گزارش و تحلیل

امام علی رحمان رقبا را کنار می زند

© Sputnik / Host Photo Agency/Evgeny BiyatovПрилет президента Таджикистана Эмомали Рахмона в Москву
Прилет президента Таджикистана Эмомали Рахмона в Москву - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 7 سپتامبر پایان موعد مقرر شده توسط وزارت دادگستری جمهوری تاجیکستان برای انحلال حزب احیای اسلامی است. در صورتی که این حزب خود را منحل نکند، اقدامات قانونی در مورد آن به اجرا گذاشته خواهد شد. این حزب خبر داده است که روز 15 سپتامبر گردهمایی خواهد داشت.

وزارت دادگستری معتقد است که به دلیل بسته شدن شعب این حزب در 58 نقطه کشور، حزب باید منحل شود. در بیانیه وزارت دادگستری همچنین آمده است: «حزب احیای اسلامی تاجیکستان نمی تواند خود را یک حزب سراسری در کشور بنامد، به همین خاطر برگزاری اجلاس نیز منطقی نیست». از نظر وزارت دادگستری حزب احیای اسلامی تاجیکستان متهم به این است که همزمان سیاسی و دینی است. این حزب برنامه ها و مراسم دینی برگزار می کند که با قوانین کشور مغایرت دارد. علاوه بر این، حکومت معتقد است که حزب احیای اسلامی در روزنامه خود به نام «نجات» تبلیغات دینی می کند. دفتر انتشارات این حزب چندی پیش به خاطر مغایرت با موازین بهداشتی بسته شد.

وزارت کشور به وزارت دادگستری خبر داد که «فعالان و اعضای حزب احیای اسلامی دست به تبلیغات افراطی «داعش» می زنند، در حالی که فعالیت های داعش در کشورهای تاجیکستان، روسیه و دیگر کشورهای دنیا ممنوع است و با پرچم سیاه داعش ثبات را در کشورهای منطقه برهم می زنند».

شاکر حکیموف یک حقوق دان تاجیک در گفتگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» تصریح کرد که بیانیه وزارت دادگستری ضد و نقیض و اشتباه است. شاکر حکیموف می گوید: «طبق قوانین مربوط به فعالیت احزاب، انحلال حزب یا به تصمیم خود آنها و یا در شرایط مشخص با تصمیم دادستانی کل و یا وزارت دادگستری جمهوری تاجیکستان امکان پذیر می باشد. در واقع، مساله انحلال این حزب باید توسط «دیوان عالی» بررسی شود». به گفته وی، جمهوری تاجیکستان باید فقط زمان را برای رفع نقایص آنها مشخص نماید.

محی الدین کبیری رهبر حزب احیای اسلامی اظهار کرد که دلیل و اساسی برای منع فعالیت های حزب وجود ندارد. کبیری می گوید: «برای منحل کردن باید بر تخلف حزب از قوانین کشور استناد کرد، ضمن اینکه تخلف باید سیستماتیک باشد. حزب احیای اسلامی هیچ کدام از قوانین کشور را نقض نکرده است».

به اعتقاد کارشناسان، مقامات تاجیکستان نگران هستند که بحران اقتصادی به بخش سیاسی نیز کشیده شود. اپوزیسیون می تواند از این مساله سوء استفاده کند. به همین خاطر، تصمیم گرفتند که عرصه را پاکسازی کنند.

الکساندر کنیازف کارشناس مسایل آسیای مرکزی و خاورمیانه به روزنامه می گوید: «منع فعالیت حزب احیای اسلامی در برنامه تلاش های دفتر امامعلی رحمان برای خودداری کامل از مصالحه بین نخبگان صورت می گیرد که در مذاکرات بین تاجیک ها بر مبنای توافقات سال 1997 و پایان جنگ میهنی است». به گفته وی، این کار یعنی تلاش برای کاهش شدید سطح آزادی اجتماعی، تسلط گروه رحمان بر فضای سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک در کشور.

قطعا، پس از پایان پروسه حقوقی حزب احیای اسلامی، موج جدیدی از اسلام هراسی برمی خیزد و فشار و سرکوب رفتارهای دینی که با خواسته های حکومت هماهنگ نیستند، آغاز می شود. به گفته این کارشناس، «این احتمال وجود دارد که تنبیه اپوزیسیون را همانطور که در شرایط کنونی رواج یافته، به ظهور افراطگرایی و تروریسم نسبت دهند. این مساله در مسکو، پکن و واشنگتن که بازی های رحمان را نمی پذیرند، قابل توجیه است. زیرا سایرین نیز از همین ابزارها استفاده می کنند و تجربه ضد اسلامی دوشنبه با جریانات امروز جهانی مطابقت دارد». به گفته کنیازف، بخش اعظم طرفداران دینی و معترضین در تاجیکستان از سواد کافی برخوردار نیستند و تعداد فعالان رادیکال به اندازه کافی هست که آنها را جذب خود کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала