گزارش و تحلیل

کارشناس ایرانی : بازگشت ایران به بازار نفت شوکه آور نیست

© Fotolia / Edelweissکارشناس ایرانی : بازگشت ایران به بازار نفت شوکه آور نیست
کارشناس ایرانی : بازگشت ایران به بازار نفت شوکه آور نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیژن نامدار زنگنه ، وزیر نفت ایران بیان داشت که در صورت تضمین منابع مالی ایران تا پایان سال ، تولید نفت را افزایش خواهد داد.

وی همچنین گفت که ایران باید نفت خود را بدون وابستگی به بهای آن بفروشد. به گفته ی آقای زنگنه برای افزایش تولید حجم نفت ، توافق های مشخصی وجود دارد و در صورت لغو تحریم ها و همچنین ارائه ی بودجه ی منطبق ، ایران می تواند تا پایان سال استخراج را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

در عین حال اوضاع در بازار نفت جهانی خیلی امیدوار کننده نیست. بهای متوسط طلای سیاه در آغاز هفته تا پایین ترین سطح طی 16 سال اخیر یعنی 40 دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

در چه شرایطی ایران قصد دارد به بازار نفت جهانی راه یابد؟ آیا بازگشت ایران پس از لغو تحریم ها  برروی بازار نفت تاثیر گذار است؟ ایران در چه شرایطی می تواند سود اقتصادی بدست آورد؟

دکتر ماندانا تیشه یار ، پژوهشگر مسائل انرژی در اوراسیا ، قائم مقام موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک به این پرسش ها پاسخ میدهد:

 ایران در هر صورت نفت خود را به چه کسی میدهد ؟ کارشناس ما پاسخ می دهد که ایران حداقل 4 خریدار بالقوه دارد:

اوضاع پیچیده ی حال حاضر در بازار نفت جهانی بعید است که بتواند ایران را از تلاش برای افزایش تولید " طلای سیاه" بازدارد حتی اگر سایر صادرکنندگان بتوانند در خصوص کاهش حجم استخراج نفت توافق کنند. اگر به گفته های وزیر نفت ایران اطمینان کنیم ، ایران پس از لغو تحریم ها برای فروش نفت با هر قیمتی آماده است. اما آیا سود اقتصادی بالایی نصیبش می شود ، تنها زمان آنرا نشان خواهد داد. فعلا باید منتظر ماند و نظاره گر بود که بهای نفت در بازار جهانی چطور تغییر می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала