گزارش و تحلیل

عراق سیاستمداران آمریکا را عصبانی کرده

© Flickr / Gage Skidmoreجب بوش: ما باید جلوی معامله با ایران را بگیریم
جب بوش: ما باید جلوی معامله با ایران را بگیریم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراق به سیاست آمریکایی باز گشته و به یکی از عوامل کارزار انتخابات ریاست جمهوری آن کشور تبدیل می شود.

گزارش ها در باره موفقیت های شبه تظامیان داعش  و  گفته های اخیر سیاستمداران و نظامیان آمریکایی بهانه ای برای ازسرگیری بحث ها در باره رسالت آمریکا در عراق شد. یکی از مبتکران بحث های شدید جب بوش شد. وی نامزد احتمالی پست ریاست جمهوری 2016 و برادر پرزیدنت جورج بوش پسر و از آغازگران کامپین نظامی 2003 در عراق است. وب بوش در سخنانی در برابر انتخاب کنندگان کالیفورنیا ناگهان این موضوع سیاست خارجی را مطرح کرد که قبلا جزو موضوع های سیاسی محبوب  وی نبود. این امر تعجب آور است که موضوع صحبتش میراث جنگ آمریکا در عراق شد که از زمان روی کار آمدن اوباما در 2008  موضوع رایج در آمریکا نبود.

سخنان جب بوش نشان داد که جمهوری خواهان دیگر نمی خواهند موضع دفاع داشته و عزم راسخ دارند به دمکرات ها صورت حساب بدهند. جب بوش اعلام کرد: "رفتن عجولانه ما از عراق اشتباه فاحش بود و داعش خلا پدید آمده را پر کرده و ایران از این وضع بطور کامل استفاده کرد. علت اعتلای داعش در خاوز نزدیک خروج آمریکا از آنجا بود و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا مسوولیت این را بعهده دارد که هنگام سفر های خود به منطقه فقط یک بار در عراق توقف کرد".

جب بوش: ما باید جلوی معامله با ایران را بگیریم - اسپوتنیک ایران
جب بوش: ما باید جلوی معامله با ایران را بگیریم

خانم کلینتون در اجتماع انتخاباتی در ایالت آیووا در روز شنبه گذشته اتهامات وب بوش را رد کرده گفت: "توافقی در باره خروج یگان های آمریکایی تا آخر 2011 از عراق حتی در زمان دولت جورج بوش حاصل شده بود و من خودم در 2002  بر له انجام عملیات نظامی در عراق رای داده بودم".

جب بوش هنوز در باره لزوم بازگشت آمریکا به عراق حرف نمی زند ولی میلیاردر "دونالد ترامپ" برنده مسابقه انتخاباتی در میان دمکرات ها هم اینک نحوه خودی حل مساله داعش را ارائه کرد که به این قرار ست: ورود یگان نظامی آمریکا در عراق و برقراری کنترل ما در معادنی که اکنون در دست اسلام گریان هست. به عقیده آقای ترامپ این گام به اسلام گرایان ضربه شکننده وارد کرده و داعش  را از منبع درآمد محروم خواهد نمود و حرکتشان بدون منبع درآمد منحل خواهد شد.

در این هنگام وقتی که موضوع عراق در سیاست آمریکا دوباره مطرح شده ژنرال "ری اودییرنو" فرمانده ستاد نیروی زمینی آمریکا در آستانه بازنشته شدن خود پیشنهاد ترامپ مبنی بر تصرف منابع نفتی عراق را رد کرد و هشدار داد که "امکانات نظامی حد و حصر دارد". ولی احتمال داد که در صورت سیر ناگوار موقعیت رهبری آمریکا ممکن است با لزوم ورود یگان نظامی به عراق روبرو شود.

در خود عراق شبه نظامیان داعش در آخر هفته، موجودیت خود را با عمل تروریستی بی سابقه ثابت کردند. بر اثر انفجاری در بازار بغداد  انجام شده بوسیله یک تروریست انتحاری 60 نفر جان باخته و 200 نفر دیگر جراحاتی بر داشتند. این بزرگترین عمل تروریستی در طول حکومت نخست وزیر حیدر عبادی بود که درست یک سال پیش پس از برکناری نوری المالکی روی کار آمد.

نوری المالکی نخست وزیر پیشین نماینده شیعیان عراق پس از متهم شدنش به اینکه نتوانسته است با سنی ها و کردها زبان مشترکی پیدا کند   و اصلاحات دمکراتیکی پیاده کند و با فساد مبارزه کند و داعش را دفع نماید به ناچار استعفا کرد. در آستانه استعفای وی همچنین موصل مسکون به سنی ها از طرف داعش اشغال شد و خیلی ها او را به این شکست متهم کرده و گفتند که وی آن شهر را در واقع به داعش تسلیم کرد.

آمریکا به اجرای عملیات جنگی زمینی علیه داعش در عراق نخواهد پرداخت - اسپوتنیک ایران
آمریکا به اجرای عملیات جنگی زمینی علیه داعش در عراق نخواهد پرداخت

آمریکا از تعویض حکومت در بغداد حمایت کرده و ابراز امیدواری کرد که برخلاف نوری المالکی نخست وزیر جدید بتواند موقعیت را زیر کنترل در آورد. ولی یک سال گذشت و امید به نخست وزیر جدید برآورده نشد. عمل تروریستی اخیر در بغداد بار دیگر گزندپذیری ساختار های انتظامی عراق را نشان داد. هنوز هم خطر هجوم داعشی ها به پایتخت عراق حفظ می شود. از بغداد ارتش عراق و بسیج شیعه دفاع می کند.

موقعیت در عراق به این خاطر هم وخیم تر می شود که جنبش اعتراضی جدید پدید آمده در یک ماه پیش روز بروز گشترده تر می شود. در هفته های اخیر صد ها هزار نفر سنی و شیعه به خیابان های بغداد، بصره و نصیریه رفته و از دولت اصلاحات سیاسی و اجتماعی بنیادی می طلبند. مانند تونس کشور آعازگر "بهار عربی" قتل یک فعال جوان این جنبش بوسیله یک پلیس این اقدام را تحریک کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала