گزارش و تحلیل

آیا امکان پیشگیری از انفجار در دوی ماراتن بوستون وجود داشت؟

© AP Photo / Charles Krupa, Fileانفجار بوستون
انفجار بوستون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماموران آژانس های امنیت تمایلی به همکاری ندارند.

آنها یا نقش سیاستگذاران کشورهایشان را بازی می کنند یا اینکه نمی خواهند جلوی چشمان همکارانشان در دیگر کشورها باشند. پس از انفجار در بوستون، بسیاری می گفتند که همکاری با روسیه می توانست بر این قضیه تاثیر بگذارد. برخی نیز حتی احتمال می دادند که پیشگیری از فاجعه امکان پذیر بود.

در بهار سال 2013 اخباری راجع به تبادل اطلاعات بین سازمان سیا و اف س ب روسیه در خصوص تامرلان تسارنیف صورت گرفته است. در خبرها گفته شده بود که سال 2011 نیز ماموران امنیتی روسیه نامه ای به همکاران امریکایی خود نوشته و اف بی آی امریکا نام تسارنایف را در فهرست ویژه تحت کنترل قرار داده است. با این حال، طبق قانون یک سال بعد نام خانوادگی او از فهرست خارج شد. زیرا ماموران امریکا چهار ماه او را به دقت تحت کنترل قرار دادند و به هیچ موردی برنخوردند.

در آن زمان متخصصین روس به سراغ سازمان سیا آمدند، اما به سخنان آنها توجه کافی نشد. می توان اینطور توضیح داد که امریکا به اطلاعات دقیقتری نیاز داشت یا اینکه اعتماد کافی میان همکاران دو کشور وجود ندارد. لِف کارالکوف افسر آژانس اطلاعات خارجی با اشاره به این مطلب می گوید:«وقتی چنین هشدارهایی دریافت می کنند، آن را جدی می گیرند. اف بی آی به این پیام توجه کرد، اما پاسخ دقیقی برای زمان و مکان و سوالات دقیق وجود نداشت. آنها فقط یک هشدار دریافت کردند که برادران تسارنایف می توانند خطرناک باشند و چیزی بیش از این نبود. اگر اطلاعاتی به دست آنها می رسید که انفجار در زمان دوی ماراتن رخ خواهد داد، آنها همه چیز را تحت کنترل قرار می دادند. اما آنها فقط مهره ها را داشتند و محل وقوع حادثه مشخص نیست. باید پیچیدگی های همکاری نیروهای امنیتی را در نظر گرفت. آنها به یکدیگر و به اطلاعات یکدیگر چندان اعتماد نمی کنند. این تجربه همیشه وجود داشته است».

جزییات دقیق در این دست حوادث هیچ وقت مشخص نیست. اما واقعیت این است که روس ها مجددا به آنها پیام دادند که مراقب این جوان باشند، و امریکایی ها باید احتیاط می کردند. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه در توجیه این رفتار می گوید که این جریان همیشه وجود داشته. بخش زیادی از اخبار و اطلاعات روسیه در خصوص تروریسم شک برانگیز است. به عبارت دیگرف بیشتر بازی های سیاسی است و نه مسایل امنیتی مردم. ولادیمیر پروخواتیلوف کارشناس آکادمی علوم نظامی در این رابطه می گوید: «ماموران امریکا به هشدارهای اف س ب در خصوص احتمال وقوع انفجار در مارتون بوستون توجه نکردند زیرا بین دو دولت نوعی عدم تفاهم، دشمنی، بی اعتمادی و شک و تردید وجود دارد. تجربه نشان می دهد که مبارزه ا تروریسم نقش مهمی را ایفا می کند. ماموران تمام دنیا همیشه به هشدارهای یکدیگر در خصوص احتمال سوء قصد به رهبران سیاسی توجه نشان می دهند. این کار همیشه مثبت بوده است. زمانی که ماموران یا همکاران اداره ضد جاسوسی می گویند که همکارانشان در کشور دیگر خبر مهم و مفیدی را به آنها داده اند، این کار به ثبات جهانی کمک می کند. عدم ثبات به خاطر شک و تردید متقابل است.

طبیعی است که امریکایی های خود را توجیه می کنند، زیرا از تصمیم ناگهانی تسارنایف برای این اقدام تروریستی سخن می گویند. در هر صورت آنها از ابزارهای کافی برای تصمیم گیری و عمل برخوردار بودند. با این حال از آن استفاده نکردند. لف کارولکوف می گوید: «تسارنایف یک مرتبه تصمیم گرفت که درست در هنگام برگزاری دوی ماراتون این انفجار را انجام دهد. مساله اینجاست که حتی افراد مضنون را هم نمی توان دایم تحت کنترل قرار داد، این کار نیاز به هزینه دارد. فقط در صورت وجود اطلاعات دقیق و کنترل شده می توان اقداماتی را انجام داد، در غیر این صورت، مجوز چنین کاری را نمی دهند.

اینکه امریکا با وجود تجربه حادثه یازده سپتامبر به هشدارها توجه نکرده و در زمان دوی ماراتن اقدامات امنیتی اتخاذ نکرده، کمی عجیب است. ظاهرا ماموران باید توجه خاصی به این مساله داشته باشند و در تمام برنامه ها اقدامات امنیتی را جدی بگیرند. اما این کار را نکردند. در نتیجه می توان گفت که انفجار بوستون فقط به این خاطر صورت گرفت که ماموران حفظ امنیت نسبت به این قضیه کمی بی دقتی کردند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала