اسارت اروپا

© Sputnik / Vladimir Pesnyaلندن
لندن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپا بین اسلامیست ها و ناسیونالیست ها به دام افتاده است.

  خرابکاری و عملیات تروریستی در شهرهای بزرگ و کوچک  بخش لاینفک  زندگی اروپایی ها شده است. اما اروپائیان با رفع عواقب این عملیات و بازگشت  آسیب دیدگان به زندگی عادی،   هنوز برای پیشنهاد  یک نسخه ضامن  کاهش تشنج آماده نیستند.

در ماه ژوئن  در سراسر  بریتانیا  خاطره کشته شدگان  در لندن زنده شد  که 10 سال پیش   طی یک عمل تروریستی جان خود را از دست دادند.  56 نفر کشته  و بیش از 700  نفر آسیب دیدند. 7 ماه ژوئیه سال 2005 میلادی  تروریست های انتحاری  از گروهبندی « القاعده»  در سه ایستگاه مترو  و اتوبوس شهری خود را منفجر کردند.  این  نقطه عطفی در زندگی  قاره اروپا بود- اولین عمل تروریستی جهادیست ها  در  اروپای غربی. در آنجا خیلی زود به این  درک رسیدند که تروریسم از  کشورهای دور نمی آید  و تروریست ها  در خانه های همسایه و یا  خیابان های مجاور پرورش می یابند.

میخائیل  چرنوف  معاون رئیس مرکز وضعیت استراتژیک در این باره گفت:

اثر اسلامی تحت نظر قرار می گیرد و  جامعه اسلامی  وسیله ای شده است که از آن  سازمان های تروریستی پرورش می یابند.  در اروپا یک گوله درهم و برهم از  مسائل خیلی جدی  درست شده است که باید باز شود.  در آینده نیز از  مسلمانان به عنوان تروریستها استفاده خواهد شد.  نباید فراموش شود که اسلام  انترناسیونال است.

تا حد زیادی این نتیجه  شکست  سیاست  مولتی کولتوریسم است  که  نتوانست  وطن جدیدی برای مهاجران بسازد که برای جستجوی  کار و  زندگی شخصی  راهی اروپا شدند.  اما وقتی تمام این امیدها با  واقعیات مخلوط می شود،  واعظان اسلامی رادیکال  ظاهر می شوند که  توضیح میدهند چه اهدافی باید در مقابل خود قرار داد و  از چه روشهایی برای دستیابی به آنها باید استفاده کرد. این کارها فقط  به یک ایدئولوژی ختم نمی شود. عملیات خرابکارانه در شهر « لیون»فرانسه کاملا گویاست. تروریست ها دروازه کارخانه  گاز را  شکستند و  وارد محوطه کارخانه شدند و با کپسول گاز تصادم کردند که باعث بروز انفجار شد. دیرتر پرچم سیاهی  با  شعاری که به زبان عربی نوشته شده بود در آن نزدیکی پیدا کردند. حتی اگر ترویست ها  هیچگونه درخواستی  مطرح نکنند باید  به یاد داشت  که آنها از اهداف معینی پیروی می کنند و  پیام خاصی برای مقامات کشور می فرستند.

—  قابل درک است که  تروریسم رشد می کند  و به فعالیت خود ادامه می دهد. مهمترین دلیل، سیاسی است:  ترور همیشه  وسیله ای برای آن بود  تا ساکنان و نخبگان این یا آن کشور را وادار  به  اتخاذ تصمیمات خاصی  سیاسی  کنند.  بدین ترتیب بر  سیاست آن کشورهایی تأثیر گذاشته می شود  که عملیات تروریستی در آنجا به اجرا گذاشته می شود.

در عین حال، نباید فراموش کرد که  در این اواخر در بسیاری از  کشورهای  اروپایی  روحیات ملی گرایی  شدت گرفته است.  همیشه سرویس های  ویژه  نمی توانند به مطالعه   آن گروهک هایی بپردازند  که خود اروپائیان اعضای آن هستند. این نکته نیز نباید فراموش شود که سرویس های ویژه  اغلب  بازی خاص خود را به اجرا می گذارند.

ولادیمیر  پروخواتیلوف  کارشناس  آکادمی علوم نظامی  در این خصوص گفت:

هم اکنون  سرویس های ویژه  تمام کشور ها با  ظن زیاد به  افزایش روحیات  ملی گرایانه در کشورهای اروپایی  برخورد می کنند. شایان ذکر است که «  بریویک»  دست به یک عمل خرابکارانه در  اردوگاه پیشاهنگی  نروژ  زد. پیشاهنگان متعصب چپ گرا در آن جا قرار داشتند که از روحیات سوسیالیستی طرفداری می کردند.  بدین ترتیب  سرویس ویژه به آنچه می خواست رسید.  آنها ثابت کردند که جنبش های  ناسیونالیستی  خطرناک هستند.  سرویس ویژه از  زبان معاشرت  و   روش کار  خاصی برخوردار است. نتیجه تمام   عملیات تروریستی، اقدامات  فوق العاده  امنیتی است.  نهایتا  واحدهای مسلح سرویس های ویژه   مانند جاذبه های  تاریخی بخش عادی  منظره شهر می شود.

—  باید  دانست چگونه  امنیت را اندازه زد. بسیاری از همکاران  می گویند و من شخصا مشاهده کردم که چه تعداد افراد مسلح  از تأسیسات  مهم محافظت می کنند  از جمله در خیابان. این همه  افراد مسلح  در مسکو و یا  دیگر شهرهای روسیه مشاهده  نمی توان کرد.

 با وجود درک  جدی بودن این وضع، مقامات  نمی توانند مانع از نفوذ  ملی گرایان  و  انجام عملیات تروریستی جهاد گرایان شوند.  چنین وضعیتی باعث نگرانی اروپائیان عادی می شود.  به گفته کارشناسانی که با  رادیو « سپوتنیک»  به گفتگو نشستند، بسیاری از اروپائیان  هر چه بیشتر به  تجربه آمریکایی ها  در رابطه با داشتن اسلحه در  خانه علاقمند می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала