش خواهد یافت و علت آن بی ثباتی کشور های آن منطقه است که بر اثر تجاوز کشور های غربی پدید آمده است.

این کارشناس در پایان اظهار کرد: در سراسر اروپا محبوبیت احزابی که علیه پذیرش مهاجران اقدام می کنند رو به افزایش است. "دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا بار ها زیر فشار آنها رفته. بعید است که کشور های اروپای شرقی مثلا مجارستان که موضع راستگرایان در آنجا قوی است دیدگاه خود را عوض کنند. در اتحادیه اروپا هرج و مرج مطلق حاکمیت می کند و بعید است که کشور های این اتحادیه بتوانند مشترکا عمل کنند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала