گزارش و تحلیل

ترکیه و کردها

© AP Photo / Khalid Mohammedشبه نظامیان کرد
شبه نظامیان کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارزار مسلحانه رهبری ترکیه بر علیه حزب کارگر کردستان به فاز جدید منتقل شد.

 کردستان عراق در روزهای اخیر  در مرکز اخبار  رسانه های جهان  از  منطقه  خاور  نزدیک قرار دارد.

گزارش می شود  که کارزار  مسلحانه  رهبری ترکیه بر علیه حزب کارگر  کردستان  به فاز جدید منتقل شد.  آنکارا  آغاز «  عملیات  زمینی  کوتاه مدت» در اراضی کردستان عراق را اعلام کرد.

بطور همزمان ناظران تشدید خطرات تروریستی در کردستان عراق  را  متذکر می شوند.  به نوشته  روزنامه  ایرانی اطلاعات،  وزیر امور  خارجه  کردستان عراق  از ایران خواست  در مبارزه با شبه نظامیان  « کشور اسلامی » (داعش)  به آنها کمک  کند که از سلاح شیمیایی  و دقیق تر  از مواد مسموم کننده از جمله  گاز خردل  هنگام حمله به   تشکیلات مسلح کردها در عراق استفاده کرده اند.  فلاح مطصفی باقر  اعلام نمود که کاربرد  سلاح شیمیایی توسط تروریست های « داعش»  در اربیل یک خطر  جدی است. وی همچنین  از تمام کشورهای  دوست خواست کمک  بیشتری به کردها برسانند.

 وی متذکر شد  که ایران از تجربه بزرگی در کار با سلاج شیمیایی برخوردار است و کردستان عراق  به کمک  تهران در مبارزه با داعش نیاز دارد. وزیر  کرد همچنین  گفت که مناسبات دوستانه بین تهران و اربیل محکم تر شده و هر دو طرف  باید سعی  در تحکیم  مناسبات دو جانبه کنند.

پاسخ ایران به درخواست کردهای عراق چه خواهد بود؟

  شعیب بهمن  کارشناس سیاسی ایران و متخصص در مسائل  خاور نزدیک  در این  باره توضیح می دهد.

 به گفته هم صحبت  خبرنگار «سپوتنیک»  کردها برای ایران یک ملت بیگانه نیستند. بر عکس ارتباط تاریخی و نزدیکی فرهنگی  دو قوم  نباید فراموش شود.  حمایت و  تحکیم  مناسبات  دوستانه دو ملت خویشاوند در تمام جبهه ها ضروری است. از این رو  کمک به مبارزان کرد ایران در هر صورت  انجام خواهد شد، اما بدون فعال کردن  مبارزان خود در  خاک کردستان عراق.

شایان ذکر است  که ایران اولین کشور خاورنزدیک  در منطقه است که به کردها در مقابله با  تروریست های «داعش» در بغداد و اربیل  کمک مالی و نظامی رسانده است. با وجود اختلافات  در مناسبات  سنی های کرد و کردهای شیعه ایران در زمان جنگ ایران — عراق ، رویدادهای  اخیر در منطقه نشان داد که وحدت  در مبارزه بر علیه تروریسم ، جنایات  دهشتناک  و بربرمنشانه  و اعمال  شبه نظامیان  متعصب  بر علیه  ساکنان  بی دفاع کرد عراق  و سوریه،  از آتش کینه های  جا افتاده در قلوب دو ملت برادر کاست. هم اکنون ما شاهد  آنیم  که ایران بطور فعال به  مبارزان کرد در مبارزه بر علیه دشمن مشترک — سازمان تروریستی « کشور اسلامی» کمک می رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала