گزارش و تحلیل

کیم جونگ اون برنده ی جایزه ی صلح بین المللی

© REUTERS / KCNAکیم چین این رهبر کره شمالی
کیم چین این رهبر کره شمالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنیاد آموزشی سوکارنو ، سازمان خیریه ای که توسط اعضای خانواده رئیس جمهور سابق اندونزی تشکیل شده است اعلام کرد که جایزه ی صلح خود را به کیم جونگ اون اعطا می کند.

رسانه های بین المللی و اندونزی در اینباره اطلاع دادند. این بنیاد بر " صلح دوستی، عدالت و انسان دوستی " رهبر کره شمالی تاکید کرد، کسی که در غرب وی را به نقض حقوق بشر و اعمال فشار و تنش در شبه جزیره کره و عدم وجود انسان دوستی متهم می کنند.

سال گذشته سازمان ملل متحد ، تحقیقات خود را در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری کره منتشر کرده و آنرا نقض حقوقی نامید که مشابهی در جهان امروز ندارد.

رئیس بنیاد رحماواتی سوکارنوپوتری ، دختر رئیس جمهور سوکارنو و خواهر رئیس جمهور مگاواتی سوکارنوپوتری ، تاکید کرد که تمامی اطلاعات در خصوص خشونت و نقض قانون در کره شمالی ، تبلیغات غرب است. وی در مصاحبه ای با The Jakarta Post ضمن یادآوری اینکه اینطور درخصوص پدر او سوکارنو، بنیانگذار اندونزلی مستقل می گفتند بیان داشت:  " تمامی این اتهامات برای نقض حقوق بشر دروغند (و نامیدن وی به عنوان دیکتاتور) و مسئله ای عادیست. اگر تو به شدت بر اصول خود برای دستیابی به هدف پایبند باشی بسیاری چنین رفتاری را دیکتاتوری می خوانند. " سوکارنو با اشغالگران ژاپنی در زمان جنگ جهانی دوم همکاری فعال داشت و در سال 1945 یعنی طی چهار سال تا اعلام استقلال کشور از هلند رئیس جمهور اندونزی بود. او در سال 1967 از مقام استعفا داد وقتی که رژیم کمونیست وی توسط ژنرال نظامی سوخارتو سرنگون شد و یک دیکتاتور به جای دیکتاتور دیگر بر سر کار آمد.

پیشتر جایزه ی صلح سوکارنو به ماهاتما گاندی و رهبر اپوزیسیون دولت برمه آنگ سان سوچی تعلق گرفته بود. کیم ایل سونگ پدربزرگ رهبر کنونی کره شمالی نیز این جایزه را دریافت کرده است.

لازم به یادآوری است که بحث و مناقشه  در خصوص سایر جوایز صلح نیز اتفاق افتاد. جایزه ی صلح کنفوسیوس در سال 2010 ایجاد شد و یک سال بعد به خاطر درگیری لغو گردید. بعدا این جایزه احیا شد و در سال پیش فیدل کاسترو آنرا دریافت نمود. دولی که در جهان به خاطر ارتباطشان نسبت به حقوق بشر و صلح نقد می شوند ، جوایز صلح ویژه ای دارند. در سال 1988 در لیبی جایزه ی ویژه ای با نام جایزه ی بین المللی حقوق بشر قذافی ایجاد شد که هوگو چاوز و اوو مورالس (دوبار) ، کودکان فلسطین و رجب طیب اردوغان آنرا دریافت کردند. جایزه ی صلح لنین هم وجود داشت که در سال های مختلف به افراد مختلف از جمله رهبر اندونزی سوکارنو ، فیدل کاسترو ، دیکتاتور گینه ای احمد سکوتوره و یکی از سیاست مداران برجسته لبنانی که بعدا به طور فعال در جنگ میهنی در کشور شرکت داشت و مخالف فعال پیشین حافظ اسد ، کمال جنبلاط تعلق گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала