گزارش و تحلیل

روسیه و چین هفتاد سالگی پیروزی چین را جشن می گیرند

© Wang Zhaoچین
چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه می گویند که حضور ولادیمیر پوتین در مراسم هفتاد سالگی پیروزی مقاومت مردم چین در مقابل اشغالگران ژاپنی بسیار مهم است.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این سخنان را در دیدار با همتای چینی خود وان ای بیان کرد. یان دیدار در کوالالامپور و در چارچوب نشست آ س آن و نشست آسیای شرقی صورت گرفت. وزرای خارجه دو کشور شرایط را برای دیدار دو رییس جمهور آماده می کنند. وان ای وزیر خارجه چین خاطر نشان کرد که مردم دو کشور نقش مهمی در دستیابی به این پیروزی داشتند.

رژه نظامی به مناسبت پیروزی در مقابل ژاپن در جنگ جهانی دوم روز 3 سپتامبر در پکن برگزار خواهد شد. با نزدیک شدن این تاریخ، حضور رهبران کشورهای دیگر به یکی از موضوعات داغ در زندگی بین الملل تبدیل می شود. در روز چهارم آگوست، میخاییل لاگرونوف سخنگوی وزیر خارجه جمهوری چک خبر داد که میلوش زِمان رییس جمهور کشورش قصد دارد در رژه پیروزی چین حضور پیدا کند. میلوش در حقیقت دستورالعمل بروکسل و رهبران اتحادیه اروپا را در خصوص نادیده گرفتن این مراسم رعایت نکرده تا تنش ها بین چین و ژاپن را تقویت نکند.

به گفته نماینده رییس جمهور چک، میلوش زِمان این موضع گیری اتحادیه اروپا را نادرست می داند. پیشتر نیز وی از سیاست های امریکا برای ورود به سیستم سیاسی در دیگر کشورها انتقاد کرده بود. میلوش زمان می گوید که واشنگتن توانایی خود را برای ارزیابی درست از شرایط بین المللی از دست داده است. وی ایالات متحده امریکا را با ماشین های زرهی مقایسه می کند که از دور خارج شده اند.

تحلیلگران در این رابطه می گویند که «شورای» اتحادیه اروپا به دستور امریکا مراسم پکن را نادیده گرفته اند. پتر گایِک مشاور سابق رییس جمهور چک و سردبیر پورتال « Protiproud» می گوید: «تلاش ها برای بایکوت کردن یادبود جشن جنگ جهانی دوم خنده دار به نظر می رسد». وی در ادامه توضیح می دهد: «امروز نه تنها بین ژاپن و چین، که حتی بین امریکا و چین و در تمام جهان تنش ها بیشتر می شود. آیا ما باید این عوامل را با یادآوری جنگ جهانی دوم و قربانیان آنها تحت کنترل بگیریم یا خیر؟ اگر چنین است، پس ما شخصیت های رمان معروف جورج اورول «پادآرمانشهری » در سال 1984 می شویم.

در سال های جنگ جهانی دوم، امریکا ژاپن نظامی را از بین برد و ساعت تسلیم آن فرارسید. امروز همان امریکا تقویت ظرفیت نظامی ژاپن را تشویق کرده و تجدید نظر در قانون اساسی صلح آمیز خود را به سمت تشکیل نیروهای دفاع از خود در ژاپن تشویق می کند. در حقیقت همان عملکرد ژاپن در جنگ جهانی دوم، امروز با استقبال روبرو می شود. چو یونشِن استاد آکادمی روابط دیپلماتیک چین با اشاره به این موضوع در گفتگو با اسپوتنیک می گوید: «امریکا یکی از دول مهم در ائتلاف ضد فاشیتی طی سال های جنگ جهانی دوم بود. در خصوص بمباران ژاپن باید گفت که آنها همه تلاششان را کردند تا کشور را به شکل دمکراتیک درآورند. با این حال پس از جنگ جهانی دوم و زمانی که جنگ سرد آغاز شد، امریکا از ژاپن استفاده کرد تا جلوی قدرت کمونیسم را بگیرد. با این حال پس از فروپاشی شوروی، امریکا همچون سابق چین و روسیه و کره شمالی را به عنوان دول متخاصم ارزیابی می کرد و کار به تقویت ژاپن به عنوان ابزار بازدارنده دول نزدیک به آن کشید. به همین خاطر است که امریکا امروز از سیاست های ژاپن حمایت می کند، در حالی که این سیاست خطرناک است و عوامل نامشخصی در خود پنهان دارد.

روز 4 آگوست اخباری در توکیو منتشر شد. در این خبرها دلایل خودداری نخست وزیر ژاپن از حضور در رژه پیروزی پکن در روزهای 2-3 سپتامبر تبیین می شود. وی را همراه با روسای جمهور کره شمالی و کره جنوبی به این برنامه دعوت کرده اند. نخست وزیر به دلیل حضور در پارلمان امنیت وقت ندارد. این سند شامل مجموعه لوایحی است که ویژگی های صلح طلبانه قانون اساسی ژاپن را تغییر می دهد. عدم تمایل توکیو به حضور در برنامه و عذرخواهی از چین و سایر کشورهای آسیایی به خاطر تجاوز و قربانی ها در سال های جنگ، بیشتر شبیه بهانه است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала