گزارش و تحلیل

اینترنت دنیا را به هلاکت می کشاند؟

© Fotolia / kkolosovДевушка за ноутбуком
Девушка за ноутбуком - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مساله امنیت فضای اطلاعات بین المللی یکی از موضوعات کلیدی در دنیای امروز است. جدیدترین تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه های مختلف زندگی وارد شده اند، بنابراین بایستی ارزیابی درستی از تهدیدها و راه های پیشگیری از آنها داشته باشیم.

امروز مشکل اداره اینترنت در سطح جهانی یکی از مسایل مهم است. تا مدتها به این مساله توجه خاص نمی شد و تنها در محافل کوچک تخصصی روی این موضوع کار می کردند. اما کار ادوارد اسنودن و افشای اطلاعات محرمانه برای تمام دنیا، نقطه آغاز مباحثات گسترده بود. حال این سوال در همه جا مطرح می شود که امریکا چه حقی برای اداره اینترنت دارد. مساله واقعا مهم است. طبق پیش بینی ها متخصصین، تا سال 2030 میلادی 20 درصد تولید ناخالص داخلی جهان با اینترنت گره می خورد. باید اعتراف کرد که شبکه اینترنتی تاثیر بسیار زیادی بر جوامع امروز دارد. پس واضح است که افراد زیادی (از شرکت ها گرفته تا دولت ها) مایلند بر این فضا تاثیرگذاری داشته باشند. روسیه در همین رابطه اصرار دارد که فضای سایبری قوانین مشخصی وضع شوند تا جلوی افرادی که به هر طریق دنبال جمع آوری اطلاعات هستند را بگیرد. با این حال به گفته الکساندر ولاسوف مدیر کل آژانس خبری «صنعت امنیت» همه با این کار موافق نیستند. وی در ادامه توضیح می دهد:

«تا جایی که من به یاد دارم، روسیه پنج سال است که روی مساله کنوانسیون همه جانبه در چارچوب سازمان ملل متحد برای محدود کردن فعالیت ها در فضای مجازی اصرار می کند. درست همانطور که پیشتر موافقت نامه ای برای محدود ساختن رقابت های تسلیحاتی در فضای واقعی و محدود کردن فعالیت های نظامی در فضا تنظیم و امضا کردیم. دیپلماسی ما روی این مساله اصرار دارد و هند و چین نیز از آن حمایت می کنند. اما بلوک کشورهای غرب و امریکا و اسراییل به طور فعال با این کار مخالفت کرده و هرگونه موافقت نامه ای را رد می کنند. به همین خاطر ما می توانیم به مبارزه ادامه دهیم، اما تا زمانی که امریکا جمع آوری اطلاعات از تمام دنیا را برای خود ضروری می داند، هیچ موافقت نامه ای برای محدود کردن چهارمین جنگ جهانی در فضای مجازی امضا نخواهد شد و بیهوده نباید به انتظار آن نشست.

مساله اداره فضای اینترنت تناقضات زیادی در خود دارد. برخی اطمینان دارند که اداره این فضا باید برمبنای قوانین بازارهای آزاد باشد. برخی دیگر معتقدند که باید منتظر بود تا فضای آنلاین اینترنتی شروع به اداره خود بکند. گروه سوم اطمینان دارند که باید مجموعه ای قوانین و موازین و ابزارها را برای اینترنت تعریف کرد. گروه چهارمی هم هست که بر امضای قرارداد بین المللی مبنی بر اداره شبکه ها در سطح جهانی اصرار دارند. فعلا همه چیز در حد ارایه طرح است و در دنیای امروز هر کشور تنها به فکر منافع خود در اینترنت است. دیمیتری یفیموف عضو شورای متخصصین کمیته دومای دولتی مسکو در امور امنیت با اشاره به این موضوع می گوید:

«در فضای سایبری که هنوز تابع هیچ قانون یا قراردادی در سطح جهانی نیست، هر کس به دنبال منافع خود می باشد. ما و چین می توانیم درباره برنامه های خوب با هم توافق کنیم، اما همانطور که همه می دانند، با نیات خوب راه به جایی نمی بری. بر کسی پوشیده نیست که در قلمروی چین ایستگاه آژانس امنیت ملی امریکا فعال است. با کمک این ایستگاه تمام تلفن ها را در منطقه ای بین اورال تا کامچاتک کنترل می کنند. چینی ها از اطلاعات دریافتی این آژانس استفاده می کنند. مشابه همین ایستگاه در بریتانیا است و تا منطقه اورال را تحت پوشش قرار می دهد. 5 دولت کانادا، امریکا، انگلیس، نیوزیلند و استرالیا از این اطلاعات بهره برداری می کنند. به این ترتیب، تنظیم چنین قراردادی مشکل می شود. ما به طور فعال مشغول کار هستیم. بدون این فعالیت ها در دنیای امروز نمی توان زندگی کرد. اما مساله مهم این است که چنین فعالیت هایی به جنگ سایبری در ابعاد جهانی تبدیل نشود.

درگیری واقعی امکان پذیر است. یفیموف با اشاره به این موضوع توضیح می دهد:

«بین چین و امریکا روابط رو به وخامت گذاشته، زیرا امریکا آشکارا به چین تهمت دست داشتن در حملات سایبری می زند. امریکا می گوید که در نتیجه این حملات از طرف چین، اطلاعات 25 میلیون نفر از جمله کارمندان دولتی آشکار شده است. این موضوع می تواند وضعیت را در فضای سایبری دنیا تغییر دهد».

روسیه فعلا امیدی به متحد شدن با کشور دیگردر فضای اینترنتی را ندارد. مسکو و پکن در بهار سال جاری صحبت هایی راجع به مبارزه مشترک با تهدیدها در فضای سایبری مطرح کردند. هر دو کشور می خواهند در خصوص امنیت اطلاعات در سطوح کلیدی به ویژه سازمان ملل و اتحادیه بین المللی ارتباطات الکترونیکی سخن بگویند. امروز دستیابی به چنین همکاری هایی اهمیت زیادی دارد. آندره کالسنیکوف مدیر مرکز هماهنگی های دامنه های ملی شبکه اینترنتی در این رابطه می گوید:

«متحد شدن کشورها به صورت دوتایی را بحث تکنولوژی اطلاعات و امنیت کار خوبی است و باید انجام شود. از نقطه نظر امنیت نیز تبادل تجربه، اطلاعات، تکنولوژی و تعاملات در این حوزه کاملا درست است».

کارشناسان اعتراف می کنند که تغییرات در فضای مجازی خیلی سریعتر از دنیای واقعی رخ می دهند. فضای اینترنت که از نظر آزادی محدودیتی ندارد، می تواند ابزاری مهم و تاثیرگذار برای کنترل باشد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала