گزارش و تحلیل

آغاز مبارزه رقابتی تجارت جهانی برای ایران

© Fotolia / Mark Rubensآغاز مبارزه رقابتی تجارت جهانی برای ایران
آغاز مبارزه رقابتی تجارت جهانی برای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجارت بین المللی تلاش می کند که پس از لغو تحریم های اقتصادی – مالی طولانی مدت هر چه سریعتر به ایران بازگردد.

تحریم هایی که در ارتباط با سیاست بحث برانگیزهسته ای این کشور وضع شده اند. اکنون پس از تصویب طرح اقدام مشترک در تاریخ چهاردهم ژوئیه ، تمامی موانع در همکاری با جمهوری اسلامی ایران برداشته می شوند.  

 در تهران صفی از هیات های اعزامی کشورهای مختلف تشکیل شده است. آلمانی ها ، فرانسوی ها و ایتالیایی ها اولین نفرها بودند. ژاپنی ها و هندی ها هم  در خصوص پروژه های جدی در ارتباط با ایران اعلام کرده اند.

آیا همه اینها گواه آغاز مرحله ی جدید در همکاری های بین المللی است ، مرحله ای که مرکز آن ایران خواهد بود؟  شرق شناس و تحلیل گر سیاسی  ولادیمیر ساژین در این باره می گوید:

شاید بله. اطراف ایران مبارزه ی رقابتی شدید شده است. ایران هم در طرح سیاسی و هم اقتصادی قدرت مهم منطقه ای است. این کشور با نخ های بسیاری به منطقه وصل است. نفوذ ایران ، با شدت های مختلف در روند های مهم خاور میانه بی منازعه است. افغانستان ، عراق ، سوریه ، لبنان ، یمن ، مبارزه علیه " داعش" ، مشکل اسرائیل و فلسطین ، همه جا می توان حضور ایران را حس کرد. این انگیزه ای برای کار دیپلماسی جهانی با تهران پس از اتمام موفقیت آمیز " مذاکرات هسته ای" ایجاد کرده است. اما تجارت و کسب و کار بین المللی ، انگیزه ی قوی تری بدست آورد.

ساژین ادامه میدهد: فراموش نمی کنیم ، ایرانی که در چهارراه  تجارت جهانی است ، از منابع عظیم هیدروکربن برخوردار است. زیرساخت های صنعتی و کشاورزی کشور یکی از پیشرفته ترین نوع آن در گستره ی منطقه است. ضمنا ، ایرانی ها از سطح بالای تحصیلات و صلاحیت های حرفه ای برخوردارند.  نسبت تعداد دانشجویان به جمعیت کشور یکی از بالاترین شاخص ها در جهان است (4 میلیون دانشجو از 80 میلیون جمعیت).  برهمین مبنا ایران "تکه ی خوشمزه ای " برای تجارت جهانی محسوب می شود.

مفهوم است که توافق هسته ای ایران ، انگیزه ی قوی برای از سرگیری همکاری با سایر کشورها ایجاد نمود.

اکنون برای ایران پس از تحریم ها در وهله ی اول سرمایه گذاری خارجی و فن آوری های برجسته برای مدرن سازی و بازسازی بخش های اصلی صنعت و از جمله در زمینه نفت و گاز ضروری و لازم است. تهران قصد دارد برای توسعه ی این بخش در دوره ی زمانی تا سال 2020 ، 185 میلیارد دلار جذب نماید. اتحادیه اروپا ، ژاپن ، و هند هم برای همکاری آماده اند.

در جریان مذاکرات اخیر با هیات های آلمان ، فرانسه و ایتالیا ، بر لزوم ارسال تکنولوژی های مدرن روز به ایران و سرمایه گذاری های مشترک در پروژه های ایرانی تاکید شده است. همانطور که طرف ایرانی خاطر نشان نمود ، همکاری سرمایه گذاری شرکت های اروپایی با بخش های خصوصی ایران در زمینه تولید تجهیزات و فن آوری های مختلف تنها با هدف توسعه حضور اروپاییان در بازار ایران نیست.  محصولات تولید مشترک در نتیجه باید به بازار منطقه راه یابند و ایران بدین ترتیب با احتساب به پتانسیل موجود می تواند نقش مهمی را در مسئله ی توسعه ی همکاری منطقه ای بازی کند.   

ژاپن هم عقب نمی ماند. چندی پیش رئیس بانک مرکزی ایران ، دیداری با نمایندگان ده ها شرکت و 18 بانک ژاپنی داشت. آنها مذاکراتی را در خصوص ارسال قطعات خودرو ، تجهیزات پزشکی و تکنولوژی ساخت راه آهن و نیروگاه های برق داشتند.

طرفین همچنین احتمال بهبود سهم ایران در بازار انرژی ژاپن ، سهمی که تا زمان تحریم ها وجود داشت و همچنین مسائل توسعه پالایشگاه های نفتی و دریافت تکنولوژی های ژاپنی استخراج نفت را بحث و بررسی کردند.

هند نیز آماده است در زیر ساخت های ایرانی از جمله در سیستم حمل و نقل پول های زیادی را سرمایه گذاری نماید.

روسیه چطور؟ شکی نیست که امروز در شرایط جدید رهایی ایران از تحریم ها ، مسکو و تهران به مهره ها و شرکای مهم تری در منطقه ی خاور میانه تبدیل می شوند. به نفع روسیه و ایران است که ارتباطات قابل اطمینانی را در دوره های کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد نمایند ،  که اوضاع سیاسی در داخل دو کشور و از خارج تاثیری در آن نداشته باشد.

ایران شدیدا به تکنولوژی روسی نیازمند است. سال گذشته ، سورنا ستاری معاون علمی فن آوری رئیس جمهور ایران بیان داشت: " ایران به استفاده از پتانسیل روسیه در رشته هایی چون هوایی و هوافضا ، انواع تجدید پذیر انرژی ، ارتباطات و غیره علاقه مند است. " همچنین توجه و علاقه به کار در زمینه پزشکی رادیواکتیو ، بیوتکنولوژی ، ژنتیک ، مهندسی بافت، بیوانفورماتیک ، فن آوری های اطلاعاتی و همچنین موارد دیگر نشان داده است.

رشته های نفت و گاز ، فن آوری های نفتی ، فن آوری های لیزری و نوری ، انرژی سوخت و هسته ای  و همکاری فن آوری نظامی را نیز فراموش نمی کنیم.

تمامی این موارد گواه آن است که چشم انداز های همکاری ایران با کسب و کار بین المللی خوب و واقعی است. و در این روند گسترده ازسرگیری ارتباط با ایران ، اهمیت روسیه و ساختار کسب و کار آنرا به دشواری بتوان مجددا ارزیابی نمود.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала