گزارش و تحلیل

در جستجوی راه حل مساله قره باغ

© Sputnik / Valeriy MelnikovМинистр иностранных дел РФ Сергей Лавров
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اول سپتامبر وزیر خارجه روسیه با یک دیدار کاری به باکو رفت و در جریان آن مساله قره باغ را با رهبری جمهوری آذربایجان بررسی کرد.

سرگئی لاوروف در باکو با پرزیدنت الهام علی اف و المار ممدیاروف وزیر خارجه آذربایجان گفت و گو کرد. الهام علی اف هنگام این دیدار روابط میان روسیه و آذربایجان را "همکوششی استراتژیک" خواند که مدت ها تکوین شده و عملا کل رشته های زندگی ما را در بر می گیرد". سرگئی لاوروف به نوبه خود اشاره کرد که در مناسبات اقتصادی دو کشور "همه چیز "برخلاف وضعیت بین المللی قوس صعودی می پیماید".

پیشتر حکمت حاجی یف سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان به خبرگزاری "اینترفاکس — آذربایجان" گفت که یکی از مسایل مورد بحث  — "نقش روسیه در حل مساله قره باغ" خواهد بود. لاوروف در دیدار دیروز با علی اف این موضوع را مطرح کرد و ابراز امیدواری نمود که حل این مساله  که در بنبست قرار گرفته رو به بهبودی بگذارد.

لازم به یادآوری است که اختلاف قره باغ در 1988 رخ داد هنگامی که جمهوری خودمختار قره باغ کوهستانی دارای جمعیت عمدتا ارمنی خروج خود را از جمهوری شوروی آذربایجان اعلام کرد. پس از عملیات نظامی سال های 1992 — 1994 باکو  کنترل این ناحیه را از دست داد ولی باز هم آنرا بخشی از اراضی خود می داند. گاه بگاه در امتداد خط تماس یگان های آذربابجان و ارمنستان زد و خورد ها اتفاق می افتد و هر دو طرف تلفات منحمل می شوند.

در آخر سال گذشته منابع نزدیک به کرملین فهماندند که "راه حل خیلی زود یافت می شود". لیکن جهشی صورت نپذیرفت و بر عکس وضع منطقه وخیمتر شد. سرگئی لاوروف در طول سال جاری بار ها مساله قره باغ را مطرح کرده و دسترسی به حل آن را "از اولویت های سیاست خارجی روسیه" نامیده بود. منبع وزارت خارجه روسیه در مصاحبه دیروز با روزنامه "کامرسانت" چاپ مسکو  گفت: "روسیه در حل اختلاف قره باغ نقش ایفا می کند چون هر دو ملت — ارمنی و آذربایجانی برای ما بیگانه نیستند. من اغلب می شنوم که کلید حل در دست مسکو است ولی در واقع کلید  حل در باکو و ایروان قرار دارد. مهم این است که هیچ یک از طرفین از موقعیت اختلافی برای افزایش تنش ها و تسلیحات در مرز استفاده نکند".

اورخان غفرلی کارشناس آذربایجانی در امور سیاسی مساله قره باغ را با همکاری های نظامی مسکو و باکو مرابط دانسته گفت: "آذربایجان می خواهد در روسیه سلاح  تهیه کند ولی مسکو حاضر است فقط با قبول شرایطش در خصوص قره باغ آنرا بفروشد". به گفته این محقق مسکو می خواهد که باکو تضمین های کتبی بدهد که این سلاح علیه ارمنستان بکار نرود، لیکن در شرایط جنگ بخاطر قره باغ این ام عملا میسر نیست. ولی آذربایجان در درجه اول قصد دارد سیستم های پدافند هوایی را بخرد و می تواند این کار را بکند اگر متعهد شود که از این سامانه ها صرفا برای تامین امنیت تحویل گاز خود به اروپا استفاده کند".

در ضمن در ارمنستان معتقدند که پیشرفت در رسیدن به حل این مساله بدون یک شرط میسر نیست و آن جلب رهبری جمهوری شناخته نشده قره باغ به مذاکرات است. شرطی که باکو مثل سابق آنرا رد می کند. سیاستشناس"یوری ناوویان" رییس سازمان "انجمن روسیه — ارمنستان" اعلام کرد: "توافق های حاصل شده بدون شرکت قره باغ همه شان تصنعی بوده و ممکن نیست به مردم این جمهوری تحمیل شوند". به گفته وی، روسیه، آمریکا و فرانسه صدر های گروه مینسک نیز بر آن هستند که جمهوری قره باغ باید در مرحله پایانی وارد مذاکره شود.

می گویند که دیدار بعدی طرف های رو در رو در ماه سپتامبر بر گزار خواهد شد. وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان همراه با جیمز وارلیک صدر آمریکایی گروه مینسک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیو یورک مذاکره خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала