گزارش و تحلیل

مشارکت ایران در کنسرسیوم بین‌المللی ساخت هواپیماهای تجاری

© Sputnik / Maksim BlinovПосетители на Международном авиационно-космическом салоне МАКС 2015
Посетители на Международном авиационно-космическом салоне МАКС 2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ستاد توسعه فناوری و صنايع دانش‌بنيان هوایی و هوانوردی به‌عنوان يكي از ستادهاي فناوري هاي راهبردي معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور با مسئولیت جناب آقای دکتر منوچهر منطقی، وظیفه سیاست گذاری اجرایی، راهبری، هماهنگي و ايجاد ارتباطات بين دستگاهي لازم براي گسترش فناوري و صنايع دانش‌بنيان در حوزه هوایی و هوانوردی را بر عهده دارد.

دکتر منطقی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک بر مسئولیت و جایگاه بالای این ستاد در جهت‌دهي به چرخه فناوري و نوآوري كشور و تلاش در ايفاي نقش مؤثر فناوري‌هاي راهبردي در اقتصاد، اشتغال و توسعه پايدار تاکید نمود و افزود چندی است که در صنعت هوایی ایران نسبت به تغییر راهبردهای خود برای ایفای نقش موثرتر در زنجیره تامین جهانی می باشیم. وی با اشاره به اینکه بازار یک محصول هوایی نظیر هواپیمای مسافربری، فراتر از مرزهای کشور را در بر می‎گیرد، افزود با توجه به پتانسیل، توانمندی‌ها و قابلیت‏هایی که در اختیار متخصصان داخلی، در مسیر شکل‌گیری شبکه همکاران و  ایجاد پیمان‎های استراتژیک بوده و بدنبال پیوستن به شبکه تامین جهانی هستیم. در کشور ما دستاوردهای اخیر به ویژه در بخش‌های مختلف طراحی، ساخت و مونتاژ هواپیما و بالگرد تراز ایران را در چشم ناظران جهانی ارتقا بخشیده است. برخی ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خاص ایران و سابقه طولانی در فعالیت‌های هوایی و هوانوردی و وجود زیرساخت‌های مربوطه ضرورت توجه ویژه به این بخش را نمایان می‌سازد. وجود این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در کنار فرصت‌های پیش رو نوید آینده ای بزرگ را موفقیت‌هایی بزرگ را در آینده‌ای نه چندان دور می‌دهد؛ موفقیت‌هایی که در صورت وجود برنامه‌ای جامع و تلاش مستمر و همدلانه دور از دسترس نخواهد بود.

در حال حاضر روسیه در کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های طراح و سازنده تجهیزات و زیرمجموعه‌های هواپیما در کشورهای اروپایی و آمریکایی از جمله موتور، اویونیک و ارابه فرود اقدام به طراحی هواپیما در کلاس‌های 100 و 200 نفره نموده است. در این سفر امکان مشارکت کشور ایران در این کنسرسیوم فراهم گردید و با تصویب بودجه‌های مورد نیاز جهت مشارکت در این کنسرسیوم، این همکاری به صورت عملی شروع خواهد گردید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала