گزارش و تحلیل

خصوصی سازی طالبان افغانستان

© AP Photo / Ishtiaq Mahsudکشته شدن حدود 100 جنگجو در نتیجه عملیات ویژه در افغانستان
کشته شدن حدود 100 جنگجو در نتیجه عملیات ویژه در افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز در افغانستان نشانه هایی از تحولات ساختاری – سیاسی در پروژه «داعش» به چشم می خورد.

با ظهور گروه های مسلح «داعش» متشکل از مردم عرب، پاکستانی، چچنی، ازبکی، اویغور، تاجیک و… در قلمروی پاکستان و افغانستان، امروز داعش به یک سازمان نظامی — سیاسی بدل شده است که تحت کنترل بیشتر نمایندگان طالبان پاکستان فعالیت می کنند.

در حال حاضر، رهبران سابق طالبان پاکستان مواضع اصلی «ولایت خراسان» متشکل از نیروهای طالب افغان و پاکستانی را به دست گرفته اند. حافظ سعید خان از منطقه ماموزای که به رفتارهای خشونت آمیز ضد شیعی معروف است، رسما امیر «ولایت خراسان» شده. وی تا پاییز سال 2014 هسته طالبان پاکستان «حب طریق طالبان پاکستان» را در منطقه آراکزای در استان خیبر پختون پاکستان به عهده داشت. اواسط جولای 2015 اخباری منتشر شد که نشان می داد حافظ سعید خان در نتیجه حملات هوایی امریکا کشته شده است. با این حال، سخنگوی داعش این خبر را تکذیب کرد و سعید خان تا امروز رسما رییس خلافت افغان — پاکستان است.

هسته فعال «داعش» در قلمروی افغانستان از ابتدای ماه دسامبر 2014 با عملیات بزرگ ابعاد و چندین ماهه نیروهای مسلح پاکستان تحت عنوان«ضرب ازب» همزمان شد. در پایان این عملیات، طالبان پاکستان از وزیرستان و بلوچستان در قلمروی جمهوری اسلامی افغانستان بیرون رانده شدند. درست پس از «مهاجرت» طالبان از افغانستان به پاکستان وفاداری آنها به «خلیفه» ابوبکر البغدادی و داعش آغاز شد.

عملا، انتقال طالبان پاکستان به زیر پرچم داعش، حضور آنها را در قلمروی افغانستان قانونی کرد.

قانونی کردن حضور طالبان پاکستان در افغانستان با فعال شدن کمپین تبلیغاتی داعش در بین طالبان افغانستان همراه شد. البغدادی حافظ سعید خان قسم خورده و طرفداران پاکستانی او نه تنها رهبر سابق خود ملا محمد عمر مجاهد ترک کردند، بلکه کمپین تبلیغاتی خود را برای میثاق طالبان افغانستان با داعش فعال ساختند.

در عمل، فرماندهان و شبه نظامیان طالبان افغان به سمت رهبر طالبان پاکستان رفتند.

به این ترتیب، داعش در افغانستان به یک مکانیزم سیاسی برای به دست گرفتن کنترل بر حافظ سعید خان و سایر مهره های طالبان پاکستان تبدیل شد.

رهبران طالبان افغانستان در شرایط کنونی صحبت از صلح با کابل و قطع مبارزه مسلحانه با دولت افغانستان می کنند، اما تبلیغات داعش رهبر طالبان به خیانت نسبت به اندیشه های جهاد متهم می کند. این کار به نوبه خود، منجر به دلسردی شبه نظامیان و فرماندهان نظامی طالبان خواهد شد.

احتمالا پس از این باید منتظر نقل مکان بسیاری از نیروهای طالبان تحت به سوی خلافت باشیم.

این سناریو برای ماموران اژانس امنیت پاکستان بسیار مطلوب است زیرا از یک طرف بخش اعظم مشکلات مربوط به شبه نظامیان مسلح از پاکستان جمع می شود و از طرف دیگر، این شبه نظامیان به سمت افغانستان روان می شوند و با عنوان «دولت اسلامی» در آنجا مستقر خواهد شد.

روند خصوصی سازی طالبان افغانستان توسط طالبان پاکستان با عنوان «دولت اسلامی داعش» احتمالا چند ماه به طول انجامد. واضح است که تغییر رهبر در جنبش طالبان افغانستان و چشم انداز شکاف موجود بین طالبان آنها را فعال تر و متجاوزتر می سازد. همین مساله قطعا بر شرایط سیاسی در تمام افغانستان و برخی مناطق آسیای مرکزی تاثیر می گذارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала