گزارش و تحلیل

آیا حادثه فوکوشیما تکرار خواهد شد؟

© AP Photo / Kyodo Newsآیا حادثه فوکوشیما تکرار خواهد شد؟
آیا حادثه فوکوشیما تکرار خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ممکن است این هفته کار رآکتور نیروگاه انرژی اتمی "سندای" در ژاپن از سرگرفته شود.

این برای اولین بار پس از حادثه ی نیروگاه انرژی اتمی "فوکوشیما —1 " اتفاق می افتد ، بعد از این واقعه تمامی نیروگاه های برق اتمی را از کار انداختند و تقریبا چهار سال از نو بازسازی شدند. افراد زیادی در ژاپن مخالف راه اندازی آن هستند و نگرانند که زمین لرزه های شدید ممکن است به تکرار تراژدی فوکوشیما بیانجامد. ضمن آنکه ، بر طبق همه پرسی هایی که آژانس " بلومبرگ" چندی پیش منتشر کرد ، راه اندازی مجدد نیروگاه انرژی اتمی پس از توقف طولانی مدت ممکن است این مشکل را ایجاد نماید.

بسیاری پس از حادثه فوکوشیما اعتماد خود به انرژی هسته ای را از دست دادند. در عین حال باید دانست که شدت عواقب زمین لرزه در منطقه فوکوشیما، به دلیل کاستی انرژی اتمی به طور کل نبوده بلکه نبود ایستگاه خاص در آن نقش داشته است. نیروگاه انرژی اتمی " فوکوشیما — 1" بر اساس پروژه شرکت آمریکایی General Electric ، تاسیس شده در سال 1966 ساخته شده است. این پروژه از ابتدا هم خیلی بی خطرو امن نبوده است. اما در آمریکا به خاطر سخت گیری برای امنیت در نیروگاه های چنین نوعی ، مدرنیزاسیون انجام شد. اما در ژاپن مدرنیزاسیون نیروگاه " فوکوشیما —1" صورت نگرفت. این یکی از دلایلی بود که زمین لرزه و سونامی به خرابی رآکتورهای نیروگاه و انتشار رادیواکتیو منجر گردید. نتیجه آن افزایش ترس و وحشت از نیروگاه های انرژی اتمی و بستن ایستگاه ها در ژاپن بود.

در عین حال ژاپن به دلایل اقتصادی نمی تواند از انرژی هسته ای صرفنظر کند. الکساندر بالشوف ، رئیس دانشکده مشکلات توسعه ی امنیت انرژی اتمی آکادمی علوم روسیه می گوید:

از مدت ها پیش منتظر راه اندازی رآکتورهای ژاپنی بودیم. پس از حادثه فوکوشیما ژاپنی ها تاکید داشتند که سیستم امنیتی آنها خیلی امروزی نیست و با شرایط آژانس بین المللی انرژی اتمی و  رویه های بین المللی مطابقت ندارد. و اصلاحاتی را در سیستم به وجود آوردند یعنی ارگان های قدیمی تنظیم را بسته و به جای آن ارگان جدیدی قرار دادند. این ارگان اسنادی را مطابق با سطح امروزی مورد نیاز برای امنیت طراحی کرد.  بازرسی چندین مرحله ای از تمامی ایستگاه ها و شرکت هایی که می خواستند یک بار دیگر کار خود را آغاز کنند انجام گرفت ، این بازرسی ها برای اثبات امنیت پیکربندی ایستگاه بود. پس از فوکوشیما ، شرایط مورد نیاز سخت تر شد. و شرکت های بهره برداری نیروگاه اتمی مجبور شدند برای مدرن کردن ایستگاه های خود پول خرج کرده و انواع مختلف سیستم های امنیتی را اضافه کرده و به پرسنل آموزش دهند. بنابراین آن نیروگاه هایی که امروز در ژاپن برای راه اندازی آماده شده اند ، سطح امنیت موجودشان بالاتر از زمان حادثه فوکوشیماست. خسارت هایی که آن حادثه به همراه داشت و بستن نیروگاه های انرژی اتمی در کل اقتصاد ژاپن و در سطح زندگی مردم محسوس است. بنابراین من خیلی خوشحالم که همکاران ژاپنی بر بسیاری از مشکلات غلبه کرده  و روند بازگشت به انرژی اتمی را آغاز کرده اند. " سندای" اولین نیروگاه است. چند نیروگاه دیگر نیز در چنین سطح آمادگی هستند. گمان می کنم که تمامی نیروگاه ها در ارتباط با سخت شدن قوانین امنیتی یک بار دیگر راه اندازی نخواهند شد. و اکنون حساب اقتصادی باید به صاحبان نیروگاه های ثابت کند که مدرن کردن نیروگاه ها با احتساب به شرایط بسیار سخت امنیتی سودمند تر است یا بستن آن. امیدوارم که آن نیروگاهایی که یکبار دیگر پس از مدرنیزاسیون راه اندازی می شوند ، سال های طولانی بدون هیچ گونه حادثه ای بهره برداری شوند.

امیدواریم که تصمیم مقامات ژاپن در خصوص راه  اندازی نیروگاه انرژی اتمی نه تنها به خاطر محاسبات اقتصاد دانان در خصوص عدم امکان رد انرژی هسته ای بوده بلکه از روی نتیجه گیری مهندسین و کارشناسانی باشد که تاکید می کنند اقدامات اجرایی امنیت بهره برداری از نیروگاه انرژی اتمی حتی در شرایط زمین لرزه های شدید نیز تائید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала