گزارش و تحلیل

ایده پوتین برای بحران سوریه ، جایگزینی ندارد

© Sputnik / Grigoriy Sysoyevایده پوتین برای بحران سوریه ، جایگزینی ندارد
ایده پوتین برای بحران سوریه ، جایگزینی ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیروز در قطر سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتاهای آنها از کشورهای خلیج فارس راه های فعالتر شدن مبارزه با تروریست های گروهک " داعش" را بحث و بررسی کردند

 در جریان مذاکرات سرگی لاوروف برای اولین بار جزئیات طرح رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین را در خصوص خنثی کردن اسلام گرایان آشکار کرد: هدف آن، ایجاد ائتلاف گسترده با شرکت ارتش عراق و سوریه ، کردها و کشورهای منطقه است.

سرگی لاوروف بیان داشت: وقتی آمریکا یک سال پیش از ایجاد ائتلاف برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه اعلام کرد ، واشنگتن توافق دولت عراق را بدست آورد اما موافقت دولت سوریه را نپرسید. ما در آن زمان نامشروع و معکوس بودن چنین روشی را متذکر شدیم برای آنکه این روش حقوق بین المللی را در طرح اصولی نقض می کند. در طرح عملی چنین روشی مانعی برای شکل گیری جبهه مشترک مبارزه با " داعش" ، " جبهه النصره" و سایر گروهک های تروریستی به وجود می آورد. همه میدانند: فقط حمله از هوا کافی نیست ، باید گردان های متحد شکل بگیرند. گردان هایی شامل آن کسانی که روی زمین علیه تهدید تروریست ها اسلحه به دست می گیرند. این ها ، ارتش عراق و سوریه و گروه های کرد هستند. در واقع  ایده ای که ولادیمیر پوتین در جریان دیدار با ولیعهد عربستان سعودی در ماه ژوئن در سنت پترزبورگ مطرح کرد ، این مسائل را شامل می شد. ایده ی جبهه مشترک مبارزه با تروریسم یعنی جبهه ای با تلاش های همه ی کسانی که با تروریست بر روی زمین مبارزه می کنند و آن کشورهایی که می توانند از این مبارزه حمایت و پشتیبانی نمایند. ولادیمیر پوتین همچنین بیشتر شدن تلاش برای به حرکت درآوردن  روند سیاسی در سوریه در ارتباط با  بیانیه ی مورد موافقت ژنو در تاریخ سی ام ژوئن سال 2014 را مطرح نمود.

در ضمن دیروز استراتژی جدید دولت آمریکا در سوریه مشخص شد یعنی من بعد هر گونه تهدید اپوزیسیون میانه رو ممکن است پایه ای برای مداخله ی نظامی واشنگتن و از جمله علیه ارتش دولتی سوریه باشد. در این شرایط طرح پیشنهادی مسکو ممکن است تنها جایگزین واقعی ورود مستقیم آمریکا به جنگ میهنی سوریه باشد. عماد آبشناس ، سردبیر روزنامه " ایران پرس" و کارشناس دائم رادیو اسپوتنیک در این زمینه می گوید:

بر کسی پوشیده نیست که بخش اعظم نیروی موثر مقابله با " داعش" در سوریه و عراق با حمایت از جانب مسکو (سرگی لاوروف آنرا مطرح کرد)  و تهران مرتبط است. ایران طی ماه های اخیر آمادگی برای سازمان دهی ائتلاف " تمام و کمال" مبارزه با داعش را بیشتر از پیش اعلام کرده است. شاید  در جمهوری اسلامی از این ایده ی ولادیمیر پوتین استقبال می کنند. شعیب بهمن ، تحلیل گر و کارشناس مرکز مطالعات ایران و اوراسیا در تهران در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:

ضمنا همانطور که انتظار می رفت  وزیر امور خارجه ی آمریکا ، ایده ی مطرح شده توسط سرگی لاوروف را درک نکرد ، سرگی لاوروف گفت: فکر نمی کنم که موفق شده باشم موضع آمریکا را تکان بدهم.  بدیهی است که در این مسئله ما اختلاف نظر داریم. " مسکو همانطور که روشن است نه فقط با واشنگتن بلکه با شرکایش در منطقه یعنی عربستان سعودی و میزبان دیدار یعنی قطر اختلاف نظر دارد. در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه روسیه ، همتای قطری وی خالد العاطیه ارتش سوریه را متهم کرد که از اسلحه علیه مردم بی دفاع استفاده می کند.  در عین حال عبارتی را به کار برد که رضایت سرگی لاوروف را به همراه نداشت: " اکنون در سوریه فقط انقلابیون با تروریست ها می جنگند."

بدیهی است که در این مرحله شکل گیری ائتلاف جدید علیه داعش حمایت کشورهایی که ائتلاف موجود و درواقع بی اثر را سرپرستی می کنند به همراه نخواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала