گزارش و تحلیل

هزاران قربانی آمریکایی

© REUTERS / Tami Chappellمحل تیراندازی در آمریکا
محل تیراندازی در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمار خشونت مسلحانه در آمریکا حیرت آور است.

 امروزه در آمریکا  خرید  تپانچه و یا  تفنگ  هیچ گونه محدودیتی ندارد و برای همه  ممکن است و در بسیاری از ایالات  آمریکا  ارائه هیچگونه سند  خاصی طلب نمی شود. در این میان، آمار  خشونت  مسلحانه حیرت آور است:  مطابق با  اطلاعات  گروه « Gun Violence Archive

 از اول سال 2015 میلادی در آمریکا 8500  نفر کشته  و بیش از 17  هزار نفر زخمی شدند.

 قتل دو  کارمند  شبکه تلویزیونی آمریکا  در  پخش زنده  دوباره  توجه  جامعه  آمریکا  را به مسأله  آزادی  حمل اسلحه  مبذول داشت.  مطابق  با اطلاعات چندی  در آمریکا  بیش از 300  میلیون  واحد  سلاح گرم در  نزد اشخاص  وجود  دارد و این در حالی است که  بخشی از این سلاح ها  بدون هر گونه محدودیتی  توسط آمریکایی ها خریداری  می شوند. حمل آنها نیز  محدودیتی  ندارد.

 در ایالت ویرجینیا  که 26 ماه  اوت  گروه فیلمبرداری  مورد تیراندازی قرار گرفت، هیچگونه بازرسی ویژه برای خریداران در  نمایشگاه سلاح  در نظر گرفته نشده بود.  از اینرو جنایت کاران و یا  افراد  دچار اختلالات روانی  از دسترسی نا محدود  به تفنگ و تپانچه برخوردارند.  مثل  بسیاری از دیگر  ایالات  آمریکا، در ویرجینیا  دارندگان اسلحه می توانند آن را  با خود حمل کنند.

 لیا بارِت  مدیر اجرایی  گروه «  نیویورکی ها مخالف خشونت  مسلحانه» هیچ  چیز عجیبی در این امر نمی بیند که با گذشت هر روز  تعداد  موارد  تیراندازی  اتفاقی  با پایان تراژیک  و جنایاتی  که می شد از وقوع آنها جلوگیری کرد  افزایش یابد.

لیا گفت: «  در  ایالاتی مانند  ویرجینیا، آلاسکا،  تگزاس و فلوریدا،  که  قوانین  سخت و عاقلانه  مربوط به  سلاح گرم وجود ندارد،  سطح بالای  آسیب و مرگ بر اثر  تیراندازی از سلاح گرم  مشاهده می شود.  ما می دانیم برای  حل این مسأله چه باید کرد.  باید سیاستمدارانی  را پیدا کنیم  که جرئت این را بخود بدهند که در سطح فدرال  اصلاحاتی به انجام برسانند».

پس از مرگ  دو خبرنگار ، فرماندار  ویرجینیا خواهان تشدید « قانون  حمل سلاح» شد  و  ابراز داشت که سلاح گرم  اغلب به دست  افرادی می افتد که نباید  به آن دسترسی داشته باشند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،  بارها سعی کرد  به  تصویب  قوانین در سطح فدرال نایل آید  که کنترل بر  سلاح را سخت تر کند.  به گفته رئیس جمهور  آمریکا، آنچه  باعث تأسف او می شود این است که  با وجود  قربانیان جدید  تیراندازی های دسته جمعی،  اعضای کنگره  در  حمایت از او در این مسأله  بی تمایلی  نشان می دهند.

رئیس جمهور آمریکا بارها  اعلام داشت  که سطح  خشونت  با استفاده از سلاح گرم « اوج گرفته است».  به گفته وی  هیچ  کشور پیشرفته ای نمی تواند  با چنین وضعی  کنار بیاید.

اما پیداست  فعلا  انجمن  ملی سلاح های گرم و  تولیدکنندگان  آنها  از وزن سیاسی  بیشتری در مقایسه با   مخالفان آنها در جامعه برخوردارند.  از اینرو  قانون گذاران آمریکایی  بعید است  از  هر گونه قانونی که  محدودیتی در این عرصه ایجاد کند حمایت نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала