گزارش و تحلیل

دستاوردهای نمایشگاه هوایی ماکس 2015 برای بخش خصوصی صنایع هوایی ایران- گفتگو با دکتر امین سالاری

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyدستاوردهای نمایشگاه هوایی ماکس 2015 برای بخش خصوصی صنایع هوایی ایران- گفتگو با دکتر امین سالاری
دستاوردهای  نمایشگاه هوایی ماکس 2015 برای بخش خصوصی صنایع هوایی ایران- گفتگو با دکتر امین سالاری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشگاه بین المللی ماکس-2015 در فرودگاه موسسه تحقیقاتی - پروازی گروموا در شهر ژوکفسکی واقع در 25 کیلومتری جنوب مسکو با حضور ولادیمیر پوتین و سران کشورهایی چون چین، ایران، اردن، عربستان سعودی و مصر افتتاح شد که خود باعث اهمیت آن در عرصه سیاست بین الملل بود. نمایشگاه به طور رسمی از روز سه شنبه 25 آگوست به مدت شش روز یعنی تا 30 آگوست به طول انجامید.

هیات هایی از بیش از 80 کشور جهان از این نمایشگاه دیدن نمودند، که در میان آنها هیات بلند پایه ایران با حضور نزدیک به 50 نفر، از مهمترین آنها به شمار می آید. سفر هیات ایرانی به روسیه و بازدید از نمایشگاه ماکس بیش از هر زمانی برای ایران دستاوردهای مهمی در صنعت هوا و فضا به همراه داشته است. در این سفر چندین تفاهمنامه و توافقنامه به امضای طرفین رسیده و مذاکرات در خصوص خرید هواپیمای سوخوی سوپر جت M-100 ادامه داشت و توافقات اولیه نیز حاصل گردید. نمایشگاه هوایی ماکس 2015، برای روسیه هم دارای اهمیت اقتصادی است، و هم در عرصه تبلیغات سیاسی دارای اهمیت می باشد.
نمایشگاه ماکس در پیشبرد اهداف و توسعه بخش خصوصی صنعت هوایی و موسسات دانش بنیان نیز اهمیت بسزایی دارد. در این خصوص به گفتگو با آقای دکتر امین سالاری- رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران پرداختیم. دکتر سالاری پیرامون هدف حضوراتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در ماکس 2015 و همچنین ارائه ارزیابی از حضور دیگر کمپانیها در نمایشگاه هوایی ماکس 2015 به ارائه توضیحاتی پرداختند.

امسال غرفه ما در نمایشگاه ماکس با دو هدف حضور یافت، یکی برقراری ارتباط با شرکتهایی صاحب فناوری بود و دیگری ایجاد فرصتهای صادراتی برای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران. جالب است که در هر دو حوزه با توجه به شرایط برگرفته شده از وضعیت کنونی ایران، استقبال خوبی از آن صورت گرفت. شرکتهای عضو در اتحادیه که تمام آنها شرکتهایی با هویت خصوصی می باشند، موفق شدند که ارتباطات بسیار خوبی را برقرار نمایند. هم در حوزه صادرات و هم در خصوص یافتن شرکای همکاری از وضعیت امیدوار کننده ای برخوردار بودند که من امیدوارم بتوانیم آنها را به نقطه انجام برسانیم.
به نظر من امسال هم شرکتهای روسی و هم شرکتهای اروپایی نسبت به سال قبل حضور فعال تری داشتند، و فضای تعاملاتی خوبی میان شرکت کنندگان وجود داشت.
ما در ماه نوامبر یک نمایشگاه هوایی در ایران تشکیل می دهیم که انتظار می رود شرکتهایی که ما با آنها در روسیه آشنا شدیم برای ادامه همکاری در این سفر حضور داشته باشند. این حضور شامل بحث غرفه داری، بازدید از نمایشگاه و دیدارهایی با هدف مذاکرات خواهد بود.
صنعت هواپیمایی و هوا و فضای روسیه از لحاظ دانش و فناوری دارای جایگاه بسیار خوبی در سطح جهان است، اما از نظر موضوع تجاری سازی این دانش راه بسیار طولانی پیش رو دارند، که به هر حال امیدوارم به زودی این ضعف روسها نیز حل شود و یا ما خودمان در این بخش بتوانیم شرایط خود را بهبود ببخشیم.

 امسال غرفه هایی که در اختیار ایران قراردادند از وضعیت خوبی برخوردار بود، اما ما به عنوان بخش خصوصی توانستیم بخش کوچکی از توانمندیهای خود را به نمایش بگذاریم. اگر در سالهای آتی فضایی فراهم شود تا تعداد بیشتری از شرکتهای خصوصی بتوانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند، می توانند برای کشور دستاوردهای بیشتری به ارمغان بیاورند و در کل شرکتهای دانش بنیان بیشتری می توانند خود را عرصه های بین المللی معرفی نمایند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала