گزارش و تحلیل

دلایل موضع تند آیت الله خامنه ای در قبال آمریکا

© AP Photo / STRآیا نتیجه مذاکرات با 1+5 از اولویت ایران خارج شده؟
آیا نتیجه مذاکرات با 1+5 از اولویت ایران خارج شده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مواضع صریح آیت الله خامنه ای در مورد برجام (برنامه جامع مشترک) و روابط با ایالات متحده آمریکا طی دو هفته اخیر تعداد زیادی از کارشناسان را بر آن داشته تا به فکر بیافتند چه شده؟ آیا رهبر جمهوری اسلامی با برجام مخالف است یا با رابطه با آمریکا و یا ...؟

هر کارشناسی که به امور سیاسی ایران و خاورمیانه آشنایی داشته باشد می تواند به شما بگوید که آیت الله خامنه ای یک روحانی عالیرتبه و سیاست مدار کارکشته است و معمولا بی دلیل و از روی احساس سخنی را به میان نمی آورد. اگر هم وی با مذاکرات و یا برجام مخالف بود یک اشاره اش کافی بود تا کل ماجرا را بهم بزند.

رهبر جمهوری اسلامی معمولا در موارد و اختلافات سیاسی داخلی مستقیما وارد میدان نمی شود چرا که گفته های وی به عنوان دستور العمل شبه شرعی و کم و بیش حتی فراتر از قانون برای دیگران تلقی می گردد. دستور العمل هایی که امکان تخطی از آن برای هیچ سیاستمداری در ایران ممکن نیست.

البته این سخنان "رهنمود" به حساب می آیند و نه "فتوا" و رهنمود ها بیشتر برای این ابراز می گردد که رهبر جمهوری اسلامی می خواهد هدف را هم به دولتمداران و هم به عموم مردم نشان دهد و وقتی ایراد می گردد که تصور می گردد برخی راه رسیدن به هدف را گم کرده اند و رهبر سعی می کند راه صحیح را به آنها نشان دهد.

سوابق تاریخی نامردی های سیاستمداران ایالات متحده چه در مقابل ایران چه در قبال کشورهای دیگر همیشه دیواری از واهمه در مورد نوایای این کشور در همه مسایل بوجود آورده.

بر کسی پوشیده نیست که اصلی ترین دلیل ورود ایران به مذاکرات با 1+5 رفع کامل تحریم ها ضمن حفظ "منافع ملی" این کشور بود و هست. دلیل تاکید بنده بر "منافع ملی" این است که برخی موارد منافع ملی حتی فراتر از مصالح و منافع نظام حاکم در جمهوری اسلامی می باشد و به بودن و یا نبودن ایران و ایرانی بر می گردد که در آن صورت به هیچ وجه قابل مذاکره نمی باشد.

اگر به نقشه ایران نگاهی بیاندازید می بینید این کشور با دشمنان مختلف که همگی در صدد نابودی آن هستند محاصره شده پس بدیهی است که نظام حاکم بر آن باید تمام تلاش خود برای تامین امنیت و دفاع از خود را فراهم کند.

زمانی که عراق به ایران حمله کرد این تنها عراق نبود که به ایران حمله کرده بود بلکه کل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بودند که به ایران حمله کردند و کشورهای غربی و ایالات متحده هم پشتیبان عراق در این جنگ بودند. امروزه مسئولین عربستان سعودی تقریبا در همه سخنرانی های خود رسما اعلام می کنند ملیاردها دلار تسلیحات مدرن برای مقابله با ایران خریداری کرده اند. نخست وزیر اسرائیل رسما اعلام می کند که برای حمله به ایران نقشه دارد و رئیس جمهوری ایالات متحده هم رسما اعلام می کند که هنوز گزینه حمله نظامی بر علیه ایران حتی در صورت اجرای کامل برجام توسط ایران بر روی میز است و فقط در تلاش است ایران را تضعیف کند تا در صورتی که روسای جمهوری بعدی تشخیص دهند نیاز به حمله نظامی باشد زمینه حمله برای آنها فراهم باشد.

همین چند روز پیش رئیس جمهوری ایالات متحده به جای اینکه پادشاه عربستان سعودی را جهت حمایت از تروریست های القاعده و داعش و بوکو حرام و… و یا زیر پا گذاشتن همه قوانین و مقررات انسانی و بین المللی و کشتار مردم بی گناه یمن مواخذه کند وی را تشویق کرده و اعلام نموده که چند ملیار دیگر تسلیحات کشتار جمعی در اختیار عربستان قرار می دهد تا مردم بی گناه بیشتری در یمن را قتل عام کنند.

در سوریه و عراق به جای اینکه دولت ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا حملات بر علیه کردها (که در حال جنگ با تروریست های داعش بودند) را متوقف کند از عملکرد این کشور حمایت می کند عملی که عملا به معنای حمایت از تروریست های داعش می باشد.

ظاهرا آمریکایی ها تصور می کردند که با توافق هسته ای می توانند از ایران باج گیری کنند و ایران را وادار کنند که سیاست های منطقه ای خود را تغییر دهد. برای باج گیری خود هم آنها خلاف توافق به شگردهای مختلف می خواستند تحریم ها را تعلیق و نه لغو کنند تا هر وقت که نیاز باشد مجددا آنها را بر سر ایران چماق کنند. بر اساس نقشه آمریکایی ها تاسیسات هسته ای ایران باید کاملا نابود می شد و سازمان بین المللی انرژی هسته ای اقدام به جمع آوری اطلاعات در مورد تاسیسات نظامی ایران می نمود تا زمانی که نیاز شد هم بدانند با چه چیزی مواجه هستند و هم اینکه بتوانند این تاسیسات نظامی را نیز نابود کنند. طبق اظهار نظر های رسمی مسئولین ایالات متحده با این "نقشه خلاقانه" آنها بدون حمله نظامی از شر تاسیسات هسته ای ایران که بر اساس تحلیل های آنها ممکن است در شرایط جنگ تسلیحات دفاعی هسته ای هم تولید کند خلاص می شوند و هم اینکه بعدها مجددا تحریم ها را بر می گردانند.

همانگونه که هیچ کشوری مبنای تصمیم گیری سیاسی خود را بر این مبنا قرار نمی دهد که مسئولین کشور دیگری برای مصرف داخلی صحبت می کنند یا اینکه واقعا چنین تصمیمی را دارند ایران هم نمی تواند به صحبت های مسئولین آمریکایی توجه نکند.

همانگونه که بالاتر نیز اشاره کردم سیاست های ایران مخصوصا در منطقه خاور میانه با امنیت ملی این کشور مرتبط است به این معنا که اگر ایران از نفوذ تروریست های وابسته به عربستان سعودی (که قبلا ملیاردها دلار در اختیار صدام حسین قرار داد تا ایران را نابود کند) در سوریه و عراق جلوگیری به عمل نیاورد قطعا این تروریست ها تلاش خواهند کرد به مرز ایران برسند و ایران مجبور خواهد بود در خاک ایران با آنها به مقابله بپردازد. اگر ایران خاکریز های دفاعی خود در سوریه و لبنان و فلسطین و عراق و یمن را برچیند قطعا بلا فاصله مورد حمله اسرائیل و یا عربستان سعودی و همپیمانانش قرار خواهد گرفت. با اینکه ایران به هیچ وجه هیچ کشوری را تهدید به حمله نکرده ولی روزی نیست که این کشورها ایران را تهدید به حمله نظامی نکنند. پس توقع اینکه ایران در مورد این مسایل کوتاه بیاید امری غیر منطقی می باشد.

به همین دلیل است که آیت الله خامنه ای سخنان اخیر خود را ایراد کردند و خواستند تکلیف همه را روشن کنند. و می توان از صحبت های وی چنین برداشت هایی را کرد:

—  طبق توافق قرار بر این است که تحریم ها رفع گردد پس اقدامات ایران هم قدم به قدم وابسته به رفع تحریم ها خواهد بود. در صورتی که طرف مقابل بخواهد زرنگی کند و تحریم ها را معلق کند ایران هم برنامه هسته ای خود را بگونه ای معلق می کند که سریعتر از آمریکایی ها بتواند در صورت تصمیم به برگرداندن تحریم ها برنامه هسته خود را به چرخش در آورد.

—  در مورد سیاست های ایران در خاورمیانه ایران به هیچ وجه حاضر به چانه زنی نمی باشد. گو اینکه در صورتی که طرف مقابل شرایط، خواسته ها  و سیاست های ایران را بپذیرد و امنیت ملی ایران و همپیمانانش تامین گردد آنوقت ممکن است ایران هم انعطاف به خرج دهد و در نابودی تروریست ها همکاری کند.

—  در مورد برنامه تسلیحات دفاعی و مخصوصا بحث موشک های بالستیک ایران نه فقط به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن نخواهد بود بلکه قطعا به سمت تولید تسلیحاتی خواهد رفت که هم قدرت تخریبی بالاتر و هم اینکه به راحتی و دقت بالاتر بتوانند به تل آویو و ریاض و تاسیسات حیاتی آنها و همچنین دیگر کشورهایی که ایران را تهدید می کنند و یا اینکه آمادگی دارند پایگاه های خود را در اختیار دشمنان ایران برای حمله قرار دهد برسد تا هر آن کس که به فکر حمله به ایران بیافتد مجبور باشد به فکر عواقب آن هم باشد.

در این مورد هم می توان به صحبت های اخیر ایهود باراک اشاره کرد که اظهار داشت نتانیاهو دو بار تصمیم به حمله به ایران را گرفت و هر دو بار مسئولین نظامی وامنیتی با او مخالفت کردند چرا که بیم عواقب این حملات را داشتند. و همین مساله نشان می دهد که این تسلیحات دفاعی از نان شب برای ایرانی ها هم واجب تر می باشد و به همین دلیل هم آیت الله خامنه ای گفتند که ایرانی ها باید تلاش کنند آنقدر پیشرفت کنند و قدرتمند شوند که دشمن جرئت حمله به ایران را نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала