فرهنگ چینی در تاجیکستان

© Fotolia / Arkady Chubykinنمای شهر دوشنبه - تاجیکستان
نمای شهر دوشنبه - تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شعبات انستیتوی «کنفسیوس» را می توان « نیروی لطیف» چینی دانست.

چین تصمیم گرفت فرهنگ  خود را  به تاجیکستان صادر کند. شکلدهی  سیمای مثبت  کشور چین از طریق  شعبه انستیتوی کنفسیوس  اجرا خواهد شد.  اولین مرکز آموزشی از این نوع  در  هفته جاری در شمال تاجیکستان کار خود را آغاز کرد.  عالم فصح الدینوف خبرنگار رادیو « سپوتنیک»  در این باره گزارش می دهد.

انستیتوی « کنفسیوس» در شهر « چکالوفسک سغدی» بر اساس  انستیتوی متالورژی  تاجیکستان گشایش یافت. یک ساختمان سه طبقه مجهز در اختیار انستیتوی « کنفسیوس» گذاشته شده است که  در آنجا  درس زبان چینی  و  ادبیات  و  هنر و دین تدریس خواهد شد.  تا کنون چین فقط به عنوان  یک شریک اقتصادی در تاجیکستان  حضور داشت.  در این زمینه  افتتاح  شعبه انستیتوی « کنفسیوس» در تاجیکستان  مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.  تحلیلگران به این نکته  توجه می کنند که چین برای بهبود  چهره خود  تلاش می ورزد ودر این  رابطه توجه اصلی به جوانان مبذول می شود.

 عبدوالغانی  ممد عظیموف  رئیس  انجمن  سیاست شناسان  تاجیکستان در این خصوص گفت:

جوانان کنونی تاجیکستان  در مقایسه با نسل قبلی از انعطاف و شکیبایی بیشتری برخوردارند. از اینرو در اینجا می توان کار کرد.

شعبات انستیتوی «کنفسیوس»  مراکز  فرهنگی — آموزشی بین المللی  هستند که توسط دبیرخانه  دولتی جهت رواج  زبان چینی در خارج از کشور تأسیس می شوند.  در واقع این را می توان «  نیروی لطیف»  چینی دانست، چیزی شبیه  مراکز آمریکایی ، انستیتوی « گوته» آلمان  و  مراکز روسی «  روسکی میر».  شعبات این  موسسات در تاجیسکتان کار می کنند  و در واقع بر سر نفوذ  فرهنگی  مبارزه سختی  جریان دارد.

الهام نارزییف، خاور شناس تاجیک در این خصوص گفت:  کار آنها خیلی  موثر است. اتفاق می افتد که تأثیر یک  کتاب بمراتب قوی تر از   دهها برنامه و رویداد پر آب وتاب است.

ناظران می گویند که امروزه حضور  چین در تاجیکستان در  اقصی نقاط کشور محسوس است.  کارخانه  ها و شرکت ها  با سرمایه چینی در تاجیکستان  راه اندازی می شوند ، خودروهای چینی  و کالاها  و خود چینی ها  که تعدادشان در جمهوری  افزایش می یابد.

عبدالغانی ممدعظیموف در این باره گفت:  در تاجیکستان حضور چین  در عرصه ساخت و ساز  و مخابرات و راه اندازی رستوران ها فوق العاده گسترده است.

چین قصد دارد  شعبه  انستیتوی « کنفسیوس» را در  تمام شهرهای بزرگ تاجیکستان  تأسیس کند. این تصمیم در موافقتنامه های امضا شده سال گذشته توسط روسای جمهور دو کشور به ثبت رسیده است.  این به آن معناست که فرهنگ  چینی  هر چه بیشتر در تاجیکستان نفوذ خواهد کرد.  ابتدا  مهمانان چینی آن را تبلیغ خواهند کرد و بعد علاقمندان تاجیک می توانند  به این کار ادامه بدهند که تعداد آنها  فعلا فقط 20 نفر است.  افراد  مسن نمی توانند نوشتن کاراکترهای چینی را یاد بگیرند.  اما برای جا افتادن  فرهنگ چینی  در  جمهوری تاجیکستان زمان زیادی  لازم خواهد شد. چین این موضوع را درک می کند.  به عقیده ناظران،  استراتژی  رشد و تکامل سیاست خارجی  چین برای  دهها سال  آینده برنامه ریزی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала