گزارش و تحلیل

مصوبه دولت روسیه در خاوردور باعث جلب سرمایه گذاران چینی می شود

© Sputnik / Aleksander DemyanchukРубли и юани
Рубли и юани - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت روسیه ایجاد اولین مناطق پیشرو در توسعه اقتصادی - اجتماعی خاوردور را تصویب کرد.

فعلا این مناطق از پنج شهر "خبروفسک" و "کومسومولسک" در استان خبروفسک، "نادیوژدینسکایا" در استان پریموریه و شهرهای "پری آمورسکایا" و "بلاگورسک" واقع در استان آمور، تشکیل شده اند.

    لین جی، رئیس اداره اروپایی شرقی و آسیای میانه وزارت بازرگانی چین، این تصمیم دولت روسیه را بلندپروارانه و مهم برای سرمایه‌گذاری خارجی قلمداد کرد. وی در مورد این مناطق می گوید که چین در انتظار اثرات و نتایج کوتاه و بلند مدت این مصوبه در تجارت و سرمایه‌گذاری است. این مقام چینی تاکید داشت که ایجاد منطقه آزاد در بندر ولادی واستوک می تواند بسیار ضروری باشد چرا که این منطقه بیش از نیمی از استان پریموریه را پوشش می دهد. طبق اظهارات لین جی، هم اکنون بین دو کشور مذاکرات مهمی برای توسعه زیربنایی بندر در حال انجام است. 

    در عین حال حجم سرمایه‌گذاری مستقیم چین در اقتصاد روسیه در ۷ ماه اول سال جاری نسبت به پارسال، ۲۰٪ کاهش یافته است. لین جی در پاسخ به "اسپوتنیک" نظر خود را اینگونه توصیف می کند که دو عامل اساسی، باعث نگرانی سرمایه گذاران چینی شده است. یکی خراب شدن اوضاع اقتصادی روسیه و دیگری تضعیف و بی ثباتی نرخ روبل در بازار ات. بنا به اظهارات وی، همین امر باعث کاهش ۳۶ درصدی صادرات چین در شش ماهه اول امسال به کشور روسیه شده است. اما لین جی در ادامه می گوید که اوضاع آن قدر هم بد نیست:

شرکت کنندگان همایش اقتصادی شرقی در مقابل ساحتمان دانشگاه فدرال خاور دور - اسپوتنیک ایران
آغاز همایش اقتصادی شرقی در ولادی وستک

    "سرمایه‌گذاری مستقیم چین در بخش های اقتصادی، کم می شود اما در عین حال حجم سرمایه‌گذاری های پرتفوی، افزایش می یابد. لذا نباید اینگونه مطرح کرد که میزان سرمایه‌گذاری چین در روسیه کاهش یافته است. فقط سرمایه گذاران با توجه به اوضاع پیچیده اقتصادی، راه های دیگری را برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد روسیه می یابند".

    قرار است در چارچوب همایش اقتصادی شرق که از ۳ تا ۵ سپتامبر در ولادی واستوک برگزار می شود، چند موافقتنامه سرمایه گذاری برای استفاده از دارایی های چین در مناطق پیشرو در توسعه اقتصادی اجتماعی روسیه به امضا برسد. از جمله، شرکت های "Jiang Baoli International Investment Co" و "Zhou DeLong"  بر سر ایجاد پارک صنعتی در منطقه پیشرو توسعه "کومسومولسک" جهت ساخت قطعات هواپیما  با وزارت توسعه خاوردور به توافق رسیده اند. به طور کلی، در طول برگزاری همایش اقتصادی شرق بیش از 250 پروژه در صنایع مختلف، از طرح های توسعه شهری و زیر ساخت گرفته تا صنعت چوب و کشاورزی به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد. در این همایش همچنین طرح هایی برای ایجاد پارک های فناوری و صنعتی نیز ارائه می گردد.

    بر اساس اظهارات الکساندر گالوشکا، وزیر توسعه خاور دور، بیش از 4 هزار سرمایه دار از 24 کشور جهان، در همایش اقتصادی شرق، شرکت می کنند. بنا به گفته وی، تعداد شرکت کنندگان این همایش، 4 برابر بیش از میزان از قبل تعیین شده است. بزرگترین هیات های شرکت کننده، نمایندگانی از کشورهای چین، ژاپن، کره، سنگاپور و مالزی هستند. ولادی واستوک خود را برای استقبال از وانگ یانگ، معاون نخست وزیر چین، سوک آن- معاون  اول نخست وزیر کامبوج، سان جیک یون-  وزیر بازرگانی صنعت و انرژی کره، هونگ یونگ پیو — وزیر اتحاد کره جنوبی، لی نام- وزیر اقتصاد خارجی کره شمالی و وو هوی هوانگ- وزیر صنایع و تجارت ویتنام آماده می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала