گزارش و تحلیل

سخنان سرگی ریابکوف در خصوص مسئله هسته ای ایران

© Sputnik / Andrey Steninسخنان سرگی ریابکوف در خصوص مسئله هسته ای ایران
سخنان سرگی ریابکوف در خصوص مسئله هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در این روزها به ابتکار مرکز امنیت و انرژی روسیه دیدار معاون وزیر امور خارجه ی روسیه سرگی ریابکوف با دیپلمات ها ، تحلیل گران سیاسی ، شرق شناس ها و کارشناسان مهیا شد.

موضوع اصلی گفتگوی علنی ، اوضاع حول ایران پس از دستیابی به توافق همه جانبه مربوط به برنامه ی هسته ای ایران بود. تحلیل گر سیاسی و شرق شناس ولادیمیر ساژین، یکی از شرکت کنندگان در این دیدار می گوید:

معاون وزیر امور خارجه روسیه کار پربار و به شدت دشوار گروه 5+1 (روسیه ، چین،  آمریکا،  بریتانیا، فرانسه و آلمان) و ایران را ارزیابی نمود ، آنها " طرح اقدام مشترک و همه جانبه " را تصویب کردند. این طرح بر حل نهایی مشکل هسته ای ایران از طریق ایجاد شرایط فنی و سیاسی استوار است که احتمال ساخت سلاح هسته ای توسط ایران را مستثنی می سازد. این امر بدون شک ، سطح اعتماد جامعه ی جهانی به ایران را افزایش داده و لغو تدریجی و پایدار تمامی تحریم ها از این کشور را به همراه دارد.

ساژین ادامه میدهد: آقای ریابکوف ، بیان داشت که روسیه از توافق بدست آمده در خصوص برنامه ی هسته ای ایران راضی است ، این توافق پاسخگوی منافع ملی روسیه هم هست. به گفته ی وی منافع ملی مشتمل بر این است که درگیری نظامی جدیدی در خاور میانه و اینبار به خاطر عدم حل مشکل ایران بروز نکند و اوضاع اقتصادی — تجاری حول ایران نرمال گردد. سرانجام ، برای آنکه رژیم عدم گسترش تسلیحات هسته ای ضمانت شود. همه اینها چهاردهم ژوئیه در وین در سند تصویب شده ذکر گردید.

ضمنا ، توجه روسیه به ایران از طریق منشور توافق هسته ای در ارتباطات دوجانبه نیز توسعه وبسط می یابد. به همین دلیل سرگی ریابکوف تاکید نمود که روسیه بر لغو سریع تحریم های علیه ایران حساب باز کرده است. این درواقع امکانات جدیدی برای توسعه ی ارتباطات تجاری — اقتصادی روسیه و ایران فراهم می آورد. سخن در خصوص همکاری در انرژی اتمی و سایر رشته هاست.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این ارتباط گفت: ما امیدواریم که به دنبال  اولین واحد انرژی " بوشهر" بعدی ها هم شروع شوند، ما نمی خواهیم که همکاری های دوجانبه ما با ایران حتی در بوشهر —2 و بوشهر —3 متوقف شود. پتانسیل این همکاری بسیار مهم تر و گسترده تر است. یکی از بخش های طرح اقدام مشترک و همه جانبه ایجاد شرایط مطلوب برای ادامه چنین همکاری است. همه پیش زمینه ها برای توسعه ی چنین همکاری در پایگاه اقتصادی پایدار و ثابت وجود دارد. "

همکاری های فن آوری نظامی را نیز ازیاد نمی بریم. سرگی ریابکوف خاطر نشان نمود که " در ارتباط با سامانه موشکی اس-300 ، تصمیمی که امکان ارسال این سیستم به ایران را درپی داشت توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین تصویب شد و اکنون بر روی مسائل فنی آن کار می شود."

ضمنا در چهارچوب اجرای شرایط " طرح مشترک" همچنین حضور گسترده ی روسیه پیشنهاد می شود. متخصصین هسته ای روسیه تاسیسات اتمی در فردو و مرکز تحقیقاتی — علمی مربوط به تولید ایزوتوپ ها برای اهداف پزشکی را مجهز می سازند. آقای ریابکوف خاطر نشان نمود که این ایده به مسکو تعلق دارد. معاون وزیر امور خارجه افزود: " این روش بسیار مناسبی برای همه است ، مسائل مربوط به عدم گسترش و تضمین جنبه ی صلح آمیز بودن برنامه ی هسته ای ایران را حل و فصل می کند. "

مسئله ی مربوط به ارسال تقریبا 9 تن از اورانیوم غنی شده با درصد پایین ایران در عوض ارسال اوانیوم طبیعی نیز بسیار مهم است.

به گفته ی آقای ریابکوف ، روسیه آماده است که در بازآرایی رآکتور هسته ای در اراک ایران شرکت کند اما نقش برجسته در بازسازی آنرا باید سایر اعضای گروه 5+1 برعهده بگیرند ، هرچند این رآکتور ساخت روسیه نبوده است.

سرگی ریابکوف ابراز اطمینان نمود که ایران در فعالیت هسته ای خود پروتکل تکمیلی مربوط به توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را اجرا خواهد کرد که در واقع تقاضای کنترل بر این فعالیت ها را تشدید می نماید. این امر به حل مشکل پایگاه " پارچین" کمک می کند. ریابکوف گفت: " در ارتباط با پارچین ، من می دانم که در چهارچوب اجرای اقدامات شفافیت سازی و تصمیمات ویژه در زمینه ی دسترسی کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تاسیسات در ایران… ما این موضوع را می بندیم. آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ایران قصد دارند این موضوع را به طور کامل حل و فصل کرده و تا آخر امسال به اتمام برسانند. "

علی رغم اهمیت و تعادل سند تصویب شده در وین ، در جهان نیروهایی وجود دارند که مخالف آن هستند از جمله در کنگره ی آمریکا. در ارتباط با این موضوع معاون وزیر امور خارجه روسیه نظر شخصی خود را اینطور بیان کرد که کنگره نمی تواند حمایت کافی را برای مانع تراشی در اجرای این طرح بدست آورد. رای گیری علیه آن آنقدر گسترده نخواهد بود که اکثریت فرضی در کنگره بتوانند وتوی فرضی رئیس جمهور را لغو نمایند. "

ریابکوف افزود: " من  امیدوارم که کنگره معاهده با ایران را تصویب کند برای آنکه در غیر این صورت ما در شرایطی قرار می گیریم که طرح اقدام مشترک و همه جانبه وجود دارد ،  قطع نامه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد اما آمریکا بر طبق آنها عمل نمی کند."

ریابکوف همچنین خاطر نشان نمود که نیروهای مشخص در خاور میانه می خواهند بر توافق با ایران تاثیر بگذارند. معاون وزیر امور خارجه روسیه بعد از تاکید بر اینکه این تاثیرات همواره مثبت نیستند گفت: "ما تلاش برخی از نیروهای نفوذی منطقه را برای تاثیر گذاشتن بر روی آماده سازی اجرای این توافق می بینیم و ما انگیزه های عمل آنها را می دانیم. "  

طرف روسی بر گسترش حالات و روحیات مربوط به برنامه ی هسته ای ایران در این کشورها نظارت دارد ، ریابکوف می گوید که روسیه همواره آماده بوده و با طرفین خلیج فارس و اسرائیل کار می کند تا  جنبه ی صلح آمیز بودن برنامه ی هسته ای ایران را " توضیح داده و اثبات نماید".

ولادیمیر ساژین خاتمه می دهد: " بدین ترتیب دیدار در مسکو با یکی از طراحان توافق با ایران مربوط به حل مشکلات هسته ای این کشور یعنی با سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و رئیس هیات روسی در مذاکرات گروه5+1 و ایران بسیار جالب توجه و آموزنده بود. این دیدار یک بار دیگر تاکید کرد که مشکلات دشوار بین المللی را می توان حل کرد اگر اراده ، تمایل و روحیه مسئولیت پذیری در بین اعضای مذاکرات باشد و با تلاش جهان را امن تر بسازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала