طرح د میستورا برای سوریه

© AFP 2023 / George Ourfalianنیروهای سوریه در جاده حلب
نیروهای سوریه در جاده حلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نقشه صلح در باره حل و فصل بحران سوریه بطور دقیق بررسی شد .

 شبکه تلویزیونی  « پرس تی وی»  ایران گزارش داد: ایران از طرح جدید سازمان ملل در باره حل و فصل بحران سوریه  حمایت می کند  زیرا تا حد زیادی  نمایانگر  درک   واقعیات  کشورهای عربی  است.

 هفته گذشته  استفان د  میستورا،  نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه  نقشه  گذار سیاسی  را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرد.  نماینده ویژه  پیشنهاد  تشکیل  گروه کاری  با  شرکت  دولت و  اپوزیسوین برای  اجرای  مفاد  جداگانه  اعلامیه  ژنو — سندی که 30 ماه ژوئن سال 2012 میلادی  به تصویب رسید و  حاوی  اصول اساسی  حل و فصل  بحران سوریه  است را  پیشنهاد نمود.  فرض می شود که این گروه  در ماه  سپتامبر کار خود را آغاز کند.

در این طرح 4 موضوع مطرح خواهد شد  که  انتظار می رود  در رابطه با این طرح از طریق مشاوره بیشتر متمرکز و گفتگو با طرف سوریه در 4 گروه کاری موضوعی  کارها به انجام برسد».  نکات اصلی این  طرح عبارتند از:  امنیت و دفاع برای همه،  بررسی مسائل سیاسی و حقوقی،  مسائل نظامی  و  مبارزه با  تروریسم،  ادامه  کمک به کشورها  در زمینه خدمات،  احیای اقتصاد و  رشد و توسعه کشور.

  مرضیه افخمی سخنگوی  وزارت امور خارجه  ایران بنوبه خود  اعلام نمود که «  این طرح را می توان طرحی  بمراتب نزدیک به  درک صحیح  واقعیات  کنونی  اوضاع سیاسی  در سوریه و  اراضی درگیر  از  نقطه نظر  شرکت کنندگان  منطقه ای و بین المللی دانست».

 شایان ذکر است  که  چند هفته قبل از آن، امیر حسین عبداللهیان  معاون  وزیر امور خارجه ایران  نقشه صلح  در باره حل و فصل بحران سوریه را به سازمان ملل ارائه داد که بطور دقیق بررسی شد و با شرکت  مسکو  با دمشق به توافق رسید.  نقشه صلح ایران  در باره سوریه  نیز حاوی  4 درخواست کلیدی است.  نقشه  استفان د میستورا  چه فرقی با نقشه صلح ایرانی دارد ؟  آیا نقشه د میستورا  واکنش بیشتری  در پی خواهد داشت؟  سید هادی  افقهی  کارشناس  ارشد  مسایل خاور میانه و دیپلمات سابق ایرانی در لبنان در مصاحبه با ماریا الشعلان  خبرنگار رادیو « سپوتنیک» در این خصوص اطهار نظر کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала