توافق مسکو و تهران درباره تحویل اس 300 به ایران

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر سامانه موشکی اس- 300 در راه ایران در گفتگویی با دکتر محمد مرندی
سامانه موشکی اس- 300 در راه ایران در گفتگویی با دکتر محمد مرندی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاور نزدیک و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی "ریانووستی" اعلام کرد مسکو و تهران درباره تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس 300 به ایران به توافق رسیده و این مساله خاتمه یافته و فقط بررسی جزئیات فنی این قضیه در پیش است.

پیشتر نیز یک منبع عالی رتبه در وزارت امور خارجه روسیه به "ریانووستی" اطلاع داده بود که مسکو حتما امسال اس ـ 300 را به ایران تحویل خواهد داد. همچنین یک منبع در وزارت دفاع ایران اظهار داشت تهران امیدوار دریافت این سامانه موشکی ، 40 ـ 30 روز پس از امضای قرارداد جدید دراینباره با مسکو است.
سخنگوی سفارت ایران در مسکو به "ریانووستی" اطلاع داد که انتظار می رود هیئت وزارت دفاع ایران هفته آینده وارد مسکو شود.
 قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری مدودف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سامانه های "اس-300" را در سپتامبر همان سال لغو کرد.
دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل "اس-300 " از شرکت روسی "روس آبارون اکسپورت " به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز دوشنبه 13 آوریل با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سیستم های موشکی پدافند هوایی اس-300 را به ایران لغو کرد.
سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. سیستم "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала