گزارش و تحلیل

توافق اوپک و کشورهای نفتی

© AFP 2023 / Fabio Bucciarelliچشم اندازهای مبهم بهای نفت
چشم اندازهای مبهم بهای نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ما باید نفت خود را با وجود کاهش قیمت نفت بفروشیم.

 آقای بیژن نامدار زنگنه،  وزیر نفت  جمهوری اسلامی ایران  اعلام نمود که ایران باید نفت خود را  بدون وابستگی به  قیمت آن بفروشد. وی گفت: « ما باید نفت خود را  با  وجود کاهش قیمت نفت و یا افزایش آن تا  100 دلار در ازای هر بشکه نفت بفروشیم.  حتی  اگر ما بخواهیم  نفت را گرانتر بفروشیم، بازار  است که تعیین قیمت می کند.  پس از لغو  تحریم ها، ایران به سهم  خود  در بازار  که بیش از یک میلیون بشکه  در شبانه روز است باز خواهد گشت».

در این میان،  قیمت « طلای سیاه»   کاهش می یابد.  مطابق با شاخص های Bloomberg Commodity Index  با در نظر گرفتن  نقل قول  22  بورس  اصلی مواد خام ، قیمت  موادخام  در روز دوشنبه ، 24  اوت   طی  16 سال اخیر تا  حداقل  میزان خود  کاهش یافت.  در عین حال،  آقای زنگنه  متذکر شد  که ایران  بمجرد  لغو تحریم ها  استخراج نفت را  به 500 هزار بشکه  در شبانه روز خواهد رساند.

این  موضوع  چه تأثیری بر  بازار نفت  در شرایط کنونی خواهد گذاشت؟  چه دورنمایی برای بازار جهانی نفت  و ایران در شرایط کنونی  می توان پیش بینی کرد که  سعی می کند  تولید « طلای سیاه» را بهر قیمتی شده افزایش بدهد؟

 دکتر  منوچهر  تَکین مشاور مستقل  در امور بین المللی  نفت  و انرژی  در مصاحبه با  مارینا الشعلان خبرنگار  رادیو «سپوتنیک پرشین»  در این خصوص اظهار نظر کرد.

کارشناس متذکر  شد که در صورت  افزایش  تولید  نفت  توسط ایران،  بعید است  ساختار  بازار  نفتی  بطور ریشه ای تغییر کند.  زیرا در اینجا  چند عامل کلیدی  وجود دارد  که هم تعیین کننده  وضعیت  بازار  نفت است و هم  دورنمای این بازار.  از اینرو به نظر  آقای منوچهر تکین،  پیش بینی  مشخص  در این رابطه به ویژه با  در نظرداشت  اینکه  اختلافات  سیاسی بین  صادرکنندگان بزرگ نفت  در منطقه خاور نزدیک وجود دارد، دشوار است. بازگشت ایران به  بازار جهانی نفت  بتدریج و مرحله به مرحله خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала