از ایده تا بازی

© Sputnik / Dmitriy Donskoiمراسم اختتامیه بازی های المپیک مسکو
مراسم اختتامیه بازی های المپیک مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاستمداران از باز یهای المپیک برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

امروزه افسانه های زیادی در باره  شکل گرفتن  بازی های المپیک  وجود دارد. اما اصل و اساس  هر یک از آنها را انگاره و ایده   یونانی های باستان برای  رسیدن به  تکامل جسم و جان تشکیل می داد.  همانا این  مهم  باعث آن شد که بازی های المپیک  یکی از  سنن باستانی  ورزشی باقی بماند  که تا به امروز نیز رواج دارد.

بر طبق اسناد موجود اولین باز یهای المپیک در  سال 776 قبل از میلاد برگزار شدند.  این جشن بزرگ  علاوه بر اینکه یک جشن ورزشی بود از  حالت   مذهبی —  کیشی نیز برخوردار بود.  در زمان حاضر دائما این موضوع یادآوری می شود که در زمان برگزاری بازی های المپیک جنگ ها  متوقف می شدند.  بازی های المپیک در  یونان باستان  تنها عنصر زیبایی فیزیکی و روشنی روح  و قدرت جسمی و  ذهن روشن بود.  بدیگر سخن به درک  یونان باستان، بازی ها — وحدت انسان و خدا بود.

پروفسور سوتلانا میاگکووا  مشاور علمی  موزه مرکزی  تربیت بدنی و  ورزش روسیه در این خصوص گفت: کنه ورزش  در آن دوران یک چیز کاملا دیگر بود.  ما در باره  تمرینات جسمی  صحبت می کنیم  که تمدن یونان باستان  خلق کرده بود.  عمدتا آنها بازی های مقدس بودند و ما آنها را  به عنوان بازی های  ورزشی معاصر می نامیم  هر چند در یونان باستان —  آنها بازی های مقدس بودند. خدا در وهله اول — زئوس  حامی آن ورزشکارانی  بود  که می توانستند دستاوردهای معینی نشان بدهند.  از نظر جسمی  آنها می بایست بدن بسیار ورزیده و زیبایی داشته باشند و از عهده دویدن، پریدن و کشتی و دیگر ورزش ها برآیند.

احیای  بازی های المپیک در اروپا  با  افزایش توجه به  فرهنگ باستانی و ایده ها و جهان بینی آن دوران مرتبط بود.  به نظر   پی یر د کوبرتِن،  بارون فرانسوی ، مسابقات و رقابت های منظم ورزشی می بایست نه تنها  باعث تحکیم قدرت  فرانسوی ها شود  بلکه  رشد و پیشرفت آنها را در جهت صلح آمیز  هدایت کند.  بعد ها معلوم شد که  این  نوع طرح ها برای  خیلی ها در اروپا جالب است. در نتیجه در سال 1896 میلادی  بازی های  جدید المپیکی  شکل گرفت که  در  وطن تاریخی آن در یونان برگزار می شد.  در قرن جدید  ورزشکاران روسیه نیز به این جنبش پیوستند.

—  روسیه برای اولین بار در  سال 1908 میلادی  در  بازی های المپیک شرکت کرد.   نیکلای  پانین — کولومینکی اولین قهرمان المپیک روسیه بود.  مدال طلای او اولین مدال طلای روسیه تا سال 1917 میلادی بود. نکته جالب آن است که روسیه  در سال 1908 میلادی هنوز فاقد کمیته المپیکی خود بود.  کمیته بین المللی  المپیک می توانست اعضای   بعضی از کشور ها را معرفی کند.  در آن زمان ما نمایندگی داشتیم زیرا وقتی کمیته بین المللی المپیک تأسیس شد آلکسی  دمیتریویچ  بوتوفسکی یکی از  اعضای موسس آن بود.  او  به تربیت بدنی  در  ارتش  اشتغال داشت.  بدین ترتیب روسیه از  نمایندگی در کمیته بین المللی المپیک برخوردار بود ولی فاقد کمیته المپیکی خود بود.  تیم روسیه در سال 1912 در  استکهلم  در  5-مین بازی های المپیک شرکت کرد.

با توسعه و تکامل  جنبش المپیکی در سراسر جهان،  ساختارهای تجاری نیز نسبت به آن ابراز توجه کردند.  امروزه نه فقط از نقطه نظر  رکوردهای ورزشی  بلکه پول خرج شده و  سود حاصله به هر یک از باز یهای المپیک توجه می شود. جای تعجب نیست که  بازی های المپیک مبدل به  یک تجارت جدی شده است.

الکساندر  راتنر سردبیر  مجله « دورنمای المپیکی» در این خصوص گفت: بازی های المپیکی از اهمیت هر چه بیشتری برخوردارمی شوند.  گواه آن قیمت بالا پخش بازی های از شبکه های تلویزیونی است که کمیته بین المللی المپیک دریافت می کند و بعد آن را با  فدراسیون المپیک تقسیم می کند. اما  بازی های کنونی المپیک  اکنون بیشتر حالت سرگرمی دارند.  نه سنن  قرنی و مهارت ورزشکاران ،  بلکه اینکه  مسابقات از صفحه تلویزیون چگونه دیده می شوند  و پولی که می توان برای  بازی های  بدست آورد، مهم است.  بهر حال بازی های المپیک  در آینده نیز مهمترین رویداد ورزشی  جهان باقی خواهد ماند زیرا این مارکی است که بخوبی جا افتاده  و  سیستم کامل جنبش المپیکی  روی آن کار می کند. در کشورها و از جمله در روسیه، باز یهای المپیک  در ارجحیت قرار دارند،  سرمایه آنها بخوبی تأمین می شود قهرمانان  جوایز مناسبی دریافت می کنند. از این نظر آینده بازی های المپیک روشن است.

اما بعلاوه  جنبه تجاری، بازی های المپیکی از جنبه سیاسی نیز برخوردارند.  همه از تحریم بازی های  المپیک سال 1980  در مسکو  از سوی امریکا و  تعدادی از  کشورهای غربی و خودداری اتحاد شوروی و  بعضی از کشورهای کمونیستی  از  شرکت در باز یهای المپیک سال  1984 میلادی در لس آنجلس  باخبرند. اما این ها تنها مورد از این نوع نبودند.  در قرن 20 بازی های دیگر نیز تحریم شدند.  المپیک تابستانی در ملبورن  درسال 1956 میلادی بدون حضور  اسپانیا،  سوئیس و هلند، چین،  مصر،  لیبی و عراق برگزار شد.  علت خودداری از شرکت در آن بازی ها رویدادهای  سیاسی بود. عملا تمام کشورهای آفریقایی  و  ملل مستقل کارائیب  از شرکت در باز یهای  سال 1976 میلادی خودداری ورزیدند. کانادا  تایوان را از فهرست  کشورهای شرکت کننده  حذف کرد زیرا  استقلال آن کشور را برسمیت نشناخت.  در نتیجه به عقیده بسیاری از کارشناسان، سیاستمداران  از باز یهای المپیک برای  رسیدن به اهداف  خود استفاده می کنند  و بدین ترتیب  از آن اهدافی  کنار می روند  که در یونان باستان  بنیان گذاشته شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала