گزارش و تحلیل

همکاری فن آوری – نظامی ، پیش زمینه ای برای تعامل روسیه و چین

© Sputnik / Sergey Mamontovهمکاری فن آوری – نظامی ، پیش زمینه ای برای تعامل روسیه و چین
همکاری فن آوری – نظامی ، پیش زمینه ای برای تعامل روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیمیتری راگزین ، معاون نخست وزیر روسیه بیان داشت: روسیه و چین می توانند برای ورود به بازار کشور ثالث در زمینه ی پروژه ی ساخت نیروگاه انرژی اتمی شناور همکاری نمایند.

علاوه بر این روسیه به گفته ی معاون نخست وزیر می تواند با موفقیت بر روی سایر پروژه های آینده نگر در زمینه ی فن آوری هوایی و موشکی کار نماید. دیمیتری راگزین در مصاحبه ای با شبکه ی تلویزیونی" راسیا —24" این مطلب را عنوان نمود.

در حال حاضر روسیه تنها کشور در جهان است که پروژه ی ویژه ی خود را داشته و نیروگاه اتمی شناور" دانشمند لامانوسوف" را در سنت پترزبورگ می سازد. " دانشمند لامانوسوف" دو واحد انرژی با رآکتورهای اتمی روسی با قدرت 35 مگاوات برای هر کدام دارد. در کنار تولید انرژی الکتریکی ، نیروگاه می تواند همچنین انرژی سوخت تولید کرده و آب را نمک زدایی نماید. چین بعد از ساخت نیروگاه انرژی اتمی شناور با کمک روسیه برای اولین بار در محدوده ی خود ایستگاه انرژی اتمی خواهد داشت که مخصوص زیر دریایی ها ساخته شده است.

در پایان ماه ژوئیه 2014 " روس اتم اورسیز" و" سی ان ان سی نیو انرژی" چینی یادداشت تفاهمی مربوط به ساخت نیروگاه اتمی شناور را امضاء کرده اند. چین قصد دارد در وهله ی اول آنها را برای محدوده های جزیره ای و معادن استخراج هیدورکربن ها در فلات قاره استفاده کند. طرف روسی به مجهز کردن نه فقط یکی بلکه تمامی چنین ایستگاه هایی علاقه مند است. دیمیتری راگزین بیان داشت: روسیه و چین در آینده ای نزدیک بحث و بررسی می کنند که آنها می توانند به طور مشترک با این پروژه به چه بازارهایی وارد شوند.

همانطور که معاون نخست وزیر تاکید کرد ، روسیه و چین شرکای متحدی در پروژه های مهم دیگر هم هستند از جمله در پروژه ی هواپیما برای مسافت های طولانی. دیمیتری راگزین  در مصاحبه ای با " راسیا-24" منطق همکاری دو کشور را شرح داد.

با وجود محدوده ی عظیم و مناطق زمانی ما ، به هواپیماهایی برای مسافت های طولانی نیازمندیم اما با احتساب به جمعیتی که تقریبا کم است ما نمی توانیم تعداد زیادی از این هواپیماها تولید کنیم. در واقع خیلی زیاد برای ما لازم نیست و تولید کم هم سودی ندارد. ما در هر صورت به شریکی نیازداریم که چنین هواپیماهایی برایش کاربرد داشته باشد. چین کشوری با جمعیت زیاد است این بدان معناست که تقاضای زیادی برای چنین محصولی خواهد داشت و در واقع برای کشورهای ما سودمند و مفید خواهد بود.

در زمینه های موشکی — فضایی در سال های آینده ما می توانیم نمونه های بیشتری از تعاملات موفق روسیه و چین را ببینیم. به گفته ی معاون نخست وزیر آقای راگزین ، چین برای توسعه ی بخش موشکی- فضایی خود قصد دارد محرک موشکی" ار دی —180 " را از روسیه بخرد. ضمنا ، طراحان روسی می توانند ظرف پنج سال محرکی برای بالگرد سنگین روسیه — چین طراحی نمایند. یکی از زمینه های اولیه همکاری در فضاست. دیمیتری راگزین در مصاحبه خود با شبکه ی " راسیا-24" همچنین اطلاع داد که چین به همکاری با روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی در ماه علاقه مند است.

متخصصین از مدت ها پیش به این مسئله توجه نشان داده اند که روسیه و چین پایه و اساسی برای ورود به همکاری های تنگاتنگ طولانی مدت در فضا شامل فضانوردی سرنشین دار دارند که باعث می شود از امتیازات مشخص هر دو کشور حداکثر استفاده صورت گیرد. ضمنا چنین همکاری می تواند به تولیدات نظامی نیز کشیده شود. چین در کل به فن آوری های رآکتورهای اتمی فضایی روسی و همچنین به تجربه ی روسیه برای ساخت سیستم های هشدار در خصوص حمله ی موشکی با مولفه های زمینی و فضایی توجه نشان می دهد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала