گزارش و تحلیل

باراک ، بنیامین را آرام می کند

© AP Photo / Carolyn Kasterاوباما ، بنیامین را آرام می کند
اوباما ، بنیامین را آرام می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نظر می رسد ، باراک اوباما تصمیم گرفته است که از تب و تاب بنیامین نتانیاهو بکاهد.

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که نخست وزیر اسرائیل ضمن سخنرانی علیه معاهده ی هسته ای با ایران  اشتباه کرده است. اوباما گفت: " اما من فکر می کنم که او اشتباه می کند. من معتقدم که توافق با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل است." اوباما ضمن بیان این حقیقت که ممکن است برخی از پول های دریافتی توسط ایران در چهارچوب تضعیف تحریم ها برای حمایت مالی تروریسم صرف می شود گفت: " من به دوستان و مردم اسرائیل می گویم: ایران مسلح شده به تسلیحات هسته ای برای اسرائیل و برای آمریکا و برای جهان خطرناک تر از ایرانیست که از تضعیف تحریم ها سود می برد. "

فعلا جوابیه ی رسمی از تل آویو برای این پیام رسمی فرستاده نشده است. شاید نتانیاهو فکر می کند که در این شرایط پیچیده چطور رفتار کند.  در این روزها ده ها ژنرال بازنشسته و افسران ارتش و سازمان اطلاعات اسرائیل دادخواستی را به نخست وزیر فرستاده و خواسته اند که معاهده ی هسته ای با ایران را به رسمیت شناخته و ارتباط با آمریکا را بهبود بخشد.

آیا نتانیاهو به این انتقاد ها گوش خواهد کرد؟ ما این پرسش را از سجاد طائری ، تحلیل گر سیاسی شبکه ی خبری- تحلیلی IranianPolicy.net پرسیدیم. او اینطور پاسخ داد:

نخست وزیر اسرائیل ساکت نمی نشیند. رئیس دولت ضمن سخنرانی به صورت ویدئو کنفرانس در مقابل فدراسیون یهودی آمریکای شمالی اداعاهای اصلی این توافق را تکرار کرد که به گفته ی وی 10 تا 15 سال دیگر ایران را به قدرت هسته ای پیشرو تبدیل می کند قدرتی که قادر است در یک ساعت ده ها و یا حتی صدها بمب اتم بسازد.

مقامات رسمی تهران اتهامات نتانیاهو به ایران را بی اساس خواندند. حسین شیخ الاسلام ، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس ایران در مصاحبه ای با رادیو " اسپوتنیک " گفت:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала