گزارش و تحلیل

ناتو پاسخ عملیاتی آماده می کند

© AFP 2023 / John Macdougallدبیر کل ناتو
دبیر کل ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرماندهی نیروهای زمینی امریکا در اروپا خبر داد که بزرگترین مانور نیروهای هوایی ناتو را آغازخواهد کرد.

این بزرگترین مانور نظامی پس از پایان جنگ سرد است. در این برنامه تقریبا 5 هزار سرباز از یازده کشور حضور خواهند داشت. مانور مذکور در کشورهای آلمان، ایتالیا، بلغارستان و رومانی برگزار می شود.

مانور کشورهای عضو ناتو روز 15 اوت آغاز می شود اما اطلاعات رسمی در این باره تنها سه روز پس از آغاز آن منتشر می شوند. نظامیان بلغارستان، بریتانیا، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، هلند، لهستان، امریکا و فرانسه تا روز 13 سپتامبر 2015 آماده خواهند شد. نمایندگان فرماندهی ارتش امریکا خاطر نشان ساختند که مانورهای «پاسخ عملیاتی — 15» بزرگترین برنامه برای آماده سازی نیروهای هوایی پس از پایان جنگ سرد در دنیا هستند».

در پیام ها آمده است که مانور برای بالابردن سطح واکنش مشترک عملیاتی، اتفاق نظر چند کشور و بالابردن آمادگی نظامی است. روزنامه تلگراف بریتانیا به نقل از فرماندهی ناتو می گوید: «مانورها باید نمایش توان و قدرت ائتلاف ناتو بوده و از اروپا حفاظت کند».

فرماندهی امریکا اظهار کرد که نقطه اوج این مانورهای مشترک در لحظه حضور چتربازان و تجهیزات در پایگاه ناتو در آلمان و بلغارستان خواهد بود. در هر دو مورد، بیش از یک هزار سرباز حضور خواهند داشت. علاوه بر این، 82 مین گروهان پدافند هوایی امریکا که در بمباران یوگوسلاوی در سال 1999 شرکت داشت نیز در مانور حضور دارد. با وجود اینکه هیچ حرفی از روسیه به میان نیامده، اما ذکر عبارت «جنگ سرد» افکار منفی را به ذهن می آورد. کارشناسان معتقد هستند که برگزاری مانورهای مرتب بیشتر به قدرتنمایی شباهت دارد و تنش در اروپا را بیشتر می کند. مرکز European Leadership Network بریتانیا گزارشی تحت عنوان «آمادگی برای شرایط بدتر» منتشر کرده است. در گزارش صحبت از این است که کشورهای حاضر در مانور نظامی روسیه و امریکا شرایط را در قاره ناآرام می کنند.

الکسی فِنینکو استاد دانشکده سیاست بین المللی دانشگاه دولتی مسکو «لامانوسوف» معتقد است که فعالیت های ناتو اوضاع را در منطقه برهم می زند. اولا مانور مذکور بدون هیچ شبهه ای علیه روسیه است. ثانیا، ناتو می خواهد زیرساخت های نظامی بزرگ ابعاد خود را در منطقه بالتیک — دریای سیاه مستقر کند. و ثالثا، کار بازنگری سند روسیه — ناتو در حال انجام است. این کارشناس در گفتگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» یادآوری می کند که طبق سند سال 1997، ناتو مانع از استقرار نظامیان در قلمروی اعضای جدید خود شد. حال آنها به همان نقطه بازگشته اند و عملا توافقات قبلی را کنار گذاشته اند.

به اعتقاد فیننکو، «واکنش اصلی روسیه تا سال 2017 نمود خواهد کرد. سال 2017، این سند 20 ساله می شود و مباحثه برای امضای مجدد سند آغاز خواهد شد. این کارشناس روس می گوید: «من فکر می کنم که ما الان برای حفظ سند استکهلم مربوط به سال 1986 در خصوص قوانین فعالیت های نظامی در اروپا مبارزه می کنیم».

برخی کارشناسان می گویند که نباید بحران مناسبات روسیه و غرب را دست بالا گرفت، بلکه باید به خطرات جدی تر برای دو طرف توجه کرد. امروز یک تهدید جدی وجود دارد که سازمان تروریستی «داعش» است.  مساله داعش به دفعات جدی تر از گسترش ناتو به سمت مرزهای ماست که تهدید دی برای روسیه ندارد. اما داعش یک ایدئولوژی خطرناک است و کاملا برای فرهنگ ما بیگانه می باشد، ما باید موانع قوی جلوی آن قرار دهیم. الکساندر کونوالوف رییس انستیتوی ارزیابی های استراتژیک روسیه در گفتگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» می گوید که اسلام گرایان هدف خود را بر ایجاد «خلافت» در منطقه ای عظیم قرار داده اند و برخی از کشورهای اروپا، جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی و حتی قفقاز شمالی را نیز در زمره قلمروی خود می دانند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала