گزارش و تحلیل

میدان گازی جدید در مصر مانعی برای صادرات گاز ایرانی نیست

© AP Photo / Luca Brunoمیدان گازی جدید در مصر مانعی برای صادرات گاز ایرانی نیست
میدان گازی جدید در مصر مانعی برای صادرات گاز ایرانی نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت بزرگ نفت و گاز Eni ایتالیا در دریای مدیترانه و در ساحل مصر ، میدان گازی عظیمی را افتتاح کرده است.

 این شرکت در سایت رسمی خود خبر مربوطه را منتشر نمود. حجم گاز طبیعی که در خصوص آن اطلاع داده شد ،  به طور کامل با منابع گاز طبیعی مهره ی مهم خاور میانه در بازار نفت و گاز یعنی ایران مطابقت دارد.

پتانسیل منابع کشف شده در اعماق بر اساس ارزیابی های Eni ، 30 تریلیون متر مکعب (معادل 5.5 میلیارد بشکه نفت) در میدان به اندازه ی تقریبی 100 کیلومتر مکعب است. در اطلاعیه این شرکت آمده است: " این میدان گازی ، افتتاح شده در ساحل دریای مدیترانه ی مصر می تواند به یکی از کشفیات بزرگ در زمینه ی گاز طبیعی تبدیل شود. "

آیا مصر می تواند با کار بروری این میدان ، منافع ایران را به خطر اندازد ، چرا که ایران پس از لغو تحریم ها قصد دارد گاز خود را به خریداران قدیمی و شرکای جدید بفروشد؟ آیا افتتاح چنین میدان غنی از سوخت آبی رنگ در خاور میانه بر روی صادرات گاز ایران تاثیر گذار است؟ امید شکری کله سر ، کارشناس مستقل ایرانی در زمینه ی انرژی ، دانشجوی دکترای گروه ارتباطات بین الملل دانشگاه " یالوا" ترکیه در مصاحبه ای با مارینا الشعلان خبرنگار رادیو اسپوتنیک می گوید:

براساس ارزیابی های این کارشناس هنوز زود است که در خصوص رقابت شدید بین مصر و ایران صحبت کنیم. ایران باید برخی از برنامه ها را تکمیل کند تا به مهره ای با توانایی رقابتی در زمینه ی گاز تبدیل گردد.

امید شکری کله سر می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала