مشارکت مشکوک

© Fotolia / Matthias Buehnerشنود مکالمات تلفنی آمریکا
شنود مکالمات تلفنی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس امنیت ملی آمریکا از شنود صحبت های سیاستمداران آلمان خوشش می آید.

اطمینان کن اما بازرسی فراموش نشود، البته اگر دقیق تر گفته شود، جاسوسی. آمریکایی ها  در موضوع سیاست بزرگ  اشخاص جالبی  از آب درآمدند.  جهانیان  باخبر شدند که  سازمان اطلاعات  آمریکا  انرژی و  نیروی زیادی  صرف  نظارت بر  سیاستمداران جهان کرده است.  کشورهایی که  از این  بازی آمریکا آسیب دیدند  نه فقط  کشورهایی هستند که  مناسبات  واشنگتن با آنها ساده نیست، بلکه  کشورهای  متحد آمریکا نیز  در این فهرست شامل شده اند.

در ماه ژوئن،  رسانه های آلمان ثبوت  جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا   بر علیه شرکت  های تولید موشک  و دفاع « EADS »  را آشکار ساختند. اطلاعات فاش شده  گواه آن است که در نوامبر سال 2001 میلادی  آمریکایی ها  و  دقیق تر گفته شود هکر های آنها  برنامه جاسوسی را طراحی کردند که به سیستم  کامپیوتری  شرکت دفاعی  آلمان — فرانسه  با  دفتر مرکزی در مونیخ نفوذ کرد.  سرویس  تجسسی  فدرال آلمان  حدود 10 سال پیش  به دفتر  صدر اعظم  اطلاع داده بود که آژانس امنیت ملی  آمریکا  به تلاش های خود برای ورود به آن سیستم ادامه می دهد.

شایان ذکر است که آژانس امنیت ملی آمریکا از  شنود  صحبت های  سیاستمداران آلمان خوشش می آید.  معلوم شد آژانس امنیت ملی آمریکا به مدت 10 سال  به شنود مکالمات  رهبران آلمان ادامه داده است.  در فهرست  اهداف اصلی، موبایل های  بیش از  50 نفر  از جمله  موبایل  خانم صدر اعظم مدنظر قرار داشت.  همچنین  آشکار شد  که مکالمات تلفنی  زیر دستان  گرهارد شرویدر صدر اعظم سابق آلمان  و  هلموت  کل نیز شنود می شد.  آمریکایی ها با کمک  شنود مکالمات  می توانند در هر لحظه ای که  بخواهند  آلمان را سر جای خود بنشانند ، از این رو نباید  فکر کرد که برلین زمانی از  سرپرستی آژانس امنیت ملی آمریکا خلاص خواهد شد.

میخائیل سمولین  معاون  رئیس  انستیتوی  تحقیقات استراتژیک  در این خصوص گفت: آلمان که خود را رهبر اتحادیه اروپا می داند مدتهاست که می خواهد  سیاست مستقلانه ای را  به اجرا بگذارد. جامعه آلمان از دولت می خواهد  در باره  رویدادهای  واقعی که در آنجا رخ می دهد  گزارش بدهد.  اما  فکر می کنم   مرکل  فقط  با  بحث  این موضوع در پشت درهای بسته  موافقت کند. بعید است  موضوع شنود مکالمات  مقامات دولتی  آلمان  بهر شکلی آشکار شود. زیرا این یک مسأله  و جنجال بزرگی در  مناسبات  متقابل بین دو کشور است.

 تلفن های فرانسوی ها نیز از نظر دور نماند. آژانس امنیت ملی آمریکا  توانست طی دو ماه —از دسامبر سال 20102  تا ژانویه  سال 2013 میلادی — بیش از  70 میلیون  مکالمه تلفنی را شنود کند. سه آخرین رئیس جمهور  فرانسه — ژاک شیراک، نیکولا سرکوزی  و  فرانسوآ اولاند از جمله کسانی هستند که  آمریکایی  ها به شنود مکالمات آنها دست زدند.  بدیگر سخن، سرویس اطلاعاتی  آمریکا  مدتهاست  که هدف اصلی خود —  بررسی  زندگی و ارتباطات کسانی  که به تروریسم مشکوک هستند- را فراموش کرده است.  هم اکنون شنود مکالمات  مقامات عالیرتبه  از دنیای تجارت  و سیاستمداران  یک سنت خوب شده است.

در تابستان سال جاری جنجالی  پیرامون  شنود مکالمات  سیاستمداران ژاپن برپا شد.  اواخر ماه ژوئیه  نمایندگان سازمان « ویکی لیکس»  گزارش دادند  که آژانس امنیت ملی آمریکا  مکالمات  نخست وزیر ژاپن  و  روسای  شرکتهای بزرگ ژاپن را  شنود می کردند.

دمیتری یفیموف  عضو  شورای  کارشناسی  کمیته  دومای شهری مسکو  در امور امنیت در این خصوص گفت: اطلاعات منتشره چندی پیش در باره اینکه  آژانس امنیت ملی آمریکا  رهبری ژاپن را تحت کنترل داشت  دردسر زیادی برای سرویس ویژه ژاپن دامن زد. اما این نوع فعالیت ها  نباید موجب تعجب شود، زیرا آژانس امنیت ملی آمریکا سعی می کند  مکالمات   تمام روسای دولت ها و  کشورها را  بدون  توجه به اینکه آنها کشور دوست هستند  و یا دشمن  شنود کند.  این یک گرایش کلی است که آمریکا قصد ندارد  از انجام آن کناره برود.

 جهانیان نباید انتظار واکنش جنجالی از طرف ژاپن را داشته باشند.  به احتمال قرین به یقین این  یک توافق  عادی  بین آمریکا و متحدان  آن   است.

الکساندر  ولاسوف  مدیر کل آژانس  اطلاعاتی روسیه  « صنعت امنیت»  در این خصوص گفت: در اینجا  می توانیم  به ماجرای مربوط به شنود مکالمات صدر اعظم آلمان  توجه کنیم.  بوندستاگ خواهان بررسی این موضوع شد و حتی کمیسیون  ویژه ای تشکیل داد اما کارها در همین مرحله از حرکت باز ایستاد.  می توان  با  اطمینان 00 درصد گفت که  هیچ چیز جدیدی رخ نمی دهد.  سرویس های ویژه آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا  و ژاپن از یکسو  همکاری بسیاری نزدیکی دارند و  از سوی دیگر همه درک می کنند  که آمریکا از امکانات بیشتری برای  کنترل و  جمع آوری اطلاعات  در باره  همه برخوردار است.  نکته دوم این است که جهان غرب  معتقد است که آمریکا از مسئولیت جهانی برخوردار است و  بدین ترتیب  در سکوت  اعتراف می کنند  که آمریکا  از حق جمع آوری این نوع اطلاعات برخوردار است.  قمرهای آمریکا بالاجبار   این نوع شوخی های کوچک  را تحمل می کنند.  مسائل زمانی بروز می کنند وقتی  افراد « بدی» مانند اسنودن  و یا آسانژ  این چیزها را  «به روی آب روان می کنند». کشورهایی  که آمریکا آنها را  تحت نظر قرار داده است  سعی می کنند  شدت  این جنجال ها را  کاهش بدهند.  اما به نظر من  آژانس امنیت ملی آمریکا،  مرکل، اولاند و یا سرکوزی را تحت نظر ندارد.  بلکه در آژانس امنیت ملی  آمریکا سیستمی  برقرار است  که بطور اتوماتیک  هر نوع خبری  را در سراسر  جهان جمع آوری می کند- کی، کجا،  با کی و در باره چه به توافق رسید، مکاتبات آنها، کی کجا رفت و غیره. موضوع از این قرار است که وقتی فعالیت  آژانس در باره  جمع آوری این نوع اطلاعات آشکار می گردد  جنجال به پا می شود.  از نقطه نظر آمریکایی ها این ها هیچ چیز  حیرت آور و یا وحشتناکی نیستند.

هم اکنون با اطمینان کامل می توان گفت که در آینده فهرست جدید  سیاستمدارانی  تهیه خواهد شد  که کارمندان آژانس امنیت ملی آمریکا  بر ضد آنها جاسوسی خواهند کرد.  اولا هنوز هیچ کس  از کنجکاوی خلاص نشده است  و دیگر اینکه   اول اعتماد ، دوم  بازرسی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала