مبارزه بر سر ماهی

© East News / Media Drum World/Erez Maronماهی یخ زده در آبهای ایسلند
ماهی یخ زده در آبهای ایسلند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماهی یک ماده غذایی دوست داشتنی است.

تولید جهانی  شیلات و آبزی پروری  در سال 2014 میلادی رکورد  جدید برپا کرد. 166 میلیون تن ماهی  سید شد درحالی که این مقدار در  سال گذشته  6 تن  کمتر بود.  اما کارشناسان هشدار می دهند که رشد، دائمی نخواهد بود.

 ماهی  یک ماده غذایی دوست داشتنی است، از اینرو تولید آن در  جهان افزایش می یابد و قیمت  محصولات  پر تقاضای  دریایی —  میگو و صدف — نیز افزایش می یابد.  به عقیده کارشناسان سهم  محصولات  شیلات که در سال گذشته  در بازارهای جهان به فروش رفت تقریبا 40  درصد مواد غذایی بود.  البته  رشد و تکامل صنعت ماهی خوب است.  اما نباید مسائل در این عرصه نادیده گرفته شود  که یکی ا ز آنها  سطح  قابل دسترسی رشد است.

اولگ  بولاتوف  معاون  رئیس  انستیتوی علمی — پژوهشی  صنعت ماهی  و اقیانوس گرافی در این خصوص گفت: شیلات جهان طی 10-5 سال اخیر   به عالیترین سطح صید خود —  حدود 90  میلیون تن در سال رسیده است.  وسایل جدید صید   اختراع نشده اند  که بتوانند این سطح را بالاتر ببرند. بهرحال  بالاترین سطح  صید 90 میلیون تن  است.  با توجه به اینکه جمعیت جهان طی 30-20 سال اخیر افزایش یافته است، پس تقاضا برای  این ماده غذایی نیز افزایش می یابد.

البته باید به تجربه  قرون گذشته توجه کرد که  برخورد نادرست نسبت به صید ماهی می تواند  به فاجعه  اکولوژیکی بیانجامد. فعلا فقط  به شمارش انواع در حال نابودی   ماهی ها پرداخته می شود.

گرمان  زِوِرییف،  رئیس کمیسیون  صنعت ماهی و  آبزی پروری  وابسته به  اتحادیه  روسی  صنعتگران و  کارفرمایان در این خصوص گفت: مطابق با ارزیابی های متخصصان سقف نهایی — 110 میلیون  تن  صید در ذخایر  آبی است.  اگر  از این حد عبور شود، احتمال  نابودی  انواع خاص ماهی ها بروز خواهد کرد.  تاریخ قرن 20 گویای آن است که صید بیرحمانه  ماهی  باعث نابودی انواع زیادی از ماهی ها شد. هم اکنون  بشریت به مرز 90 میلیون تن رسیده است.

 در نظر اول  افزایش و رشد  عرصه آبزی پروری مشاهده می شود.  امروزه در جهان تقریبا  600 نوع ارگانیزم  آبزی پرورش می یابند. هم فرمرها در پایین ترین سطح  و هم شرکت های چندملیتی  مشغول آبزی پروری هستند.  بسیاری از کارشناسان معتقدند که سطح رشد آبزی پروری  نشانه آن است که در آینده همانا این رشته  می تواند تأمین کننده  رشد منظم در عرصه  شیلات باشد.

اولگ بولاتوف در اینباره  گفت: آبزی پروری با آهنگ شدیدی در کشورهای  جنوب — شرق آسیا  که شرایط آب و هوایی مناسب است   و همچنین در کشورهای  آمریکای مرکزی رشد می کند.  در اروپا نیز آبزی پروری رشد خوبی در  نروژ  داشته است.  جریان آب گرم  که به سواحل نروژ می رسد  کمک  خوبی  در این رابطه بوده است.  اما می توان گفت داریم به نقطه عطف نزدیک می شویم که  مقدار محصولات صنعت آبزی پروری  جهان با  صید در اقیانوس جهانی مساوی می شود.  بزودی روزی فرا خواهد رسید  که به نظر من رشد  پرورش مصنوعی  انواع ماهی  بیش از صید آنها در  محیط طبیعی خواهد بود.

در نتیجه می توان  از همین حالا گفت  که دیگر ماهی و محصولات دریایی برای  جمعیت در حال رشد  در آینده وجود نخواهد داشت.  بدین معنا، از امروز باید به  فکر جستجوی روش هایی باشیم که با کاربرد آنها بتوانیم بشکل صیحی  از آنچه اکنون وجود دارد استفاده کنیم. زیرا هیچگونه اقیانوس متروکه  و رودخانه   کشف نشده  روی زمین باقی نمانده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала