گزارش و تحلیل

جنایات آمریکا در ویتنام و سایر کشورها باید در دادگاه بین المللی بررسی شود

© AP Photo / Na Son Nguyenجنایات آمریکا در ویتنام و سایر کشورها باید در دادگاه بین المللی بررسی شود
جنایات آمریکا در ویتنام و سایر کشورها باید در دادگاه بین المللی بررسی شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آندری کلیموف معاون کمیته امور بین الملل دومای روسیه ، ایده تشکیل دادگاه بین المللی را مطرح کرد

این دادگاه برای قتل هایی گروهی افراد در خارج از مرزهای ملی آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم و تا به امروز که آگاهانه توسط ایالات متحده برنامه ریزی شده اند، خواهد بود.

دلیل اصلی برای چنین ایده ای سفر سناتور روسی به ویتنام در آغاز سال جاری بود. آندری کلیموف می گوید:

در هوشی مین با رهبر شهر دیدار داشتم و از موزه آزادی بازدید کردم و فهمیدم که ، موضوع جنایت آمریکا در ویتنام پیش روی چشمان جامعه ی جهانی ناعادلانه نادیده گرفته می شود. اگر چه تاریخ 40 ساله آزادی کامل ویتنام خود به خود باعث می شود تا جنایات نظامی آمریکایی را محکوم کرده و آنها را مجبور سازیم که حداقل معذرت خواهی کنند.

من ضد آمریکایی نیستم و ملت آمریکا را محکوم نکرده و خواستار جنگ علیه مردم آمریکا نیستم. من از توطئه های جنایی مقامات آمریکایی می گویم. ما باید جامعه ی جنایتکار موجود در آمریکا  را به خاطر جنایات گسترده و بی شمار و سیستماتیکش محکوم کنیم. در زمان جنگ جهانی دوم، فاشیست ها افرادی را در کوره های اردوگاه های کار آتش می زدند و آمریکایی ها ویتنامی ها را با بمب های ناپالم و فسفر می سوزاندند. چه فرقی دارد؟ اما اگر جنایات فاشیست ها توسط دادگاه نورنبرگ به عنوان جنایت علیه بشریت بدون در نظر گرفتن مدت زمان قدمت آن شمرده می شود ، جنایات نظامیان آمریکایی قضاوت بین المللی و حقوقی نداشتند.

ایده ی سناتور روسی در ارتباط با جنایات آمریکایی ها نه تنها در ویتنام بلکه در لائوس ، کامبوج ، کره ، صربستان، عراق، گواتمالا و لیبی است. و این لیست کاملی از جنایات با شرکت مستقیم نیروهای مسلح آمریکا نیست که آندری کلیموف آماده کرده است. درنتیجه ی این اعمال در نیمه ی آخر قرن بیست افرادی بیشتری نسبت به آنچه امروز در بلژیک زندگی می کنند کشته شده اند.

به عقیده ی این سناتور ، تمامی این جنایات را باید در یک کیفر خواست مطرح کرده و ارزیابی اخلاقی، سیاسی و حقوقی جامع با حضور جامعه ی بین الملل صورت گیرد. در واقع کسانی که فرمان های جنایی را صادر و امضاء کرده اند مشخص بوده و دراسناد ثبت شده اند. بسیاری از آنها هنوز زنده اند. برخی از شاهدین هم زنده بوده و حتی از این جنایات آسیب دیده اند.   

آندری کلیموف می گوید: من این دادگاه را وجدان می نامم و معتقدم که سناتورها و نمایندگان سایر دول می توانند آنرا تشکیل دهند. من این مسئله را در مجمع عمومی آسه آن در کوآلالامپور و در دیدار با همتاهای خود در مجمع عمومی سازمان امنیت و همکاری اروپا مطرح می کنم برای آنکه در هر دو این سازمان ها کشورهای قربانی نظامیان آمریکایی وجود دارند. موضوع دادگاه بین الملی در ملاقات با نیروهای وطن پرست اروپا در سنت پترزبورگ نیز مطرح خواهد شد.

و اگر روشن شود که گروه مستحکمی ازنمایندگان کشورهای مختلف شامل:مورخین، حقوق دانان ، کارشناسان نظامی تشکیل خواهد شد ، ما سعی خواهیم کرد که طرح اقدام بعدی را انتخاب کنیم. ممکن است  تلاش کنیم دادگاه بین المللی را در میدان اتحادیه ی بین پارلمانی تشکیل دهیم. خیلی امیدوارم که همکاران ویتنامی آنها تبرعه نکنند.  دادگاه بین المللی باید به طور جدی آماده شود، استدلال هایی داشته باشد که به طور واضح نشان دهند ، بشریت با چه کسی در ایالات متحده کار دارد. بدون کمک دوستان ویتنامی این کار مشکل است برای آنکه پرونده ویتنام در این دادگاه مهمترین خواهد بود.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала