شکار روباه

© AP Photo / Ng Han Guanچین-امریکا
چین-امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زخم جدید در مناسبات چین – آمریکا سر باز کرد.

در آستانه  سفر  سی جین پین، رئیس جمهور چین به آمریکا در ماه سپتامبر،  « زخم جدید»  در مناسبات چین — آمریکا سر باز کرد. واشنگتن هشداری در باره  پایان فعالیت  مأموران مخفی چین  در خاک آمریکا  در رابطه با بازگرداندن اجباری مهاجران و متهمان فراری چین به پکن داد.   این خبر در سایت روزنامه « نیویورک تایمز»  منتشر شده است.  دولت باراک اوباما، رئیس جمهور  آمریکا  در  هفته اخیر این درخواست را برای  مقامات رسمی  چین  ارسال کرد.

 به نوشته « نیویورک تایمز»  آنها کارمندان  وزارت  امنیت عمومی  چین  هستند که  در  خاک آمریکا  تحت نام  کارمندانی کار می کنند که دارای ویزای توریستی و کاری هستند. آنها از روش های متفاوتی از جمله خشونت،  ترساندن  و تهدید اعضای  خانواده  مهاجران   استفاده می کنند تا آنها را وادار  کنند به  وطن خود برگردند.  تعدادی از آنها در کشورشان  متهم به رشوه خواری  شده اند.

از نظر قانونی بازگرداندن فراریان از آمریکا به چین  دشوار است.  چین فاقد  پیمان استرداد  با آمریکاست و این دلیل اصلی است که به چینی ها کمک می کند  تا در خارج از پیگرد قانونی  در کشور خود در امان بمانند.  نوامبر سال گذشته در استرالیا  موارد مشابهی  مشاهده شد. در آنجا رئیس جمهور چین شخصا  به لابی گری در باره  تسریع تصویب  پیمان مربوط به استرداد  چینی ها از آن کشور دست زد  و خواستار تصویب این  قانون در پارلمان استرالیا  شد.

دولت آمریکا  پیداست تصمیم گرفت بشکل خاص خود در باره این موضوع با سی جین پین  صحبت کند و پیداست در این رابطه  نتوانست آبروی خود را حفظ کند.  آمریکا از  پکن می خواهد   به « شکار روباه»  در خاک آمریکا پایان بدهند  و بدین ترتیب  ناتوانی کامل خود  در پایان دادن به این وضع را آشکار می سازد —یعنی  با کمک  خبرچینان،  پلیس و دیگر وسایل  قانونی.

 از زمان آغاز « شکار»  در اواخر  ماه ژوئیه سال 2014 میلادی ، در آمریکا  توانستند  فقط « دو روباه» را بدام بیاندازند.  معلوم نیست آنها  داوطلبانه و یا تحت فشار به چین برگشتند.  بهر حال نتیجه عملا مساوی با صفر است.

 آندری اوستروفسکی کارشناس روس در این خصوص گفت: آمریکا  خواهان  امضای پیمان استرداد با  چین نیست و نمی خواهد  فراریان را پس بدهد، زیرا  در  حفظ  پول هایی که از  چین به آمریکا برده شده اند  و نشت  سرمایه ذینفع هستند.  آمریکایی ها از اهداف خاص خود پیروی می کنند — ایجاد مانع  در رشد اقتصادی چین.  آمریکا نیازی به  رقیب قوی اقتصادی ندارد.

 از سال 2014 میلادی  مقامات چین توانستند  بیش از 930  نفر را به چین برگردانند.  از این تعداد، 70 نفر داوطلبانه به چین برگشتند.  چند بار  اولتیماتوم  اعلام شد — مدت نهایی  بازگشت  جنایتکاران اقتصادی و کارمندان رشوه خوار   به خارج از کشور. خودداری  از  تسلیم شدن  مجازات سختی در پی خواهد داشت.  مقامات چین هشدار  می دهند  که  تعقیب  و پیگرد آنها تا وقتی که حتی  یک کارمند فراری در خارج از کشور باقی مانده باشد ادامه خواهد یافت. این برنامه حداقل  دهها هزار نفر  را در بر می گیرد و « شکار  روباه» به زودی  ممکن است  به درجه کارزار  دولتی برسد.

« روباه » ها در آینده چه واکنشی نسبت به  تهدیدات  مقامات چین نشان خواهند داد؟

 یا کوف بِرگِر  کارشناس سیاسی در این خصوص گفت:  نوعی سازش یافت خواهد شد.  فکر نمی کنم همه توبه کنند.  کسانی که به حرف مقامات باور ندارند  خود را مخفی خواهند کرد  و  بعضی ها با تسلیم داوطلبانه تبرئه خواهند شد.

بازگشت « پول های سایه» به چین  هدف نیکویی است.  اما  میدان فعالیت بدور از فضل و ظرافت است. « شکار روباه» —  بازرسی عمومی  تیم  سی جین پین  در پایداری   مبارزه با  رشوه خواری است.  تیم او درک می کند  که « جنجال» این کارزار  می تواند تأثیری بیشتر از مصادره  دارایی داشته باشد.  این تیم همچنین درک می کند  که چاره دیگری نیست —  یا مقامات با جنایت کاران مبارزه می کنند و یا جنایتکاران  این قدرت را  از بین می برند.  بدین معنا،  فعالیت  مأموران مخفی چین  در خاک آمریکا  تحت نام رمزی  « روباه»  با وجود اعتراضات  واشنگتن  در آینده نیز ادامه خواهد یافت.  البته اگر  در واقع  مأموران وجود خارجی داشته باشند  و  نه اینکه وجود آنها فقط  شایعاتی   در  ارتباط با موج  جاسوسی باشد که در آمریکا  سر بلند کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала