15 سال قبل زیردریایی اتمی روسی "کورسک" غرق شد

© AFP 2023 / Stringer 15 سال قبل زیردریایی اتمی روسی "کورسک" غرق شد
15 سال قبل زیردریایی اتمی روسی کورسک غرق شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتباط با زیردریایی اتمی "کورسک"( K-141 Kursk) روز 12 اوت سال 2000 میلادی در جریان رزمایش در دریای بارنتز قطع شد. این زیردریایی حامل 118 سرنشین از جمله خدمه، افسران ستاد نیروی دریایی و متخصصان غیر نظامی کارخانه "داگ دیزل" روسیه بود.

امروز در ناوگان های شمالی و دریای سیاه نیروی دریایی روسیه و شهر های کورسک و سن پتربورگ مراسم یادبود به مناسبت سالگرد فاجعه زیردریایی "کورسک" برگزار می شود. در شهر کورسک که زیردریایی دارای نام آن است و 12 نفر از 118 سرنشین در آنجا به خاک سپرده شده اند، به مقبره های کشته شدگان شاخه های گل نثار خواهد شد. در شهر سن پترزبورگ نیز که بیشترین تعداد سرنشینان "کورسک" در آنجا به خاک سپرده شده اند، مراسم یادبود برگزار می شود.

زیردریایی اتمی کورسک در پایگاه نظامی ویدیایوو - اسپوتنیک ایران
فاجعه زیردریایی اتمی "کورسک"
عملیات جستجوی زیردریایی چند ساعت پس از قطع ارتباط با آن آغاز شد. روز بعد "کورسک" را در عمق 108 متری در کف دریا نشسته بود، پیدا کردند. دستگاه های زیردریایی امداد رسانی نتوانستند به این زیردریایی اتمی متصل شوند. روز 19 اوت کشتی های نروژی Seaway Eagle و Normand Pioneer به همراه دستگاه امداد رسانی بریتانیایی به عملیات مربوطه پیوستند. روز 21 اوت غواصان نروژی دریچه پائینی بخش نهم زیردریایی اتمی "کورسک" را باز کرده و معلوم شد تمام سرنشینان زیردریایی کشته شده اند.

اجساد 115 نفر از سرنشینان از زیر آب بیرون آورده شد اما در پیدا کردن اجساد سه نفر دیگر توفیق حاصل نگردید. خود زیردریایی در سال 2002 از کف دریا بالا آورده شده و به دمونتاژ ارسال گردید.
در جریان تحقیقات معلوم شد ابتدا یکی از اژدر های این زیردریایی در نتیجه ترک برداشتن بدنه محل نگهداری آن و نشت پراکسید هیدرژن منفجر شده و به دنبال این انفجار اژدرهای دیگر نیز منفجر گردیده اند.
پس از این انفجارات 23 نفر از ملوانان زنده مانده و به بخش شماره نه زیردریایی رفتند اما آنها نیز پس از 24 ساعت جان خود را از دست دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала