کمبود معلم زبان روسی

© Sputnik / Sergei Pyatakovکتب درسی برای مدارس روسی زبان و دانشگاه اسلاوی در تاجیکستان
کتب درسی  برای مدارس روسی زبان  و  دانشگاه اسلاوی در تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زبان پوشکین در همان سطح زبان تاجیکی تدریس خواهد شد.

تاجیکستان با کمبود معلم زبان روسی مواجه است.  مطابق با داده های  رسمی، کشور با کمبود بیش از 300 معلم زبان روسی —  روس شناس  روبرو شده است.  مقامات تاجیکستان  سعی می کنند  این کمبود را  با استخدام دانشجویان  مراکز آموزشی  محلی و  بازنشستگان رفع کنند.  عالم  فصح الدینوف خبرنگار ما از دوشنبه گزارش می دهد.

از اول ماه سپتامبر سال جاری، در برنامه آموزشی  مدارس تاجیکستان  تعداد ساعات  درس زبان روسی افزایش می یابد.  زبان پوشکین تقریبا در همان سطح زبان  دولتی — تاجیکی تدریس خواهد شد.  محصلان مدارس  4 بار در هفته درس زبان روسی خواهند داشت.  این خبری خوب و در عین حال نگران کننده است.  زیرا در جمهوری تاجیکستان  کمبود معلمان زبان روسی حاد است. مقامات به  والدین بچه ها قول می دهند که طی دو هفته آینده  تمام جاهای کار پر خواهند شد  و  محصلان مدارس  از امکان یادگیری زبان  پوشکین کبیر برخوردار خواهند شد.

نورالدین  سعیدوف  وزیر آموزش  تاجیکستان دراین خصوص گفت: در 13 مرکز آموزشی  تاجیکستان  معلمان زبان  و ادبیات روسی آموزش می بینند.  بسیاری از فارغ التحصیلان برای  کار به  موسسات و شرکت های دیگر می روند.  آنها در همه جا از تقاضا برخوردارند.  ازاینرو  ما با کمبود معلم زبان روسی مواجه می شویم.

شایان ذکر است که نه فقط مناطق  کوهستانی با کمبود معلم زبان روسی مواجه هستند، بلکه در پایتخت نیز وضعیت مشابهی شکل گرفته است. بر طبق داده های رسمی، ، کشور با کمبود بیش از 300 معلم زبان روسی —  روس شناس  روبرو شده است. در سال های گذشته، تاجیکستان بارها  از  معلمان  روس دعوت کرد برای کار  به تاجیکستان بروند.  اما هیچ کس  پاسخ این دعوت را نداد.  هر چند مقامات تاجیکستان خانه رایگان و  حمایت اجتماعی را به آنها قول دادند.  خودداری  معلمان  و روس شناسان روسیه از کار در تاجیکستان  در دوشنبه  با  اخبار مربوط به  اوضاع در مرز با افغانستان  مرتبط است که  تاجیکستان را برای زندگی و کار آنها غیر جذاب می کند.

 زلفیه صفرووا  رئیس  اداره  مدارس متوسطه  وزارت اموزش و پرورش  تاجیکستان در این باره گفت: تاجیکستان یک کشور مرزی است.  شاید شایعات و اخبار  غیر واقعی، زیاد در باره جمهوری ما پخش می شود.  هر چند زندگی در اینجا آرام است.  ما بهرحال امیدواریم که زمانی  معلمان روس به اینجا بیایند.

 در  تاجیکستان معتقدند که بدون  کمک روسیه   نمی توان به بهبود تدریس زبان روسی در  کشور نایل آمد.  در دوشنبه روی  کمک مالی —  فنی  مسکو حساب می کنند.  در دوشنبه  امیدوارند  که کتب درسی  و  کمک در  افزایش  سطح دانش  معلمان تاجیک زبان روسی   دریافت شود.  تعداد معلمان زبان روسی — روس شناسان در تاجیکستان بیش از 7 هزار نفر است.

ایگور  لیاکین — فرولوف  سفیر روسیه در تاجیکستان  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:  ما  در این جهت کار می کنیم و دوره های  تدریس زبان روسی را سازماندهی می کنیم. متخصصان  ما در رشته زبان روسی  به اینجا می آیند  و  تجربه خود در تدریس زبان روسی را با معلمان و استادان زبان روسی در  تاجیکستان در میان می گذارند.  چندی پیش مراسم اهدای  46 هزار  کتاب زبان روسی  که با استانداردهای تاجیکی وفق داده شده بود  در وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان  برگزار شد.  همچنین قرار است  تعدادی کتب درسی زبان روسی اضافی به  مدارس روسی زبان تاجیکستان  اهدا شود.

تاجیکستان جنوبی ترین  کشور در فضای مابعد اتحاد شوروی  است و 25 سال پیش  تقریبا تمام ساکنان کشور زبان روسی بلد بودند.  اما پس از فروپاشی اتحاد شوروی  در زمینه رفتن روس ها   از کشور  و کاهش ساعات تدریس زبان روسی در مدارس  و مراکز عالی آموزشی، تعداد افرادی که زبان روسی بلدند  کاهش یافت.  اکنون مقامات سعی می کنند این وضع را  تغییر بدهند و  موضع قبلی  زبان کبیر روسی را تحکیم بخشند. اما نمی توان  در مدت زمان کوتاهی آنچه طی  چند دهه از بین رفته است را احیا کرد.  مطابق با نتایج نظرسنجی افکار عمومی  که  توسط متخصصان  مراکز عالی آموزشی تاجیکستان انجام شد، 96 درصد تاجیک ها  معتقد هستند که  باید زبان روسی بلد باشند.  یکی از دلایل دانستن زبان روسی را معاشرت  با  ساکنان کشورهای همسود  و مهاجرت کاری به روسیه و خواندن مطبوعات   وادبیات به زبان روسی  و  نهایتا وسعت  جهانبینی خود اعلام کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала